Kim jest uczeń z SPE?
Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi to uczeń, który posiada orzeczenie o kształceniu specjalnym wydawane przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną, lub uczeń, który ma trudności w realizowaniu podstawy programowej ze względu na specyfikę funkcjonowania poznawczo- percepcyjnego. Mam tutaj na myśli między innymi dysleksje, dyskalkulie, dysortografię, dysgrafię- myślę, że na te wszystkie "dys" poświęcę również osobny post :) Do uczniów z SPE zaliczają się również dzieci mające ograniczenia zdrowotne (np. choroby przewlekłe) lub środowiskowe (np. dzieci emigrantów, dzieci z rodzin niewydolnych wychowawczo).
Podsumowując, uczniowie z SPE to:
- Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną
- Uczniowie niewidomi i słabowidzący
- Uczniowie niesłyszący i słabosłyszący
- Uczniowie z autyzmem
- Uczniowie z niepełnosprawnością ruchową
- Uczniowie z chorobami przewlekłymi
- Uczniowie z ADHD
- Uczniowie z poważnymi zaburzeniami w komunikowaniu się
- Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- Uczniowie niedostosowani społecznie, zagrożeni niedostosowaniem społecznym
- Uczniowie wybitnie zdolni
Ważne!
Pomocą psychologiczno-pedagogiczną obejmuje się wszystkich uczniów lub wychowanków, którzy tej
pomocy potrzebują – nie tylko tych, którzy posiadają orzeczenie lub opinię poradni psychologiczno- pedagogicznej.
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Główną wskazówką do pracy z dzieckiem z SPE to przede wszystkim rzetelna diagnoza dziecka oparta na obserwacji przez różnych specjalistów, m.in. pedagoga specjalnego, psychologa, nauczyciela wychowawcę, logopedę, lekarza (pediatra, neurolog, itp), rehabilitanta, którzy współpracują na co dzień z dzieckiem. Bardzo ważnym źródłem informacji są rodzice i w przypadku dziecka z SPE niezwykle istotna jest współpraca z rodzicami.
Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych podlega pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkole, którą organizuje dyrektor placówki. Natomiast osobami udzielającymi pomoc są:
- nauczyciele,
- wychowawcy grup wychowawczych,
- specjaliści realizujący w przedszkolu, szkole i placówce zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności są to: psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi i terapeuci pedagogiczni.
Ważna informacja!
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy:
• z rodzicami uczniów,
• z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
• z placówkami doskonalenia nauczycieli,
• z innymi przedszkolami, szkołami i placówkami,
• z organizacjami pozarządowymi,
• z innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
Cele
Celem udzielanej pomocy jest:
• wspieranie potencjału rozwojowego ucznia;
• stwarzanie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu przedszkola, szkoły
i placówki;
• stwarzanie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w środowisku społecznym.
Formy pomocy psychologiczno- pedagogicznej
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna może mieć różne formy, m.in.:
- zajęć rozwijających uzdolnienia dla uczniów szczególnie uzdolnionych – w grupach liczących do 8 uczestników;
- zajęć rozwijających umiejętność uczenia się, w celu podnoszenia efektywności uczenia się uczniów (dotyczy szkół dla dzieci i młodzieży oraz placówek);
- zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dla uczniów mających trudności w nauce, w tym w spełnieniu wymagań edukacyjnych – w grupie liczącej do 8 uczestników (dotyczy tylko szkół dla dzieci i młodzieży);
- zindywidualizowanej ścieżki kształcenia lub zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla uczniów, którzy wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania ze względu na trudności w funkcjonowaniu, oraz brak możliwości realizowania
- porad i konsultacji;
- warsztatów i szkoleń;
- klas terapeutycznych dla uczniów wymagających dostosowania organizacji i procesu nauczania oraz długotrwałej pomocy specjalistycznej z uwagi na trudności w funkcjonowaniu w szkole czy oddziale wynikające z zaburzeń rozwojowych lub stanu zdrowia na podstawie opinii poradni o potrzebie objęcia pomocą w formie uczęszczania do klasy terapeutycznej, liczącej do 15 uczniów (dotyczy tylko szkół dla dzieci i młodzieży).
Ponadto nauczyciele i specjaliści zatrudnieni w szkole/ przedszkolu zobowiązani są do realizowania zajęć, które opisane są w orzeczeniu/opinii z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej i mogą przybierać takie formy jak:
- zajęć specjalistycznych:
→ logopedycznych dla uczniów z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych
– w grupie liczącej do 4 uczestników;
→ rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne dla uczniów przejawiających trudności
w funkcjonowaniu społecznym – w grupie liczącej do 10 uczestników;
→innych zajęć, o charakterze terapeutycznym dla uczniów zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi
mających problemy z funkcjonowaniem oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu przedszkola,
szkoły lub placówki – w grupie liczącej do 10 uczestników – jak np. terapia psychologiczna;
- zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu dla uczniów wymagających zajęć uzupełniających w zakresie doradztwa zawodowego (dotyczy szkół podstawowych i ponadpodstawowych w tym dla dorosłych);
- porad i konsultacji;
- warsztatów i szkoleń.
Dokumentacja ucznia ze SPE
Pierwszy krok, który muszą podjąć nauczyciele to obserwacja każdego ucznia, który być może znajduje się w grupie dzieci wymagających pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
Polecam do tego przygotowany ARKUSZ OBSERWACJI UCZNIA, do ściągnięcia tutaj→ ARKUSZ.
Kolejnym ważnym dokumentem jest IPET (Indywidualny Program Edukacyjno- Terapeutyczny) napisany przez cały zespół specjalistów pracujący z dzieckiem i co ważne na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego!
O IPETcie przeczytacie tutaj: https://bluefingersbywiola.blogspot.com/2019/09/uczen-o-specjalnych-potrzebach_16.html
Należy zwrócić uwagę na dwa dokumenty, które tworzy się dwa razy w ciągu roku szkolnego, najczęściej na końcu I i II semestru. Są to: ARKUSZ
WIELOSPECJALISTYCZNEJ OCENY POZIOMU FUNKCJONOWANIA UCZNIA oraz OCENA EFEKTYWNOŚCI POMOCY PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNEJ. O tych dwóch dokumentach również przeczytacie na blogu:
Ponadto należy zwrócić uwagę, że wszystkie zajęcia z zakresu pomocy- psychologiczno- pedagogicznej są dokumentowane w odpowiednich dziennikach przez nauczycieli i specjalistów.
Mam nadzieję, że choć trochę rozjaśniłam Wam temat pomocy psychologicznej- pedagogicznej. Jakie macie doświadczenia w tym temacie?
Bibliografia:
Romana Cybulska, Hanna Derewlana, Agnieszka Kacprzak, Katarzyna Pęczek, Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa, 2017.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz