wtorek, lipca 11, 2023

"Dzikie dziecko" czyli o rozwoju psychomotorycznym małych dzieci.

 Słuchaj dziecka, samo Cię poprowadzi. Zgadzasz się z tym zdaniem?

Zanim zaczęłam czytać książkę zaintrygował mnie sam tytuł i sądziłam, że znajdę tam inspiracje do pracy  w kontekście rozwoju psychoruchowego z wykorzystaniem natury, przyrody. Z takim założeniem niestety się zawiodłam, ale książka jest naprawdę wartościowa dla planujących dziecko rodziców, rodziców niemowląt i małych dzieci oraz dla początkujących specjalistów zamierzających pracę z małymi dziećmi (mam na myśli np. wczesne wspomaganie rozwoju). 



Dzikie dziecko. Jak wspierać rozwój psychoruchowy dziecka w zgodzie z naturą to poradnik o rozwoju psychoruchowym i potrzebach małego dziecka. Napisany przejrzyście, żadnym naukowym żargonem, bardzo konkretnie. Znajdziesz w niej dużo wskazówek dotyczących tego, w jaki sposób jako rodzice możecie wspierać wszechstronnie rozwój dziecka. 

Warto wspomnieć, że autorem tej publikacji jest Leszek Naziemiec, fozjoterapeuta i psycholog, wykładowca akademicki z ponad 25-letnim stażem pracy. 

Książka to swojego rodzaju zbiór pytań i odpowiedzi, które mogą zadać rodzice małych dzieci. Poruszane są w niej tematy takie jak:

  • rozwój odruchów, 
  • płacz dziecka, 
  • chodzenie boso i jego wpływ na rozwój,
  • noszenie w chuście,
  • kroki milowe w rozwoju psychomotorycznym, 
  • zabawy, sport odpowiedni dla dzieci,
  • informacje o nosidłach, fotelikach i chodzikach (czy są potrzebne w rozwoju),
  • i wiele innych rozterek młodych rodziców.
spis treści książki 

spis treści książki 


Bardzo zainteresowały mnie tematy związane z raczkowaniem i jego wpływu na dalszy rozwój dziecka. Przebiegający rozwój motoryczny jest bardzo ważny w ewentualnej późniejszej diagnozie, gdy rozwój dziecka przebiega nieharmonijnie. Jako pedagoga specjalnego interesuje mnie taka wiedza.  
Bardzo zaciekawiło mnie podejście autora do zabawek typu puzzle, klocki. Uważa, że są stały się zbyt uprzemysłowione i zmarketingowane ( i być może ma racje). Zamiast tych zabawek proponuje zabawy sznurkami (węzły, supły), które już można proponować niemowlęciom. Moim zdaniem, gdzieś trzeba znaleźć balans pomiędzy tym, co jest zwykłą marketingową pułapką, a tym co faktycznie może być wsparciem w rozwoju dziecka. 

Autor podobnie jak ja uważa, że należy podążać w rozwoju za dzieckiem, niczego nie przyspieszać (oczywiście podkreśla to w przypadku dzieci w normie rozwojowej), gdy nie jest to potrzebne. Każde dziecko rozwija się w swoim rytmie.  

Książka podoba mi się też z tego względu, gdyż autor wraca "do korzeni", przewodzi, w jaki sposób można wspierać dziecko w jego rozwoju wykorzystując to, co robiły nasze prababki i praojcowie. W publikacji znajdziesz przede wszystkim praktyczne wskazówki, które dla rodziców małych dzieci mogą być inspirujące. Polecam!

Podstawowe informacje

Tytuł: Dzikie dziecko. Jak wspierać rozwój psychoruchowy dziecka w zgodzie z naturą 
Autor:  Leszek Naziemiec
Wydawnictwo Sensus
Cena okładkowa: 44,90 zł

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © bluefingersbywiola , Blogger