- Dostosowanie otoczenia, w tym stosowanych środków dydaktycznych.
- Dostosowanie metod, zasad pracy i organizacji pracy na lekcji i zajęciach dodatkowych.
- Dostosowanie sposobu oceniania i sprawdzania wiedzy.
Dostosowanie wymagań to jest nic innego jak modyfikacja procesu edukacyjnego czyli zastosowanie takich kryteriów sprawdzania wiedzy i umiejętności, które biorą pod uwagę predyspozycje danego dziecka, jego mocne strony i trudności. Dostosowanie wymagań umożliwia uczniowi sprostanie wymaganiom programowych.
Podstawowym celem dostosowania wymagań jest wyrównywanie szans edukacyjnych uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i zapobieganie trudnościom w sferze emocjonalno- wolincjonalnej.
Dostosowanie otoczenia, w tym stosowanych środków dydaktycznych
Przykłady:
- posadzenie ucznia w odpowiednim miejscu w klasie, w otoczeniu odpowiednio dobranych kolegów ;
- zapewnienie w klasie odpowiednich dla danej dysfunkcji lub trudności pomocy, środków dydaktycznych np. liczmany dla uczniów, którzy potrzebują konkretów do przeliczania, przedmioty do przeliczania (kasztany, patyczki) lub liczydła, zeszyty z przechyloną liniaturą dla dziecka leworęcznego, kolorowe kartki, kolorowe schematy, kolorowa kreda, słownik ortograficzny, zapewnienie dodatkowych ćwiczeń, kart pracy, pomocy, materiałów, dyktafon dla uczniów mających problemy z zapamiętywaniem słuchowym, wymagających wielokrotnych powtórzeń (np. nagrywanie słówek w języku obcym wypowiadanych przez nauczyciela w celu „odsłuchania” ich w domu), itd.
- zadbanie o porządek na stanowisku pracy.
Polega ono głównie na dostosowaniu metod, zasad i organizacji pracy na lekcjach i zajęciach dodatkowych do indywidualnych potrzeb dziecka poprzez:
- udzielanie dodatkowych, indywidualnych instrukcji w trakcie pracy,
- stosowanie metody podpowiedzi, naprowadzania – co jest ważne szczególnie w przypadku uczniów, którzy mają problemy z zapamiętywaniem, kojarzeniem, przypominaniem sobie wcześniej uczonych treści,
- różnicowanie stopnia trudności lub/i obszerności prac domowych,
- zmniejszanie ilości, stopnia trudności i obszerności zadań,
- dzielenie materiału na mniejsze partie, wyznaczanie czasu na ich opanowanie i odpytywanie,
- częste powtarzanie uczonych treści,
- wydłużanie czasu na odpowiedź,
- wydłużenie czasu na przeczytanie lektury, wykonywanie prac pisemnych itp.
- kontrolowanie stopnia zrozumienia samodzielnie poznawanej treści przez zadawanie pytań, prośbę opowiedzenia swoimi słowami,
- formułowanie maksymalnie klarownych, konkretnych, krótkich poleceń,
- dawanie więcej czasu na prace pisemne, sprawdzanie, czy uczeń skończył notatkę z lekcji, w razie potrzeby skracanie wielkości notatek lub dawanie notatki do wklejenia do zeszytu,
- w trakcie rozwiązywania zadań tekstowych sprawdzanie, czy uczeń przeczytał treść zadania i czy prawidłowo ją zrozumiał, w razie potrzeby udzielanie dodatkowych wskazówek, o podczas nauki języków obcych w fazie prezentacji słów zwolnić tempo wypowiadanych wyrazów i zwrotów, a nawet wypowiadać je przesadnie poprawnie,
- w zapamiętywaniu pisowni stosować wyobrażanie wyrazu, literowanie, pisanie palcem na ławce, pisanie ze zróżnicowaniem kolorystycznym liter,
- wydłużenie czasu na czytanie i/ lub pisanie,
- stosowanie metod polisensorycznego uczenia.
Dostosowanie sposobu oceniania i sprawdzania wiedzy
Przykłady:
- zastępowanie sprawdzianów pisemnych sprawdzianami ustnymi,
- odpytywanie indywidualne (w przypadku np. problemów z odpowiedziami ustnymi, stresem związanym z odpowiedzią na forum klasy),
- odpytywanie z odpowiedniego miejsca (np. przy tablicy lub z ławki) np. dzieci z dysleksją, które gubią się w obliczeniach, mylą znaki (mają wynik zły a poziom rozumowania dobry) mogą udzielić odpowiedzi- rozwiązać zadanie przy tablicy, gdzie istnieje możliwość korygowania na bieżąco omyłek typu przestawienie cyfr, zgubienie bądź mylenie znaków. W ten sposób można sprawdzić, na ile problemy dziecka są wynikiem braku wiedzy, a na ile wynikają z występujących dysfunkcji,
- zastępowanie odpowiedzi ustnych sprawdzianami pisemnymi (jeśli poziom wypowiedzi-wada mowy, stres uniemożliwiają wykazanie się wiedzą),
- nieocenianie poprawności ortograficznej,
- nieocenianie poziomu graficznego,
- wydłużenie czasu podczas sprawdzianów pisemnych,
- upewnienie się czy dziecko poprawnie przeczytało i zrozumiało polecenia, zadania (aby nie karać dziecko za niski poziom umiejętności czytania),
- w razie potrzeby dawanie podczas sprawdzianów łatwiejszych zadań, o mniejszym poziomie trudności,
- w razie potrzeby dawanie podczas sprawdzianów mniejszej ilości zadań,
- ocenianie indywidualne a nie na tle klasy,
- docenianie wkładu pracy, wysiłku wkładanego w opanowanie umiejętności,
- zastępowanie dyktand testami ze znajomości zasad pisowni lub sprawdzianami z tekstami z lukami, itd.
Kolejny bardzo ciekawy artykuł, dziękuję :)
OdpowiedzUsuń