środa, września 18, 2019

Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych w klasie szkolnej cz.3 WOPFU

W dzisiejszym wpisie weźmiemy na tapetę kolejny dokument, który w świetle nowych przepisów z 2017 roku* stanowi ważny element w pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkole i w przedszkolu.
Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia (WOPFU) to krótko mówiąc wiedza na temat ucznia i jego funkcjonowania pochodząca od wszystkich nauczycieli, specjalistów pracujących z uczniem oraz rodziców w konkretnym czasie. 



Czym jest WOPFU i do czego jest on wykorzystywany? 

W poprzednich wpisach wspominałam o uczniu ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi→
Uczeń z SPE  i o pomocy psychologiczno- pedagogicznej, która udzielana jest w placówkach oświatowych uczniom, którzy jej wymagają. 
Grupami uczniów, którzy są objęci taką pomocą są to m.in. uczniowie z orzeczeniem o kształceniu specjalnym czy uczniowie z opinią o specyficznych trudnościach w uczeniu się (dysleksja, dysortografia, itp.). 

Dla uczniów z orzeczeniem o kształceniu specjalnym wydanym przez Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną niebędne jest przygotowanie dokumentu zwanego IPET-em, czyli Indywidualnym Programem Edukacyjno- Terapeutycznym →IPET . 

Zanim jednak zabierzemy się za pisanie IPET-u niezbędne jest wykonanie Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Ucznia. Dokument ten pokazuje nam, specjalistom i rodzicom obraz funkcjonowania dziecka w przedszkolu czy w szkole. Obejmuje ona powyższe zagadnienia: 

  • poziomu wiedzy i umiejętności,
  • potrzeb rozwojowych i edukacyjnych,
  • zakresu możliwości psychofizycznych i ograniczeń oraz trudności.
Taka ocena funkcjonowania dziecka wraz z wnioskami oraz zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o kształceniu specjalnym pozwoli nam na napisanie IPET-u. 

Kto jest odpowiedzialny za przygotowanie WOPFU? 

Tak samo jak w przypadku IPET-u, organem odpowiedzialnym za przygotowanie WOPFU jest zespół, w którego w skład wchodzą nauczyciele, specjaliści pracujący z dzieckiem. Dodatkowo na wniosek dyrektora placówki w spotkaniach zespołu mogą brać udział przedstawiciele poradni psychologiczno-pedagogicznej (w tym poradni specjalistycznej), asystent lub pomoc nauczyciela, a za zgodą rodziców/opiekunów prawnych – inne osoby tj. lekarze, pediatra, itp. Warto również pamiętać, że rodzice również mają prawo do uczestniczenia w pracach zespołu.  

Skąd czerpać wiedzę do przygotowania WOPFU? 

1. Wywiad pedagogiczny 
Pamiętajmy, że niezwykłą skarbnicą wiedzy są: 
- sami rodzice, 
- uczniowie, 
- nauczyciele prowadzący zajęcia, 
- wychowawca klasy, 
- specjaliści współpracujący z dzieckiem np. logopeda, rehabilitant,
- lekarze,itp. 

2. Obserwacja pedagogiczna
Pamiętajmy też o tym by przeprowadzać regularnie obserwacje pedagogiczną, która całościowo ukazuje nam funkcjonowanie ucznia. 

Arkusz obserwacji → ARKUSZ OBSERWACJI UCZNIA

3. Zapoznanie się z dokumentacją dziecka

Niezwykle ważne jest zapoznanie się z dokumentacją dziecka, a głównym źródłem informacji powinno być orzeczenie o kształceniu specjalnym. 

Nie zapominajmy również o wszelkich wytworach dziecka tj. prace plastyczne, techniczne, zeszyty, karty pracy, itp. 

Jak często przygotowuje się WOPFU? 

  • Tak jak już wspomniałam WOPFU przygotowuje się przed IPET-em, tzn. do 30 września lub do 30 dni po uzyskaniu orzeczenia. 
  • zespół ma obowiązek przygotowanie takiej oceny co najmniej dwa razy w roku szkolnym. W praktyce wygląda to tak, że WOPFU przygotowuje się pod koniec każdego semestru. 
  • W razie potrzeby, oczywiście można przygotowywać taką ocenę częściej, podyktowane to musi być weryfikacją wiedzy na temat ucznia. 
Obszary oceny WOPFU

Głównymi obszarami oceny funkcjonowania dziecka są: 
  • rozwój fizyczny dziecka (motoryka mała, motoryka duża, funkcjonowanie zmysłów),
  • rozwój intelektualny i osiągnięcia edukacyjne (funkcjonowanie procesów poznawczych tj. myślenie, pamięć, uwaga, spostrzeganie; kompetencje komunikacyjne, techniki szkolne tj, czytanie, pisanie, liczenie; zainteresowani i uzdolnienia),
  • rozwój społeczno-emocjonalny (samodzielność, kontakty rówieśnicze i z osobami dorosłymi, przestrzeganie zasad społecznych, motywacja)
Warto również uwzględnić:

  • mocne strony dziecka,
  • zainteresowania i uzdolnienia,
  • predyspozycje. 


Rodzice a WOPFU

Tak samo, jak w przypadku IPET-u rodzice biorą czynny udział nad pracami zespołu, a także bez potrzeby wnioskowania należy przekazać kopię Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Ucznia!


Przykładowy arkusz WOPFU

Przykładowe arkusze WOPFU możecie znaleźć pod tymi linkami
→ ARKUSZ WOPFU

→ WOPFU (opisowe)

Pamiętajcie, że możecie go dowolnie modyfikować, w zależności od potrzeb i konieczności :)

Czy wpis był dla Was przydatny? Dajcie znać w komentarzu :)





Bibliografia: 
R. Cybulska, H. Derewlana, A. Kacprzak, K. Pęczek, Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, wyd. ORE, Warszawa 2017.
*Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym) → ROZPORZĄDZENIE

8 komentarzy:

  1. Super,wszystko jasne i klarowne.Dziękuje

    OdpowiedzUsuń
  2. Również dziękuję!!! Świetnie usystematyzowane;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za cenne wskazówki! :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Super. Taki fajny noworoczny refresh 👍

    OdpowiedzUsuń
  5. Skarbnica wiedzy!!! Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo dziękuję i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Cudowne wiadomości, jasno i konkretnie dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak fantastyczne jest to że trafiłam na Pani stronę, dziękuję za pomoc.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © bluefingersbywiola , Blogger