wtorek, września 27, 2022

Dziennik pedagoga specjalnego

O dziennik pedagoga specjalnego dostaję bardzo dużo pytań. Nie jestem w stanie podpowiedzieć, jaki dziennik jest najlepszy. Jako specjaliści możemy prowadzić zarówno dziennik papierowy oraz elektroniczny. Wybór zależy od placówki i decyzji dyrektora. 



Według Rozporządzenia MEN z dn. 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji:

§ 18. Pedagog, psycholog, logopeda, doradca zawodowy, terapeuta pedagogiczny lub inny specjalista zatrudniony w przedszkolu, szkole lub placówce prowadzi dziennik, do którego wpisuje tygodniowy rozkład swoich zajęć, zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach, w tym informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi współdziała przy wykonywaniu swoich zadań, oraz imiona i nazwiska dzieci, uczniów, słuchaczy lub wychowanków, objętych różnymi formami pomocy, w szczególności pomocą psychologiczno-pedagogiczną. 

Prowadzenie dziennika pedagoga specjalnego jest naszym podstawowym obowiązkiem, który wynika z powyższego rozporządzenia. Dziennik ten powinien wyglądać podobnie, jak dziennik pedagoga szkolnego. 

Co powinniśmy wpisywać do dziennika?

  • tygodniowy rozkład swoich zajęć,
  • zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach, w tym informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi współdziałają przy wykonywaniu swoich zadań.

Przykładowe wpisy do dziennika

1.  Prowadzenie obserwacji ucznia........ 

2. Udział w spotkaniu zespołu opracowującego Indywidualny Program Edukacyjno- Terapeutyczny. 

3. Opracowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno- Terapeutycznego we współpracy z zespołem pracującym z uczniem. 

4. Zapoznanie się z dokumentacją uczniów objętych pomocą psychologiczno- pedagogiczną.

5. Rozmowa indywidualna z rodzicem...... na temat funkcjonowania ucznia w szkole. Wymiana bieżących spostrzeżeń.

6. Konsultacja z pedagogiem szkolnym na temat.......

7. Przegląd dokumentacji uczniów pod kątem dostosowań do egzaminu ósmoklasisty.

8. Monitorowanie sytuacji ucznia poprzez....... rozmowę z wychowawcą, uczniem, rodzicem. 

9. Udzielenie wsparcia w sytuacji trudnej ucznia... poprzez..... rozmowę z uczniem, rodzicem, wychowawcą

10. Rozmowy wyjaśniające o charakterze wychowawczym z .... Szukanie rozwiązań problemu -rozmowa kierowana z uczniem.

11. Udzielanie wsparcia nauczycielowi w zakresie dostosowania wymagań edukacyjnych dla ucznia..... posiadającego orzeczenie o kształceniu specjalnym/ opinię z poradni psychologiczno- pedagogicznej. 

12. Organizacja warsztatu/ zajęć o charakterze .......profilaktycznym/wychowawawczym dla uczniów klasy..... , których tematem............

13. Wsparcie wychowawcy klasy...... w rozwiązaniu problemów wychowawczych za pomocą pogadanki z uczniami w klasie na temat......

14. Dokonanie z zespołem ewaluacji udzielanej pomocy psychologiczno- pedagogicznej uczniowi.....

15. Rozmowa telefoniczna z .....rodzicem/ instytucją na temat......

16. Konsultacja indywidualna z psychologiem szkolnym na temat funkcjonowania ucznia ..... klasy..... Wymiana spostrzeżeń. 

17. Sporządzenie dokumentu...... na wniosek.......

18. Organizacja warsztatu/ szkolenia dla rady pedagogicznej na temat......

18. Przygotowanie i poprowadzenie zajęć dla uczniów klasy.... na temat......

19. Rozmowa z dyrektorem placówki na temat bieżącej sytuacji uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.

20. Prowadzenie zajęć rewalidacyjnych dla ucznia .... klasy.....


Mam nadzieję, że tych kilka wpisów rozwieje Wasze wątpliwości związane z uzupełnianiem dziennika. Pamiętajcie, że w dzienniku zapisujecie tylko te czynności, których się podjeliście. 

Dajcie znać, czy takie artykuły są dla Was przydatne😉

20 komentarzy:

  1. Bardzo przydatne!

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękujemy super przydatne, mamy podpowiedzi ale i potwierdzenie, że to co robimy to robimy dobrze🤗

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki. Dla mnie to również potwierdzenie, że moje wpisy do dziennika są dobre.

    OdpowiedzUsuń
  4. Super. Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo przydatne. Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo dziękuję za cenne wskazówki.

    OdpowiedzUsuń
  7. Proszę o podpowiedź. Prowadzę dziennik w Vulcanie. W ramach godzin mam czas na dokumentację, obserwację 2 grup w przedszkolu i zajecia z trzema grupami uczniów ze szkoły. Lepiej mieć założone dzienniki zajeć innych (2 dla przedszkola i 3 dla uczniów) czy powinnam wszystko wpisac w dziennik specjalisty i podzielić dzieci na grupy? Próbowałam tak i tak i nie wiem jak jest poprawnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W ramach zajęć PPP prowadziłabym dziennik zajęć specjalistycznych osobny, a w dzienniku pedagoga specjalnego tylko odnotowywała, że prowadziłam takie zajęcia z taką i taką grupą.

      Usuń
  8. Świetna pomoc🙂

    OdpowiedzUsuń
  9. Dziękuję za wskazówki :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo przydatne, dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetna pomóc w naszej pracy

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo dziękuję za pomoc :) To duże wsparcie dla początkującego pedagoga

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo dziękuję za wsparcie :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Super, bardzo pomocny artykuł!!!!

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo pomocny wpis. Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  16. Mam pytanie, prowadzę dziennik pedagoga s. w Vulcanie jakich uczniów wpisywać do zakładki uczniowie, jeśli mam założone oddzielne dzienniki do zajęć z ppp i zajęć rewalidacyjnych ???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja wpisuję wszystkich uczniów z orzeczeniami i ewentualnie potem dopisuję tych, z którymi w jakiś sposób współpracowałam :)

      Usuń
  17. Co można wpisywać w rubryce-tabelce PROBLEM I PRZYCZYNY?

    OdpowiedzUsuń

Copyright © bluefingersbywiola , Blogger