Od roku szkolnego 2022/23 w placówkach oświatowych mamy nowe stanowisko pracy – pedagoga specjalnego. Wiele osób ma problem z odróżnieniem roli pedagoga szkolnego od pedagoga specjalnego, a musimy pamiętać, że to dwa różne stanowiska. Wychodząc naprzeciw Waszym pytaniom, dotyczącym zarówno pracy pedagoga szkolnego, jak i pedagoga specjalnego postanowiłyśmy z Eweliną z @pedagogonline.pl przygotować dla Was artykuł, w którym staramy się wyjaśnić rolę i zadania pedagoga szkolnego oraz pedagoga specjalnego, a także podkreślić ścisłą współpracę tych dwóch specjalistów. Artykuł ma formę pytań i odpowiedzi – mamy nadzieję, że taka struktura będzie dla Was bardziej przejrzysta, a treści, które przygotowałyśmy w pełni rozwieją Wasze wątpliwości. Zatem zaczynamy 😊
Jakie przepisy prawa regulują pracę pedagoga szkolnego,
a jakie pedagoga specjalnego?
Ewelina: Zadania
pedagoga szkolnego zostały wyszczególnione w Rozporządzeniu MEN z dn. 9 sierpnia 2017 r. w sprawie
zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Dla pedagoga szkolnego
ważne będą także:
- Rozporządzenie MEN z dn. 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
- Rozporządzenie MEN z dn. 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji
Dodatkowo przepisami, z
którymi powinna zapoznać się każda osoba pracująca w szkole są:
●
Ustawa z dn. 7
września 1991 r. o systemie oświaty.
●
Ustawa
z dn. 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
●
Ustawa
z dn. 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela.
●
Rozporządzenie MEN
z dn. 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczególnych kwalifikacji
wymaganych od nauczycieli.
Ważne są także dokumenty
regulujące pracę w danej szkole, czyli m.in. statut szkoły, różnego rodzaju
regulaminy i procedury. Dla pedagoga szkolnego bardzo istotny będzie także
szkolny program wychowawczo-profilaktyczny,
który określa sposób
realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie
programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań
wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do
uczniów, rodziców i nauczycieli.
Wiola:
Na samym początku należy wspomnieć, że w nowelizacji ustawy Karty Nauczyciela
wprowadzono nowe stanowisko jakim jest pedagog specjalny. Stanowisko to
funkcjonuje obok pedagoga szkolnego, psychologa szkolnego,
terapeuty pedagogicznego, doradcy zawodowego oraz logopedy. Zadania pedagoga
specjalnego zostały szczegółowo opisane w Rozporządzeniu MEN z dn. 22 lipca 2022 zmieniające rozporządzenie
w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w
publicznych szkołach i placówkach. Ponadto pedagog specjalny
powinien zapoznać się z takimi dokumentami jak:
● Rozporządzenia MEN z dn. 22
lipca 2022 w sprawie
wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich
rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli:
pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów
pedagogicznych i doradców zawodowych
● Rozporządzenia MEN z dn. 23
sierpnia 2022 zmieniające
rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli
● Rozporządzenie
MEN z dn. 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania
kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych
niedostosowaniem społecznym.
Jak można zauważyć dokumenty te obowiązują również
pedagoga szkolnego. Można wysnuć więc wniosek, że to samo prawo reguluje pracę
pedagoga szkolnego i specjalnego.
Jakie są zadania
pedagoga szkolnego, a jakie pedagoga specjalnego?
Ewelina: Jak już wyżej
wspomniałam zadania pedagoga szkolnego dokładnie zostały opisane w Rozporządzeniu MEN z dn. 9
sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach
i placówkach.
Do zadań pedagoga szkolnego wynikających z rozporządzenia należy:
● Prowadzenie badań i wszelkich działań mających
na celu diagnozowanie uczniów pod kątem ich indywidualnych potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych.
● Diagnozowanie sytuacji wychowawczej uczniów.
● Udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.
● Podejmowanie działań profilaktycznych z zakresu
profilaktyki uzależnień oraz innych problemów dzieci i młodzieży.
● Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych
i zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy
w środowisku szkolnym.
● Prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych
w sytuacjach kryzysowych.
● Zapewnienie pomocy rodzicom i nauczycielom
w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji
i uzdolnień uczniów.
