piątek, września 13, 2019

Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych w klasie szkolnej cz.1.

Dość często słyszy się ostatnio o uczniu ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Spotkać ich można, tak naprawdę w każdej placówce oświatowej. W dzisiejszym wpisie powiem Wam, kim tak naprawdę jest uczeń z SPE, jakie zajęcia mogą mu przysługiwać i na jakiej podstawie są one organizowane.



Kim jest uczeń z SPE?  

Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi to uczeń, który posiada orzeczenie o kształceniu specjalnym wydawane przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną, lub uczeń, który ma trudności w realizowaniu podstawy programowej ze względu na specyfikę funkcjonowania poznawczo- percepcyjnego. Mam tutaj na myśli między innymi dysleksje, dyskalkulie, dysortografię, dysgrafię- myślę, że na te wszystkie "dys" poświęcę również osobny post :) Do uczniów z SPE zaliczają się również dzieci mające ograniczenia zdrowotne (np. choroby przewlekłe) lub środowiskowe (np. dzieci emigrantów, dzieci z rodzin niewydolnych wychowawczo). 

Podsumowując, uczniowie z SPE to: 
  • Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną
  • Uczniowie niewidomi i słabowidzący
  • Uczniowie niesłyszący i słabosłyszący
  • Uczniowie z autyzmem
  • Uczniowie z niepełnosprawnością ruchową
  • Uczniowie z chorobami przewlekłymi
  • Uczniowie z ADHD
  • Uczniowie z poważnymi zaburzeniami w komunikowaniu się
  • Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
  • Uczniowie niedostosowani społecznie, zagrożeni niedostosowaniem społecznym
  • Uczniowie wybitnie zdolni
Ważne!
Pomocą psychologiczno-pedagogiczną obejmuje się wszystkich uczniów lub wychowanków, którzy tej pomocy potrzebują – nie tylko tych, którzy posiadają orzeczenie lub opinię poradni psychologiczno- pedagogicznej.

Pomoc psychologiczno- pedagogiczna

Główną wskazówką do pracy z dzieckiem z SPE to przede wszystkim rzetelna diagnoza dziecka oparta na obserwacji przez różnych specjalistów, m.in. pedagoga specjalnego, psychologa, nauczyciela wychowawcę, logopedę, lekarza (pediatra, neurolog, itp), rehabilitanta,  którzy współpracują na co dzień z dzieckiem. Bardzo ważnym źródłem informacji są rodzice i w przypadku dziecka z SPE niezwykle istotna jest współpraca z rodzicami. 

Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych podlega pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkole, którą organizuje dyrektor placówki. Natomiast osobami udzielającymi pomoc są:
  • nauczyciele,
  •  wychowawcy grup wychowawczych, 
  • specjaliści realizujący w przedszkolu, szkole i placówce zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności są to: psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi i terapeuci pedagogiczni.
Ważna informacja!
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy: 
• z rodzicami uczniów, 
• z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, 
• z placówkami doskonalenia nauczycieli, 
• z innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, 
• z organizacjami pozarządowymi,
 • z innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

Cele

Celem udzielanej pomocy jest:
 • wspieranie potencjału rozwojowego ucznia;
 • stwarzanie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu przedszkola, szkoły i placówki; 
• stwarzanie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w środowisku społecznym.

Formy pomocy psychologiczno- pedagogicznej

Pomoc psychologiczno- pedagogiczna może mieć różne formy, m.in.:


  • zajęć rozwijających uzdolnienia dla uczniów szczególnie uzdolnionych – w grupach liczących do 8 uczestników; 
  • zajęć rozwijających umiejętność uczenia się, w celu podnoszenia efektywności uczenia się uczniów (dotyczy szkół dla dzieci i młodzieży oraz placówek); 
  • zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dla uczniów mających trudności w nauce, w tym w spełnieniu wymagań edukacyjnych – w grupie liczącej do 8 uczestników (dotyczy tylko szkół dla dzieci i młodzieży); 
  • zindywidualizowanej ścieżki kształcenia lub zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla uczniów, którzy wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania ze względu na trudności w funkcjonowaniu, oraz brak możliwości realizowania 
  •  porad i konsultacji; 
  •  warsztatów i szkoleń; 
  • klas terapeutycznych dla uczniów wymagających dostosowania organizacji i procesu nauczania oraz długotrwałej pomocy specjalistycznej z uwagi na trudności w funkcjonowaniu w szkole czy oddziale wynikające z zaburzeń rozwojowych lub stanu zdrowia na podstawie opinii poradni o potrzebie objęcia pomocą w formie uczęszczania do klasy terapeutycznej, liczącej do 15 uczniów (dotyczy tylko szkół dla dzieci i młodzieży).
Ponadto nauczyciele i specjaliści zatrudnieni w szkole/ przedszkolu zobowiązani są do realizowania zajęć, które opisane są w orzeczeniu/opinii z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej i mogą przybierać takie formy jak:
  • zajęć specjalistycznych: 
→korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się – w grupie liczącej do 5 uczestników;
→ logopedycznych dla uczniów z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych – w grupie liczącej do 4 uczestników;
→ rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym – w grupie liczącej do 10 uczestników; 
 →innych zajęć, o charakterze terapeutycznym dla uczniów zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mających problemy z funkcjonowaniem oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu przedszkola, szkoły lub placówki – w grupie liczącej do 10 uczestników – jak np. terapia psychologiczna; 
  • zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu dla uczniów wymagających zajęć uzupełniających w zakresie doradztwa zawodowego (dotyczy szkół podstawowych i ponadpodstawowych w tym dla dorosłych);
  •  porad i konsultacji; 
  • warsztatów i szkoleń.
Dokumentacja ucznia ze SPE

Pierwszy krok, który muszą podjąć nauczyciele to obserwacja każdego ucznia, który być może znajduje się w grupie dzieci wymagających pomocy psychologiczno- pedagogicznej. 
Polecam do tego przygotowany ARKUSZ OBSERWACJI UCZNIA, do ściągnięcia tutaj→ ARKUSZ

Kolejnym ważnym dokumentem jest IPET (Indywidualny Program Edukacyjno- Terapeutyczny) napisany przez cały zespół specjalistów pracujący z dzieckiem i co ważne na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego! 


Należy zwrócić uwagę na dwa dokumenty, które tworzy się dwa razy w ciągu roku szkolnego, najczęściej na końcu I i II semestru. Są to: ARKUSZ WIELOSPECJALISTYCZNEJ OCENY POZIOMU FUNKCJONOWANIA UCZNIA oraz OCENA EFEKTYWNOŚCI POMOCY PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNEJ. O tych dwóch dokumentach również  przeczytacie na blogu:



Ponadto należy zwrócić uwagę, że wszystkie zajęcia z zakresu pomocy- psychologiczno- pedagogicznej są dokumentowane w odpowiednich dziennikach przez nauczycieli i specjalistów. 

Mam nadzieję, że choć trochę rozjaśniłam Wam temat pomocy psychologicznej- pedagogicznej. Jakie macie doświadczenia w tym temacie? 


Bibliografia:
Romana Cybulska, Hanna Derewlana, Agnieszka Kacprzak, Katarzyna Pęczek, Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa, 2017.  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © bluefingersbywiola , Blogger