§ 18. Pedagog, psycholog, logopeda, doradca zawodowy, terapeuta pedagogiczny lub inny specjalista zatrudniony w przedszkolu, szkole lub placówce prowadzi dziennik, do którego wpisuje tygodniowy rozkład swoich zajęć, zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach, w tym informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi współdziała przy wykonywaniu swoich zadań, oraz imiona i nazwiska dzieci, uczniów, słuchaczy lub wychowanków, objętych różnymi formami pomocy, w szczególności pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
Prowadzenie dziennika pedagoga specjalnego jest naszym podstawowym obowiązkiem, który wynika z powyższego rozporządzenia. Dziennik ten powinien wyglądać podobnie, jak dziennik pedagoga szkolnego.
Co powinniśmy wpisywać do dziennika?
- tygodniowy rozkład swoich zajęć,
- zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach, w tym informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi współdziałają przy wykonywaniu swoich zadań.
Przykładowe wpisy do dziennika
1. Prowadzenie obserwacji ucznia........
2. Udział w spotkaniu zespołu opracowującego Indywidualny Program Edukacyjno- Terapeutyczny.
3. Opracowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno- Terapeutycznego we współpracy z zespołem pracującym z uczniem.
4. Zapoznanie się z dokumentacją uczniów objętych pomocą psychologiczno- pedagogiczną.
5. Rozmowa indywidualna z rodzicem...... na temat funkcjonowania ucznia w szkole. Wymiana bieżących spostrzeżeń.
6. Konsultacja z pedagogiem szkolnym na temat.......
7. Przegląd dokumentacji uczniów pod kątem dostosowań do egzaminu ósmoklasisty.
8. Monitorowanie sytuacji ucznia poprzez....... rozmowę z wychowawcą, uczniem, rodzicem.
9. Udzielenie wsparcia w sytuacji trudnej ucznia... poprzez..... rozmowę z uczniem, rodzicem, wychowawcą
10. Rozmowy wyjaśniające o charakterze wychowawczym z .... Szukanie rozwiązań problemu -rozmowa kierowana z uczniem.
11. Udzielanie wsparcia nauczycielowi w zakresie dostosowania wymagań edukacyjnych dla ucznia..... posiadającego orzeczenie o kształceniu specjalnym/ opinię z poradni psychologiczno- pedagogicznej.
12. Organizacja warsztatu/ zajęć o charakterze .......profilaktycznym/wychowawawczym dla uczniów klasy..... , których tematem............
13. Wsparcie wychowawcy klasy...... w rozwiązaniu problemów wychowawczych za pomocą pogadanki z uczniami w klasie na temat......
14. Dokonanie z zespołem ewaluacji udzielanej pomocy psychologiczno- pedagogicznej uczniowi.....
15. Rozmowa telefoniczna z .....rodzicem/ instytucją na temat......
16. Konsultacja indywidualna z psychologiem szkolnym na temat funkcjonowania ucznia ..... klasy..... Wymiana spostrzeżeń.
17. Sporządzenie dokumentu...... na wniosek.......
18. Organizacja warsztatu/ szkolenia dla rady pedagogicznej na temat......
18. Przygotowanie i poprowadzenie zajęć dla uczniów klasy.... na temat......
19. Rozmowa z dyrektorem placówki na temat bieżącej sytuacji uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
20. Prowadzenie zajęć rewalidacyjnych dla ucznia .... klasy.....
Mam nadzieję, że tych kilka wpisów rozwieje Wasze wątpliwości związane z uzupełnianiem dziennika. Pamiętajcie, że w dzienniku zapisujecie tylko te czynności, których się podjeliście.
Dajcie znać, czy takie artykuły są dla Was przydatne😉
Bardzo przydatne!
OdpowiedzUsuńDziękujemy super przydatne, mamy podpowiedzi ale i potwierdzenie, że to co robimy to robimy dobrze🤗
OdpowiedzUsuńDzięki. Dla mnie to również potwierdzenie, że moje wpisy do dziennika są dobre.
OdpowiedzUsuńSuper. Dziękuję
OdpowiedzUsuńBardzo przydatne. Dziękuję
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję za cenne wskazówki.
OdpowiedzUsuńProszę o podpowiedź. Prowadzę dziennik w Vulcanie. W ramach godzin mam czas na dokumentację, obserwację 2 grup w przedszkolu i zajecia z trzema grupami uczniów ze szkoły. Lepiej mieć założone dzienniki zajeć innych (2 dla przedszkola i 3 dla uczniów) czy powinnam wszystko wpisac w dziennik specjalisty i podzielić dzieci na grupy? Próbowałam tak i tak i nie wiem jak jest poprawnie.
OdpowiedzUsuńW ramach zajęć PPP prowadziłabym dziennik zajęć specjalistycznych osobny, a w dzienniku pedagoga specjalnego tylko odnotowywała, że prowadziłam takie zajęcia z taką i taką grupą.
UsuńŚwietna pomoc🙂
OdpowiedzUsuńDziękuję za wskazówki :)
OdpowiedzUsuńBardzo przydatne, dziękuję :)
OdpowiedzUsuńŚwietna pomóc w naszej pracy
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję za pomoc :) To duże wsparcie dla początkującego pedagoga
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję za wsparcie :)
OdpowiedzUsuńSuper, bardzo pomocny artykuł!!!!
OdpowiedzUsuńBardzo pomocny wpis. Dziękuję
OdpowiedzUsuńBardzo przydatne
OdpowiedzUsuńMam pytanie, prowadzę dziennik pedagoga s. w Vulcanie jakich uczniów wpisywać do zakładki uczniowie, jeśli mam założone oddzielne dzienniki do zajęć z ppp i zajęć rewalidacyjnych ???
OdpowiedzUsuńJa wpisuję wszystkich uczniów z orzeczeniami i ewentualnie potem dopisuję tych, z którymi w jakiś sposób współpracowałam :)
UsuńCo można wpisywać w rubryce-tabelce PROBLEM I PRZYCZYNY?
OdpowiedzUsuńDziękuję. Bardzo dziękuję za wsparcie.
OdpowiedzUsuń