● Wspieranie nauczycieli, wychowawców oraz szkolnych
specjalistów w zakresie rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów
oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu
uczniów, a także udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Ponadto pedagog szkolny zobowiązany jest dokumentować swoją pracę w dzienniku pedagoga (lub w dzienniku elektronicznym – wszystko zależy od preferencji danej szkoły).
Wiola:
Zadania pedagoga specjalnego określone przez wspomniane wyżej rozporządzenie
to:
●
współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup
wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
- rekomendowaniu dyrektorowi szkoły lub
placówki do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego
uczestnictwa uczniów w życiu szkoły i placówki oraz dostępności, o której
mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze
szczególnymi potrzebami ,
- prowadzeniu badań i działań
diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu
określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów
oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu
uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i
jego uczestnictwo w życiu szkoły i placówki,
- rozwiązywaniu
problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
- określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;
●
współpraca z zespołem, o którym mowa w
przepisach wydanych na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 2 ustawy, w zakresie
opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego
ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym
zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
●
wspieranie nauczycieli, wychowawców grup
wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń
edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń
utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły
lub placówki,
- udzielaniu pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,
- dostosowaniu sposobów i metod pracy do
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego
możliwości psychofizycznych,
- doborze metod, form kształcenia i środków
dydaktycznych do potrzeb uczniów;
●
udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom;
●
współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi
podmiotami, o których mowa w § 5 ust. 3 oraz w § 6;
● przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki w zakresie zadań określonych w pkt 1–5.
Ponadto, pedagog
specjalny dokumentuje swoją pracę w dzienniku pedagoga specjalnego w wersji
papierowej lub elektronicznej.
Jak wygląda praca pedagoga szkolnego w praktyce, a jak pedagoga specjalnego?
Ewelina: Praca pedagoga
szkolnego jest niezwykle dynamiczna i nieprzewidywalna. Każdy dzień jest
inny – niekiedy bywa bardzo spokojnie, innym razem dzieje się wiele. Nie zawsze
plan dnia, który założymy będziemy w stanie zrealizować, dlatego warto mieć to na
uwadze. Niemniej jednak ja lubię planować swoją pracę i kiedy jest to możliwe
staram się działać zadaniowo. Pracę pedagoga szkolnego mogłabym podzielić na
dwa obszary – pracę z dokumentacją oraz pracę z ludźmi (uczniami, rodzicami,
nauczycielami, dyrekcją oraz instytucjami).
Praca z dokumentacją to przede wszystkim aktualizowanie
pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a więc dbanie o to, aby każdy nauczyciel i
wychowawca danego ucznia zapoznał się z jego dokumentami oraz aby uczeń, który
powinien zostać objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną, w formie
poszczególnych zajęć, faktycznie z nich korzystał. Należy także zadbać
o to, aby rodzice uczniów, którym upływa termin ważności opinii byli
na bieżąco informowani i kierowani na ponowne badania
do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Praca z dokumentacją to także
formułowanie pism (pisanie oraz odpisywanie na pisma przychodzące) do
instytucji współpracujących ze szkołą (m.in. MOPS/GOPS, Policja, poradnie
psychologiczno-pedagogiczne, sąd rodzinny). Ważne jest także wspieranie i pomoc
wychowawcom w przygotowywaniu indywidualnych teczek uczniów objętych pomocą
psychologiczno-pedagogiczną. No i oczywiście zapisywanie swojej codziennej
pracy w dzienniku pedagoga.
Praca z ludźmi to po pierwsze współpraca ze szkolnymi
specjalistami, nauczycielami, wychowawcami i dyrekcją. Pedagog szkolny nie jest
samotną wyspą, a wszelkie działania służące dobru dziecka podejmowane są we
współpracy z innymi pracownikami szkoły lub instytucjami. Jeśli chodzi o
współpracę to pedagog szkolny najbliżej współpracuje z psychologiem szkolnym (w
szkolnej praktyce obserwuje, że zadania psychologa szkolnego są bardzo zbliżone
do tych, które wykonuje pedagog, jednak nie oznacza to, że pedagog i psycholog
mają identyczne funkcje – absolutnie tak nie jest. Pedagog szkolny to zupełnie
inne stanowisko, niż psycholog i mimo, iż współpraca tych dwóch specjalistów
jest bliska, nie można ich utożsamiać).
