Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia (WOPFU) to krótko mówiąc wiedza na temat ucznia i jego funkcjonowania pochodząca od wszystkich nauczycieli, specjalistów pracujących z uczniem oraz rodziców w konkretnym czasie.
Czym jest WOPFU i do czego jest on wykorzystywany?
W poprzednich wpisach wspominałam o uczniu ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi→
Uczeń z SPE i o pomocy psychologiczno- pedagogicznej, która udzielana jest w placówkach oświatowych uczniom, którzy jej wymagają.
Grupami uczniów, którzy są objęci taką pomocą są to m.in. uczniowie z orzeczeniem o kształceniu specjalnym czy uczniowie z opinią o specyficznych trudnościach w uczeniu się (dysleksja, dysortografia, itp.).
Dla uczniów z orzeczeniem o kształceniu specjalnym wydanym przez Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną niebędne jest przygotowanie dokumentu zwanego IPET-em, czyli Indywidualnym Programem Edukacyjno- Terapeutycznym →IPET .
Zanim jednak zabierzemy się za pisanie IPET-u niezbędne jest wykonanie Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Ucznia. Dokument ten pokazuje nam, specjalistom i rodzicom obraz funkcjonowania dziecka w przedszkolu czy w szkole. Obejmuje ona powyższe zagadnienia:
- poziomu wiedzy i umiejętności,
- potrzeb rozwojowych i edukacyjnych,
- zakresu możliwości psychofizycznych i ograniczeń oraz trudności.
Taka ocena funkcjonowania dziecka wraz z wnioskami oraz zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o kształceniu specjalnym pozwoli nam na napisanie IPET-u.
Kto jest odpowiedzialny za przygotowanie WOPFU?
Tak samo jak w przypadku IPET-u, organem odpowiedzialnym za przygotowanie WOPFU jest zespół, w którego w skład wchodzą nauczyciele, specjaliści pracujący z dzieckiem. Dodatkowo na wniosek dyrektora placówki w spotkaniach zespołu mogą brać udział przedstawiciele poradni psychologiczno-pedagogicznej (w tym poradni specjalistycznej), asystent lub pomoc nauczyciela, a za zgodą rodziców/opiekunów prawnych – inne osoby tj. lekarze, pediatra, itp. Warto również pamiętać, że rodzice również mają prawo do uczestniczenia w pracach zespołu.
Skąd czerpać wiedzę do przygotowania WOPFU?
1. Wywiad pedagogiczny
Pamiętajmy, że niezwykłą skarbnicą wiedzy są:
- sami rodzice,
- uczniowie,
- nauczyciele prowadzący zajęcia,
- wychowawca klasy,
- specjaliści współpracujący z dzieckiem np. logopeda, rehabilitant,
- lekarze,itp.
2. Obserwacja pedagogiczna
Pamiętajmy też o tym by przeprowadzać regularnie obserwacje pedagogiczną, która całościowo ukazuje nam funkcjonowanie ucznia.
Arkusz obserwacji → ARKUSZ OBSERWACJI UCZNIA
3. Zapoznanie się z dokumentacją dziecka
Niezwykle ważne jest zapoznanie się z dokumentacją dziecka, a głównym źródłem informacji powinno być orzeczenie o kształceniu specjalnym.
Nie zapominajmy również o wszelkich wytworach dziecka tj. prace plastyczne, techniczne, zeszyty, karty pracy, itp.
Jak często przygotowuje się WOPFU?
- Tak jak już wspomniałam WOPFU przygotowuje się przed IPET-em, tzn. do 30 września lub do 30 dni po uzyskaniu orzeczenia.
- zespół ma obowiązek przygotowanie takiej oceny co najmniej dwa razy w roku szkolnym. W praktyce wygląda to tak, że WOPFU przygotowuje się pod koniec każdego semestru.
- W razie potrzeby, oczywiście można przygotowywać taką ocenę częściej, podyktowane to musi być weryfikacją wiedzy na temat ucznia.
Obszary oceny WOPFU
Głównymi obszarami oceny funkcjonowania dziecka są:
- rozwój fizyczny dziecka (motoryka mała, motoryka duża, funkcjonowanie zmysłów),
- rozwój intelektualny i osiągnięcia edukacyjne (funkcjonowanie procesów poznawczych tj. myślenie, pamięć, uwaga, spostrzeganie; kompetencje komunikacyjne, techniki szkolne tj, czytanie, pisanie, liczenie; zainteresowani i uzdolnienia),
- rozwój społeczno-emocjonalny (samodzielność, kontakty rówieśnicze i z osobami dorosłymi, przestrzeganie zasad społecznych, motywacja)
- mocne strony dziecka,
- zainteresowania i uzdolnienia,
- predyspozycje.
Rodzice a WOPFU
Tak samo, jak w przypadku IPET-u rodzice biorą czynny udział nad pracami zespołu, a także bez potrzeby wnioskowania należy przekazać kopię Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Ucznia!
Przykładowy arkusz WOPFU
Przykładowe arkusze WOPFU możecie znaleźć pod tymi linkami
→ ARKUSZ WOPFU
→ WOPFU (opisowe)
Pamiętajcie, że możecie go dowolnie modyfikować, w zależności od potrzeb i konieczności :)
Czy wpis był dla Was przydatny? Dajcie znać w komentarzu :)
Pamiętajcie, że możecie go dowolnie modyfikować, w zależności od potrzeb i konieczności :)
Czy wpis był dla Was przydatny? Dajcie znać w komentarzu :)
Bibliografia:
R. Cybulska, H. Derewlana, A. Kacprzak, K. Pęczek, Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, wyd. ORE, Warszawa 2017.
*Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym) → ROZPORZĄDZENIE
Super,wszystko jasne i klarowne.Dziękuje
OdpowiedzUsuńRównież dziękuję!!! Świetnie usystematyzowane;)
OdpowiedzUsuńDziękuję za cenne wskazówki! :-)
OdpowiedzUsuńSuper. Taki fajny noworoczny refresh 👍
OdpowiedzUsuńSkarbnica wiedzy!!! Dziękuję
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję i pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńCudowne wiadomości, jasno i konkretnie dziękuję
OdpowiedzUsuńJak fantastyczne jest to że trafiłam na Pani stronę, dziękuję za pomoc.
OdpowiedzUsuńŚwietnie przygotowana dokumentacja, dziękuję
OdpowiedzUsuń