Rewalidacja - definicja
O rewalidacji można przeczytać poniższą definicję stworzoną przez prekursorkę pedagogiki specjalnej- Marię Grzegorzewską- wybitna pedagog zajmująca się głównie zagadnieniami związanymi z pedagogiką specjalną:
Ogólnie biorąc zadania pracy rewalidacyjnej obejmują przywracanie zdrowia i umożliwienie rozwoju fizycznego, kompensowanie braków i uszkodzeń, akcję korygowania, usprawniania i dynamizowania, wykształcenie ogólne i zawodowe jednostki, rewalidację psychiczną jednostki i jej uspołecznienia.
Definicja ta opiera się na trzech filarach:
- Kompensacja- zastępowanie uszkodzonych funkcji, innymi możliwościami,
- Korekta niesprawnie działających narządów poprzez np. leczenie (np. osoba niedosłysząca będzie nosiła aparat słuchowy),
- Usprawnianie - praca nad mocnymi stronami dziecka, wykorzystanie potencjału rozwojowego.
Krótko mówiąc rewalidacja to oddziaływanie wychowawcze, edukacyjne i terapeutyczne, które umożliwi dziecku z niepełnosprawnością wykorzystanie potencjału rozwojowego (psychicznego i fizycznego). Zajęcia te mają za zadanie przystosowanie do funkcjonowania w środowisku społecznym.
Zajęcia rewalidacyjne- dla kogo?
O zajęciach rewalidacyjnych zapewne usłyszą rodzice, których dziecko posiada orzeczenie o kształceniu specjalnym. O uczniach ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i pomocy psychologiczno- pedagogicznej wspominałam w poniższych wpisach:
Czym nie są zajęcia rewalidacyjne?
Nie należy mylić zajęć rewalidacyjnych z zajęciami specjalistycznymi organizowanych w placówkach oświatowych.
Zajęcia rewalidacyjne - są prowadzone ze względu na posiadanie orzeczenia o kształceniu specjalnym
[Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 roku w
sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. 2012 nr 0
poz. 204]
Zajęcia specjalistyczne- są prowadzone w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej. Przykładami takich zajęć są: zajęcia logopedyczne, zajęcia korekcyjno- kompensacyjne, itp.
[Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia
2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach]
Obie formy zajęć są regulowane przez dwa różne dokumenty prawne i nie są takimi samymi rodzajami zajęć!
Zajęcia rewalidacyjne- wymiar
Dla uczniów z niepełnosprawnością, którzy uczęszczają do klasy ogólnodostępnej lub integracyjnej powinni mieć zorganizowane 2 godziny (zegarowe) obowiązkowych zajęć na każdym etapie kształcenia.
Przykładowy program rewalidacji
Dzielę się z Wami przykładowym planem rewalidacji. Jest on dość ogólnym i uniwersalnym, dlatego wydaje mi się każdy znajdzie coś dla siebie. Należy wziąć pod uwagę fakt, że plan rewalidacyjny tworzy się na podstawie orzeczenia o kształceniu specjalnym, IPET-u, WOPFU (dokumentów, o których mówiłam już wcześniej).
Jest to schemat programu, dlatego pamiętajcie o tym, by dopasować go do Waszego ucznia!
Mam nadzieję, że post był dla Was przydatny. Dajcie znać w komentarzu Wasze spostrzeżenia na temat zajęć rewalidacyjnych :)
po raz kolejny swietny tekst, mega przydatny, DZIĘKI! :)
OdpowiedzUsuńWitam. A można prosić o taki przyklad tylko dla II etapu edukacyjnego.
OdpowiedzUsuńWitam, oczywiście plan ten może odnieść się do II etapu eduykacyjnego. Wystarczy zmienić ewentualne cele (bo one muszą być dopasowane do ucznia) i treści (bo muszą być adekwatne do wiedzy i umiejętności ucznia). Pozdrawiam serdecznie :)
UsuńA można prosić o taki przykład tylko dla II etapu edykacyjnego
OdpowiedzUsuńBardzo przydatny artykuł! Pozdrawiam:)
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie napisany artykuł. Jestem pod wrażeniem.
OdpowiedzUsuńWitam. Nie widzę tego przykładowego programu proszę o pomoc, gdzie go znajdę
OdpowiedzUsuńTrzeba kliknąć w nazwę przykładowy program :)
Usuńwitam, gdzie mogę znaleźć Pani przekładowy program rewalidacji?
OdpowiedzUsuńKilknij w tekst "Przykładowy program rewalidacji" :)
UsuńNiestety nie działa.
OdpowiedzUsuńNie działa... niestety.
OdpowiedzUsuń