Kolejnym bardzo ważnym, jak nie najważniejszych aspektem
pracy pedagoga szkolnego jest pomoc i wsparcie udzielane uczniom. Warto
prowadzić bieżące obserwacje swoich podopiecznych, orientować się w sytuacji
zarówno szkolnej uczniów (poprzez kontakty z wychowawcami), jak i rodzinnej i
materialnej (poprzez współpracę z rodzicami – dyżur dla rodzica i informacja o
możliwości spotkania). Pomoc powinna być udzielana wedle bieżących potrzeb.
Uczeń musi mieć możliwość skorzystania ze spotkania z pedagogiem szkolnym,
jeśli tego potrzebuje. W sytuacjach trudnych, kryzysowych pedagog szkolny
bierze udział w interwencjach. Czasami pełni rolę mediatora, kiedy w grę
wchodzi konflikt rówieśniczy. Ważne jest także przeprowadzenie ankiet
(skierowanych do uczniów i rodziców) mających na celu zbadanie samopoczucia
uczniów, ich stosunku do szkoły oraz oczekiwań, także w zakresie profilaktyki.
Profilaktyka to kolejny ważny obszar pracy pedagoga szkolnego. Organizując pracę profilaktyczną dobrze zapoznać się z programem wychowawczo-profilaktycznym szkoły, porozmawiać z dyrekcją, ale również poznać oczekiwania uczniów i rodziców w tym zakresie (do tego m.in. służą ankiety). Profilaktyka może być organizowana w formie lekcji w poszczególnych klasach ze szkolnymi specjalistami, w tym oczywiście pedagoga szkolnego, jak i we współpracy z instytucjami. Warto korzystać także z programów rekomendowanych, jeśli są dostępne na ten cel środki finansowe. W telegraficznym skrócie to najważniejsze aspekty codziennej pracy pedagoga szkolnego.
Wiola: Stanowiska pedagoga specjalnego to
nowość w placówkach oświatowych. Oznacza to, że specjaliści dopiero uczą się
tego, jaka będzie wyglądała jego praca w praktyce. Po tygodniu pracy jako
pedagog specjalny nie jestem też w stanie określić szczegółów tego stanowiska.
Kilka aspektów jest jednak pewna.
Pedagog
specjalny współpracuje z całą organizacją szkolną- dyrektorem placówki,
wychowawcami, nauczycielami, specjalistami, rodzicami i przede wszystkim
uczniami. Wspiera działania placówki poprzez konsultacje, porady, wsparcie
pedagogiczne, szkolenia. Ponadto, w mojej opinii najważniejszym zadaniem
pedagoga specjalnego jest objęcie pomocą dzieci z orzeczeniem o potrzebie
kształcenia specjalnego i ich rodziców oraz dzieci objętych pomocą
psychologiczno- pedagogiczną. W ramach tego zadania, pedagog specjalny:
●
diagnozuje mocne
strony, trudności, przyczyny niepowodzeń szkolnych poprzez obserwację w różnych sytuacjach szkolnych,
wywiadów (z rodzicami, wychowawcami i rozmowie z uczniami/ dziećmi) lub w miarę
potrzeb korzystanie z wystandaryzowanych narzędzi diagnostycznych.
●
koordynuje opracowanie
odpowiedniej dokumentacji m.in. Wielospecjalistyczną Ocenę Poziomu
Funkcjonowania Ucznia, Indywidualny Program Edukacyjno- Terapeutyczny i inne
dokumenty związane z objęciem ucznia pomocą psychologiczno- pedagogiczną.
●
prowadzi zajęcia specjalistyczne dzieci i
uczniów objętych taką pomocą.
●
udziela wsparcia
nauczycielom i wychowawcom w doborze metod, form pracy z dzieckiem/ uczniem.
●
współpracuje z innymi
podmiotami zewnętrznymi takimi jak poradnia psychologiczno- pedagogiczna.
Praca pedagoga specjalnego z pewnością
będzie dynamiczna często pewnie też zaskakująca. Każdy dzień będzie wyglądał
inaczej. I choć teraz dla większości pedagogów specjalnych ten rok szkolny
będzie rokiem chaosu i adaptacji to wierzę, w to, że są potrzebni w placówkach
oświatowych. Przede wszystkim dla odciążenia w szczególności pedagoga i
psychologa szkolnego w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Czym różnią się te dwie
funkcje w szkole?
