Ostatnio dużo mówi się o diagnozie funkcjonalnej, która tak naprawdę stanowi podstawę pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebamai edukacyjnymi w placówkach.
Z tego artykułu dowiesz się, czym jest diagnoza funkcjonalna oraz jakie są jej etapy. Śledź mnie na bieżąco, gdyż w temacie diagnozy pojawi się więcej treści :)
Diagnoza- definicja
Termin diagnoza wywodzi się od greckiego słowa diagnosis i oznacza rozróżnianie, osądzanie, a jego specjalistycznym odpowiednikiem jest rozpoznanie.
Według A. Kamińskiego diagnoza to
Rozpoznanie badanego stanu rzeczy na podstawie zebranych objawów i znanych ogólnych prawidłowości przez przyporządkowanie stwierdzonych objawów do określonego typu oraz przez wyjaśnienie genetyczne tego stanu, określenie jego fazy obecnej i przewidywanej okresu.
Diagnosta powinien zadawać sobie pytania, takie jak:
- jakie przyczyny pierwotnie zadziałały,
- w jakiej fazie rozwoju znajduje się podmiot,
- jaki ciąg zdarzeń doprowadził do stanu obecnego,
- jakie znaczenie dla całości, w której znajduje się dany podmiot czy proces ma jego stan obecny,
- jak rozwinie się w przyszłości ten stan.
- Jak jest?
- Dlaczego tak właśnie jest?
- Jak to się dzieje?
- Dlaczego będzie tak a nie inaczej?
- Co zrobić by uzyskać pożądany stan?.
- Klasyfikacja ICD ( International Classification of Diseases and Related Helath Problems). Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnyh Światowej Organizacji Zdrowia. Najnowsza wersja podręcznika ICD- 11.
- DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) System Klasyfikacji i Kryteriów Diagnostycznych Zaburzeń Psychicznych Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Najnowsza wersja podręcznika DSM-V.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, szkole i placówce, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz w środowisku społecznym.
- rozróżnia potrzeby rozwojowe i edukacyjne,
- rozróżnia potrzeby i możliwości dziecka,
- wyodrębnia czynniki osobowe oraz środowiskowe ( za klasyfikacją ICF, która wraz z ICD-11 stanowi pełny, współczesny sposób całościowego rozumienia osoby, pozwalającym skuteczniej i trafniej budować system wsparcia i tworzyć właściwe warunki rozwoju).
- wskazuje, że ostatecznym celem pomocy jest aktywne i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz w środowisku społecznym (przy czym nie oznacza to obowiązku korzystania z całej oferty szkoły przez każdego ucznia, ale istnienie warunków do pełnej realizacji możliwości danego dziecka, ucznia).
- sfery fizycznej oraz motorycznej (odnoszących się do strukturalnego aspektu zdrowia);
- sfery poznawczej (dotyczącej uwagi, percepcji, myślenia, pamięci, wyobraźni, mowy i języka);
- sfery emocjonalno-społecznej;
- sfery moralnej i duchowej;
- osobowości.
- wielokontekstowość- w diagnozie uwzględnia się różne źródła dotyczące oceny funkcjonowania dziecka: od samego ucznia, jego rodziców, nauczycieli, rówieśników oraz różnych specjalistów takich jak pedagogów, psychologów, logopedów, lekarzy (wielospecjalistyczny wymiar diagnozy).
- profilowość- stosowanie różnych narzędzi pomiarowych pozwala na określenie profilu rozwoju ucznia (także jego strefy najbliższego rozwoju). Określenie profilu rozwoju dziecka pomoże nam ocenić w jakich sferach nastąpił progres/ regres.
- neutralność- powinna zostać zachowana nieinwazyjność badania.
- prognostyczność- wynik diagnozy funkjconalnej pozwala na przewidywanie rozwoju ucznia, jego zachowania oraz strefę najbliższego rozwoju.
- pozytywny charakter diagnozy- oprócz deficytów dziecka, diagnoza wskazuje na zasoby dziecka, jego mocne strony, predyspozycje, zainteresowania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz