poniedziałek, września 16, 2019

Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych w klasie szkolnej cz.2 IPET

Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) to jeden z ważniejszych (zaraz po orzeczeniu), dokumentów regulujących funkcjonowanie dziecka z orzeczeniem o kształceniu specjalnym w placówce oświatowej (w szkole/w  przedszkolu). 
Dzisiaj wpis o tym, czym tak naprawdę jest i jak w praktyce wygląda jego tworzenie. 

Jeżeli jesteście zainteresowani pierwszą częścią postu o uczniu ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, kliknij link obok → UCZEŃ Z SPE, CZ.1




Dla kogo pisze się program? 

Jak już wspomniałam wcześniej, IPET jest to dokument, który reguluje funkcjonowanie ucznia z orzeczeniem o kształceniu specjalnym. Owe orzeczenie mogą uzyskać uczniowie:

  • niesłyszący, słabosłyszący, 
  • niewidomi, słabowidzący, 
  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, 
  • z niepełnosprawnością intelektualną, 
  • z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi ,
  • uczniowie niedostosowani społecznie i zagrożeni niedostosowaniem społecznym. 
Co przedszkole/ szkoła musi zapewnić uczniowi z orzeczeniem o kształceniu specjalnym?

Zgodnie z przepisami* przedszkola i szkoły zapewniają uczniowi:


a) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
b) odpowiednie, ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne;
c) zajęcia specjalistyczne w tym:
  • dla ucznia niepełnosprawnego – działania o charakterze rewalidacyjnym,
  • ucznia niedostosowanego społecznie – działania o charakterze resocjalizacyjnym,
  • ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecznym – działania o charakterze socjoterapeutycznym.

d) przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.

Co zawiera IPET*? 

IPET uwzględnia zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz dostosowany do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia program, określający:
a) zakres i sposób dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, o którym mowa w przepisach w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, w szczególności przez zastosowanie odpowiednich metod i form pracy z uczniem;
b) zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, w tym w przypadku ucznia niepełnosprawnego - działania o charakterze rewalidacyjnym; ucznia niedostosowanego społecznie - działania o charakterze resocjalizacyjnym; ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecznym - działania o charakterze socjoterapeutycznym;
c) formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane
d) działania wspierające rodziców ucznia oraz, w zależności od potrzeb, zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi, młodzieżowymi ośrodkami wychowawczymi, młodzieżowymi ośrodkami socjoterapii, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży;
e) zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia, a w przypadku ucznia szkoły ponadgimnazjalnej - także działania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego i sposób realizacji tych działań;
f) zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami ucznia w realizacji zadań.

Kto opracowuje program?

Program opracowuje zespół, który tworzą nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z uczniem. Zespół opracowuje program po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, we współpracy, w zależności od potrzeb, z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną oraz rodzicami. 

WAŻNE!

Rodzice mają prawo uczestniczyć w opracowywaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia oraz IPET-u!

Na jaki okres opracowuje się program? 

Program opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie dłuższy jednak niż etap edukacyjny.

Ile czasu ma zespół na opracowanie programu? 

Program opracowuje się w terminie 30 dni od dnia złożenia w przedszkolu lub szkole orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub 30 dni przed upływem okresu, na jaki został opracowany poprzedni program.


Kto koordynuje pracę zespołu?

Pracę zespołu koordynuje wychowawca klasy, do której uczęszcza uczeń, lub inna osoba wyznaczona przez dyrektora przedszkola lub szkoły.

Ile razy spotyka się zespół? Kto może brać udział w jego pracach?

Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb. W spotkaniach zespołu mogą także uczestniczyć:
  1.  na wniosek dyrektora przedszkola lub szkoły - przedstawiciel poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
  2.  na wniosek lub za zgodą rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia - inne osoby, w szczególności lekarz, psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista.

Jakie są obowiązki zespołu oprócz opracowania IPET- u?

Zespół, nie rzadziej niż raz w roku szkolnym, dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając ocenę efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi oraz, w miarę potrzeb, dokonuje modyfikacji programu. Oceny poziomu funkcjonowania ucznia i modyfikacji programu dokonuje się, w zależności od potrzeb, we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną. Rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń mogą uczestniczyć w opracowaniu i modyfikacji programu oraz dokonywaniu oceny.

Komu należy wydać kopię IPET- u?

Kopię IPET-u oraz kopię wielospecjalistycznej oceny i indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego i  jego ewaluacji otrzymują rodzice lub pełnoletni uczeń. Na mocy przepisów, nie muszą o to wnioskować. 

Przykładowy IPET

Dzielę się z Wami przykładowym IPET-em. Pamiętajcie, że nie jest to jakakolwiek wyrocznia, możecie zawsze dodawać dane punkty od siebie, zmienić wygląd, kształt czy formę. Natomiast dla początkujących nauczycieli myślę, że może stać się niezbędną pomocą. 
IPET do pobrania w tym linku → ARKUSZ IPET



Bibliografia: 
R. Cybulska, H. Derewlana, A. Kacprzak, K. Pęczek, Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, wyd. ORE, Warszawa 2017.
*Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym) → ROZPORZĄDZENIE

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © bluefingersbywiola , Blogger