Co myślisz, gdy czytasz, słyszysz ADHD? Zapewne wiele z Was pomyśli, jakiś wymysł, jakaś bujda, wszystkim jest już znane to zaburzenie, nie da się już więcej powiedzieć w tym temacie. Czy aby na pewno?
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej jest jednym z najczęstszych zaburzeń wieku szkolnego. Okazuje się, że jego rozpoznanie szacuje się na 5-7%. W praktyce oznacza to, dla nas nauczycieli w szczególności, że ucznia z taką diagnozą możemy spotkać w każdej klasie szkolnej.
Sprawdźmy to... Czy masz w swojej klasie, lub spotkałaś się z dzieckiem z ADHD?
Dla wielu ADHD nie istnieje, a jest to tylko wymysł i sposób na usprawiedliwianie chamstwa i braku wychowania u dzieci. Ważne jest jednak to, że zespół nadpobudliwości psychoruchowej jest diagnozą zarówno medyczną, jak i psychologiczną.
W dzisiejszym artykule przedstawię Wam ADHD. Omówię krótko definicję, etiologię, obraz kliniczny oraz krótko przedstawię, jakie istnieją możliwości terapii i leczenia.
Jeśli artykuł okaże się dla Was przydatny, dajcie znać w komentarzu lub w moich mediach społecznościowych :) Dziękuję!
ADHD- definicja, etiologia
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej zwany z języka angielskiego ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) jest zaburzeniem neurorozwojowym.
Oznacza to, że ADHD nie jest winą rodziców, ani dziecka. ADHD może być dziedziczne czyli przekazywane z pokolenia na pokolenie. Jednak główną przyczyną zaburzenia jest odmienny zestaw genów, który powoduje, że mózg rozwija się w odmienny sposób - część mózgu odpowiedzialna za hamowanie reakcji rozwija się wolniej i działa słabiej. Krótko mówiąc w ADHD zauważa się silniejsze działanie układu pobudzenia niż hamowania reakcji (np. koncentrowanie się, panowanie nad emocjami, spokojne siedzenie).
Ważne i konieczne do powiedzenia jest również to, że istnieją pewne grupy osób, u których wystąpienie ADHD jest bardziej prawdopodobne. Są to:
- wcześniaki,
- dzieci i młodzież z diagnozowanym zachowaniem opozycyjno- buntowniczym lub zaburzeniem zachowania,
- dzieci i młodzież z zaburzeniami nastroju (depresja, zaburzenia lękowe),
- osoby, u których w najbliższej rodzinie zdiagnozowano ADHD,
- osoby z epilepsją,
- osoby z zaburzeniami neurorozwojowymi np. spektrum autyzmu, zaburzenia tikowe, niepełnosprawność intelektualna, specyficzne trudności w uczeniu się.
- osoby dorosłe z zaburzeniami psychicznymi,
- osoby z historią nadużywania substancji psychoaktywnych,
- osoby z nabytym uszkodzeniem mózgu.
Obraz kliniczny
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej diagnozuje się na podstawie triady objawów, które trwają latami i występują w różnych środowiskach (w szkole, w domu, w pracy, itd.). Tymi trzema grupami objawów są:
- zaburzenia koncentracji uwagi,
- nadmierna impulsywność,
- nadmierna ruchliwość (nadruchliwość).
triada objawów ADHD |
Warto wspomnieć, że nie wszystkie dzieci będą przejawiały wszystkie wymienione wyżej objawy. Według klasyfikacji DSM-V można rozpoznać kilka podtypów nadpobudliwości psychoruchowej:
- podtyp z przewagą zaburzeń uwagi - zwane ADD (ang. attention deficit disorder). O tym podtypie mówimy wtedy, gdy głównym objawem występującym są zaburzenia koncentracji uwagi. Występuje najczęściej u dziewczynek.
- podtyp z przewagą nadruchliwości/ nadmiernej impulsywności - ten podtyp najczęściej diagnozowany jest u dzieci młodszych.
- podtyp mieszany - u dziecka zauważa się wszystkie trzy grupy objawów. Krótko mówiąc jest to tzw. pełny obraz ADHD. Według badań wynika, że ten podtyp dotyczy głównie chłopców.
Przyjrzyjmy się teraz całej triadzie objawów z bliska.
1. Zaburzenia koncentracji uwagi przedstawiam dość szczegółowo na poniższych grafikach.
Charakterystyka zaburzeń koncentracji uwagi |
Objawy zaburzeń uwagi |
- labilność emocjonalna,
- nieumiejętność radzenia sobie z doświadczaniem porażek,
- niedojrzałość emocjonalna i społeczna,
- słabe rozumienie pojęcia czasu,
- tendencja do wchodzenia w dyskusje.
- zachowania opozycyjno- buntownicze czy zaburzenia zachowania - objawiają się one m.in. zachowaniami prowokacyjnymi, częstymi wybuchami złości, krzywdzenie innych.
- zaburzenia lękowe wiążą się z niską samooceną, gorszymi relacjami z rówieśnikami, trudnościami w relacjach interpersonalnych. Ponadto wystąpienie tych zaburzeń może spowodować w przyszłości wystąpienie depresji i uzależnień.
Bibliografia:
https://www.nice.org.uk/guidance/NG87
American Psychiatric Association, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. DSM-V, 5. wyd., Arlington, VA : American Psychiatric Publishing, 2013.
Janiszewska E. , Janiszewski A., Nadpobudliwość psychoruchowa — kryteria diagnostyczne, przebieg i trudności na różnych etapach rozwoju, w: Rocznik Filozoficzny Ignatianum, 2016.
Głodkowska J., Zrozumieć dziecko z nadpobudliwością psychoruchową — „odczytać” zachowania niezawinione, Biuletyn Informacyjny Oddziału Warszawskiego Polskiego Towarzystwa Dysleksji 28 (2004).
Jerzak M., Kołakowski A., ADHD w szkole, Jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej., Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2016, s.13-55.
bardzo przystępnie opisane, dziękuję :)
OdpowiedzUsuń