poniedziałek, listopada 14, 2022

Dostosowanie wymagań

Stosowanie dostosowań to nasz nauczycielski obowiązek wynikający z przepisów prawa oświatowego dla każdego dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.




Najogólniej można powiedzieć, że dostosowanie to przede wszystkim:
  1. Dostosowanie otoczenia, w tym stosowanych środków dydaktycznych.
  2. Dostosowanie metod, zasad pracy i organizacji pracy na lekcji i zajęciach dodatkowych.
  3. Dostosowanie sposobu oceniania i sprawdzania wiedzy.
Informacja o konieczności dostosowania zapisana jest w dokumentach z poradni psychologiczno- pedagogicznej: orzeczeniu o kształceniu specjalnym lub opinii.
Dzieci objęte pomocą psychologiczno- pedagogiczną najczęściej potrzebują dostosowań w zakresie przestrzeni, form i metod. Dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym i uczniowie z dysleksją rozwojową oprócz tego również dostosowanie wymagań. 

Wymagania edukacyjne opisują sposób przeprowadzenia ucznia przez wymagania programowe, które – ze względu na zaburzenie rozwoju lub specyficzne trudności w uczeniu się – są zbyt trudne lub wręcz niemożliwe do osiągnięcia przez danego ucznia.

Dostosowanie wymagań to jest nic innego jak modyfikacja procesu edukacyjnego czyli zastosowanie takich kryteriów sprawdzania wiedzy i umiejętności, które biorą pod uwagę predyspozycje danego dziecka, jego mocne strony i trudności. Dostosowanie wymagań umożliwia uczniowi sprostanie wymaganiom programowych.

Podstawowym celem dostosowania wymagań jest wyrównywanie szans edukacyjnych uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i zapobieganie trudnościom w sferze emocjonalno- wolincjonalnej.

 Dostosowanie otoczenia, w tym stosowanych środków dydaktycznych

Przykłady:

  • posadzenie ucznia w odpowiednim miejscu w klasie, w otoczeniu odpowiednio dobranych kolegów ;
  • zapewnienie w klasie odpowiednich dla danej dysfunkcji lub trudności pomocy, środków dydaktycznych np. liczmany dla uczniów, którzy potrzebują konkretów do przeliczania, przedmioty do przeliczania (kasztany, patyczki) lub liczydła, zeszyty z przechyloną liniaturą dla dziecka leworęcznego, kolorowe kartki, kolorowe schematy, kolorowa kreda, słownik ortograficzny, zapewnienie dodatkowych ćwiczeń, kart pracy, pomocy, materiałów, dyktafon dla uczniów mających problemy z zapamiętywaniem słuchowym, wymagających wielokrotnych powtórzeń (np. nagrywanie słówek w języku obcym wypowiadanych przez nauczyciela w celu „odsłuchania” ich w domu), itd.
  • zadbanie o porządek na stanowisku pracy.
Dostosowanie metod, zasad pracy i organizacji pracy na lekcji
i zajęciach dodatkowych

Polega ono głównie na dostosowaniu metod, zasad i organizacji pracy na lekcjach i zajęciach dodatkowych do indywidualnych potrzeb dziecka poprzez:

  • udzielanie dodatkowych, indywidualnych instrukcji w trakcie pracy,
  • stosowanie metody podpowiedzi, naprowadzania – co jest ważne szczególnie w przypadku uczniów, którzy mają problemy z zapamiętywaniem, kojarzeniem, przypominaniem sobie wcześniej uczonych treści,
  • różnicowanie stopnia trudności lub/i obszerności prac domowych,
  • zmniejszanie ilości, stopnia trudności i obszerności zadań,
  • dzielenie materiału na mniejsze partie, wyznaczanie czasu na ich opanowanie i odpytywanie,
  • częste powtarzanie uczonych treści,
  • wydłużanie czasu na odpowiedź,
  • wydłużenie czasu na przeczytanie lektury, wykonywanie prac pisemnych itp.
  • kontrolowanie stopnia zrozumienia samodzielnie poznawanej treści przez zadawanie pytań, prośbę opowiedzenia swoimi słowami,
  • formułowanie maksymalnie klarownych, konkretnych, krótkich poleceń,
  • dawanie więcej czasu na prace pisemne, sprawdzanie, czy uczeń skończył notatkę z lekcji, w razie potrzeby skracanie wielkości notatek lub dawanie notatki do wklejenia do zeszytu,
  • w trakcie rozwiązywania zadań tekstowych sprawdzanie, czy uczeń przeczytał treść zadania i czy prawidłowo ją zrozumiał, w razie potrzeby udzielanie dodatkowych wskazówek, o podczas nauki języków obcych w fazie prezentacji słów zwolnić tempo wypowiadanych wyrazów i zwrotów, a nawet wypowiadać je przesadnie poprawnie,
  • w zapamiętywaniu pisowni stosować wyobrażanie wyrazu, literowanie, pisanie palcem na ławce, pisanie ze zróżnicowaniem kolorystycznym liter,
  • wydłużenie czasu na czytanie i/ lub pisanie,
  • stosowanie metod polisensorycznego uczenia.

Dostosowanie sposobu oceniania i sprawdzania wiedzy

Przykłady:

  • zastępowanie sprawdzianów pisemnych sprawdzianami ustnymi,
  • odpytywanie indywidualne (w przypadku np. problemów z odpowiedziami ustnymi, stresem związanym z odpowiedzią na forum klasy),
  •  odpytywanie z odpowiedniego miejsca (np. przy tablicy lub z ławki) np. dzieci z dysleksją, które gubią się w obliczeniach, mylą znaki (mają wynik zły a poziom rozumowania dobry) mogą udzielić odpowiedzi- rozwiązać zadanie przy tablicy, gdzie istnieje możliwość korygowania na bieżąco omyłek typu przestawienie cyfr, zgubienie bądź mylenie znaków. W ten sposób można sprawdzić, na ile problemy dziecka są wynikiem braku wiedzy, a na ile wynikają z występujących dysfunkcji,
  • zastępowanie odpowiedzi ustnych sprawdzianami pisemnymi (jeśli poziom wypowiedzi-wada mowy, stres uniemożliwiają wykazanie się wiedzą),
  • nieocenianie poprawności ortograficznej,
  • nieocenianie poziomu graficznego,
  • wydłużenie czasu podczas sprawdzianów pisemnych,
  • upewnienie się czy dziecko poprawnie przeczytało i zrozumiało polecenia, zadania (aby nie karać dziecko za niski poziom umiejętności czytania),
  • w razie potrzeby dawanie podczas sprawdzianów łatwiejszych zadań, o mniejszym poziomie trudności,
  • w razie potrzeby dawanie podczas sprawdzianów mniejszej ilości zadań,
  • ocenianie indywidualne a nie na tle klasy,
  • docenianie wkładu pracy, wysiłku wkładanego w opanowanie umiejętności,
  • zastępowanie dyktand testami ze znajomości zasad pisowni lub sprawdzianami z tekstami z lukami, itd.

Pamiętaj!
Dostosowania powinny być uwzględnione w Indywidualnym Programie Edukacyjno- Terapeutycznym. 



W temacie dostosowań wymagań edukacyjnych polecam książkę Dostosowanie wymagań edukacyjnych dla indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów (dla I i II etapu edukacyjnego) napisaną przez Renatę Naprawę, Alicję Tanajewską, Cecylię Mach, Krystynę Szczepańską, wydaną przez Wydawnictwo Harmonia. 

W książce znajdują się wymagania edukacyjne podzielone ze względu na poszczególne przedmioty i umiejętności. 

Jeśli jesteś pedagogiem specjalnym, pamiętaj, że jednym z zadań określonych przez rozporządzenie MEN, jest współpraca z nauczycielami i wspieranie ich w dostosowaniu wymagań edukacyjnych dla dzieci. Poszerzaj wiedzę w tym temacie, aby jak najlepiej inspirować nauczycieli do szukania dostosowań, które ułatwią edukację wielu dzieciom. 

Daj znać, jeśli artykuł jest przydatny :) Liczę na Twoją aktywność w social media :)

1 komentarz:

Copyright © bluefingersbywiola , Blogger