Pedagog specjalny to nowe stanowisko w szkole. Tak naprawdę
dopiero wszyscy uczymy się, jaka będzie jego rola w praktyce, natomiast zadania
tego specjalisty są jasno określone w rozporządzeniu. To, co od razu można
zauważyć, a co wynika z samego nazewnictwa – pedagog specjalny będzie zajmował
się kształceniem specjalnym, a więc uczniami, którzy posiadają orzeczenie o
potrzebie kształcenia specjalnego (u dzieci młodszych będziemy mówić o wczesnym
wspomaganiu rozwoju). Praca pedagoga specjalnego zdecydowanie odciąży pedagogów
szkolnych, którzy do tej pory koordynując pomoc psychologiczno-pedagogiczną
zajmowali się również kształceniem specjalnym.
Jak już wcześniej
wspomniałyśmy, współpraca w szkole to wartość nadrzędna, szczególnie
wśród szkolnych specjalistów, którzy zwykle prowadzą zajęcia z tymi samymi
uczniami. Zatem chcąc dobrze wykonywać swoją pracę terapeutyczną warto na
bieżąco monitorować, co robią inni specjaliści pracujący z danym dzieckiem czy
grupą. Pedagog specjalny i pedagog szkolny będą wspólnie koordynować działania
mające na celu zapewnienie jak najlepszej pomocy uczniom objętym kształceniem
specjalnym oraz pomocą psychologiczno-pedagogiczną, a także ich rodzicom.
Warto też wspomnieć, że pedagog szkolny i specjalny ściśle będą współpracować z psychologiem szkolnym. Wspólnie będą czuwać nad organizacją potrzebnego wsparcia w placówce oświatowej.
Z jakimi innymi specjalistami współpracuje pedagog szkolny i pedagog specjalny?
Oboje specjaliści współpracują z
całą społecznością szkolną:
●
dyrektorem placówki,
●
wychowawcami i nauczycielami,
●
innymi specjalistami zatrudnionymi w placówce: psychologiem
szkolnym, logopedą, terapeutą pedagogicznym, doradcą zawodowym, nauczycielami
współorganizującymi kształcenie specjalne,
●
pielęgniarką szkolną,
●
rodzicami,
● dziećmi/ uczniami.
Ponadto współpracują z podmiotami
zewnętrznymi służącymi pomocą dziecku i rodzinie. Tymi instytucjami są między
innymi:
●
Poradnie Psychologiczno- Pedagogiczne,
●
Ośrodki Pomocy Społecznej,
●
Sądy rodzinne,
●
placówki opiekuńczo- wychowawcze,
●
Policja, Straż Miejska, Straż Pożarna,
●
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie,
●
Urząd Miasta,
●
stowarzyszenia, fundacje na rzecz pomocy dzieciom i ich
rodzinom,
● i inne podmioty.
Podsumowanie
Praca pedagoga specjalnego to dla
wszystkich nowe stanowisko. Wszyscy uczymy się jego roli. Jedna z ważniejszych
jego funkcji jest bycie “aniołem stróżem”, pośrednikiem wszystkich dzieci, w
szczególności tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zarówno dla pedagoga
szkolnego, jak i pedagoga specjalnego najważniejsza jest praca z dzieckiem,
uczniem. Choć niektóre zadania tych dwóch specjalistów pokrywają się to każde z
nich ma swoje obowiązki, które wynikają z odpowiedniego rozporządzenia. Dla
pedagoga specjalnego będzie to głównie (ale nie tylko) kształcenie specjalne,
dla pedagoga szkolnego działania wychowawcze, profilaktyczne, mediacyjne i
interwencyjne.
Mamy nadzieję, że udało nam się
rozwiać Wasze wątpliwości dotyczące pracy pedagoga szkolnego i pedagoga
specjalnego. Zapraszamy do dalszej dyskusji w naszych mediach społecznościowych.
Jak w praktyce wygląda to stanowisko ? Mam 9h w tygodniu co mam robić w tym czasie?
OdpowiedzUsuńCzy podczas mojej pracy mam siedzieć w swoim gabinecie i czekać aż ktoś przyjdzie? Oczywiście poza zajęciami, które będę prowadzić z dziećmi.
OdpowiedzUsuńZ praktycznego punktu widzenia to realizujesz zadania określone w rozporządzeniu. Samo siedzenie w gabinecie nic da ;) Postaw we wrześniu na obserwację dzieci, zapoznaj się z nimi i na rozmowy z wychowawcami. Oprócz tego przygotuj teczki uczniów objętych pomocą psychologiczno- pedagogiczną, jeśli takowych jeszcze nie ma. Zapoznaj się z dokumentacją szkolną: orzeczenia, opinie, itd.
Usuńsuper artykuł
OdpowiedzUsuńRewelacyjny artykuł wszystko jasno napisane.
OdpowiedzUsuń