O zabawach usprawniających małą motorykę i grafomotorykę możecie poczytać tutaj: Zabawy rozwijające motorykę małą
W tym wpisie znajdziecie kilka inspiracji, dzięki którym Twoje dziecko/ przedszkolak/ uczeń rozwinie umiejętności związane z czytaniem :)
Zabawy sprzyjające nauce czytania
1. Złap muchę
Potrzebujesz:
- łapki na muchy
- różne obrazki
- litery na kartkach min. A4
Przebieg zabawy:
Na dywanie rozłóż przygotowane litery. Dzieci pracują w parach. Każda osoba z pary ma w ręku łapkę na muchy.Pary na zmianę losują obrazki i nazywają go. Po ustaleniu nazwy obrazka, zadaniem uczniów jest odnalezienie odpowiedniej litery (ustal, czy to będzie pierwsza litera wyrazu, ostatnia, druga itd.). Para, która najszybciej pacnęła literę uzyskuje punkt (np. guzik, koralik,patyczek). Wygrywa para, która zdobędzie najwięcej punktów.
2. Jaka to litera?
Ta zabawa wymaga nieco gimnastyki ciała :) Tworzenie liter z ciała to świetna propozycja nie tylko w utrwalaniu znajomości liter, ale również do ćwiczenia dużej motoryki. Dzieci w pozycji stojącej lub leżącej mogą utworzyć litery. Można podzielić klasę na pary, mniejsze grupy. Każda grupa losuje literę lub wyraz do pokazania.
3. Ułóż wyrazy
Potrzebujesz:
- kolorowe kartki z literami
Podziel uczniów na pięcio lub sześcioosobowe zespoły. Każdemu zespołowi przyporządkuj kolor. Na korytarzu szkolnym lub w sali porozkładaj kolorowe kartki z literami. Zadaniem danej grupy jest zebranie kartek ze swoimi kolorami i ułożenie ze znajdujących
się na nich liter jak najwięcej wyrazów. Wygrywa grupa, która ułoży ich najwięcej.
4. Wyrazy
Potrzebujesz:
- kilka pasków z popularnymi końcówkami np. "ot", "ski", "ak", "os", "yna".
- spógłoski i samogłoski
Zabawę można przeprowadzić indywidualnie, w parach lub w grupach.
Uczeń otrzymuje (lub losuje) pasek z końcówką wyrazu. Zadaniem dziecka jest ułożenie jak największej ilości słów z daną końcówką np. z końcówką "ot" - lot, kot, młot, itd. Może do tego wykorzystać przygotowane przez Ciebie spółgłoski i samogłoski lub pisać samodzielnie na kartce. Wygrywa ta grupa, która ułoży najwięcej wyrazów z daną końcówką.
5. Abecadło
Na tablicy zapisz 5 liter alfabetu (liter znajdujące się obok siebie), np. A B C D E
Zadaniem uczniów jest ułożenie zdania rozpoczynającymi się na zapisane litery.
ABCDE - Ala bierze czerwone dresy Eryka.
FGHIJ - Franek goni Halinkę i Janka.
6. Alfabet
Potrzebujesz:
- alfabet (wywieszony lub zapisany na tablicy)
- obrazki
Dzieci siedzą na dywanie. Jedno losuje obrazek. Kolejne dziecko powtarza nazwę obrazka i zmienia pierwszą literę nazwy na literę kolejną z alfabetu. Trzeci uczeń zmienia na kolejną. Na czwartym lub piątym dziecko można wylosować kolejny obrazek i zabawa rozpoczyna się od nowa.
Przykład:
Dziecko losuje obrazek z ananasem.
ananas - bnanas- cnanas- dnanas
bułka- cułka- dułka- eułka
7. Mów wspak
Mówienie wspak jest trudne, ale rozszyfrowywanie, co kto powiedział jest świetną zabawą :) Może to będzie Wasz klasowy język?
Zabawę rozpocznij od prostych wyrazów, gdy dzieciom nie przysporzą trudności spróbuj tworzyć dłuższe wyrazy a nawet krótkie zdania.
Czy wiesz co to za wyraz?
tok, kasip, otua.
Czy wiesz o kim mówię?
ainaH, rtoiP, aisoT
Możesz wywoływac kolejne osoby z klasy :)
Zabawa będzie przednia :)
8. Tablice rejestracyjne samochodu
Wersja 1.
Potrzebujesz:
- litery
- opakowania po zapałkach
- wydrukowane tablice rejestracyjne aut
Każde dziecko otrzymuje jedną literę. W sali schowaj różne tablice rejestracyjne np. naklejone na opakowania po zapałkach. Zadaniem dziecka jest znalezienie tablic, w których występuje jego literka.
Wersja 2.
Spróbuj razem z dzieckiem odszukać znaczeń tablic rejestracyjnych np.
PO - Piłka Olka
PT- powiedz tak :), itd.
Która zabawa spodobała Wam się najbardziej? :)
Bibliografia:
Silberg J. (2005). Nauka czytania przez zabawę. Warszawa. Wydawnictwo K. E. Libe
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz