piątek, lipca 05, 2024

Warsztaty dla uczniów z filmem "W głowie się nie mieści 2"

 "W głowie się nie mieści 2" to kontynuacja uwielbianej przez dzieci i dorosłych animacji, która ponownie zabiera nas w podróż do wnętrza umysłu Riley. Tym razem emocje Radość, Smutek, Gniew, Strach i Odraza stawiają czoła nowym wyzwaniom związanym z dojrzewaniem, przyjaźnią i samopoznaniem. Film w przystępny i zabawny sposób eksploruje skomplikowane procesy emocjonalne, które towarzyszą dzieciom w ich codziennym życiu.



Dlaczego warto obejrzeć ten film z uczniami?

To nie tylko zabawna i wzruszająca animacja, ale również doskonałe narzędzie edukacyjne. Film w przystępny sposób przedstawia skomplikowane zagadnienia emocjonalne, co pozwala dzieciom lepiej zrozumieć siebie i innych. Oglądanie i omawianie filmu w grupie szkolnej może być punktem wyjścia do wielu wartościowych dyskusji i ćwiczeń, które pomogą dzieciom rozwijać umiejętności społeczne i emocjonalne.

Przedstawione w filmie emocje mają unikalny wygląd, osobowość i sposób działania, co pomaga nam zrozumieć, jak różne uczucia wpływają na nasze zachowanie i sposób myślenia. Każda emocja jest potrzebna! Każda spełnia określoną rolę. Istotne w zachowaniu równowagi emocjonalnej jest zaakceptowanie wszystkich emocji. Ponadto pomaga zrozumieć, że emocje nie działają w izolacji, ale współpracują i wpływają na siebie nawzajem, a to jest kluczowe dla zdrowego rozwoju emocjonalnego. Na przykładzie przeżyć głównej bohaterki, uczniowie mogą nauczyć się, jak radzić sobie z własnymi uczuciami i rozumieć uczucia innych.

W tej części głos zabierają też nowe emocje: Obawa, Wstyd, Zazdrość i Nuda. Wprowadzenie nowych emocji i rozwijanie tych już występujących daje lepszy obraz złożoności emocjonalnej dorastającej osoby.  Riley przechodzi przez typowe etapy dojrzewania, takie jak zmiany w relacjach z przyjaciółmi i rodziną, co daje emocjom nowe wyzwania do pokonania. 

Tematy, które możesz poruszyć po obejrzeniu filmu:

1.Zrozumienie i wyrażanie emocji
Jakie emocje występują w filmie i jakie pełnią role?
Dlaczego ważne jest rozpoznawanie i nazywanie swoich uczuć?
Ćwiczenia na rozpoznawanie emocji u siebie i innych

2. Regulacja emocjonalna
Jak bohaterowie filmu radzą sobie z nieprzyjemnymi uczuciami?
Strategie radzenia sobie ze stresem, smutkiem i złością.
Omówienie zdrowych sposobów na wyrażanie emocji.
Jak reagować w ataku paniki?

3. Przyjaźń i współpraca
Jak emocje wpływają na relacje Riley z jej przyjaciółmi i rodziną?
Znaczenie empatii i zrozumienia w budowaniu relacji.
Zabawy integracyjne, które uczą współpracy i komunikacji.

4. Zmiany i Adaptacja
Jak Riley radzi sobie z nowymi wyzwaniami np. zmiana szkoły, zmiany w relacjach rówieśniczych?
Czym charakteryzuje się dojrzewanie? Jakie zmiany zachodzą w życiu?
Dyskusja na temat zmian w życiu dzieci i jak mogą się do nich przystosować.
Ćwiczenia pomagające dzieciom w adaptacji do nowych sytuacji.

5. Tożsamość i Samopoznanie
Jak rozwijają się tożsamość i samoświadomość Riley w trakcie filmu?
Ćwiczenia na temat samooceny i akceptacji siebie.
Rozmowy na temat indywidualności i unikalności każdego z nas.

6. Zarządzanie Konfliktami
Jakie konflikty pojawiają się w filmie i jak są rozwiązywane?
Techniki rozwiązywania konfliktów i negocjacji.
Gry i scenki uczące radzenia sobie z konfliktami w grupie.


Wykorzystaj film podczas warsztatów z uczniami, zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne, lekcji wychowawczej. Warto obejrzeć z uczniami cały film przed rozpoczęciem, aby już na warsztatach opierać się tylko na fragmentach, które są zgodne z wybraną przez Ciebie tematyką. 
Na samym początku możesz przypomnieć historię Riley z pierwszej części "W głowie się nie mieści" oraz wydarzeń z drugiej. 

Na zajęciach możesz zaproponować różnorodne ćwiczenia wykorzystując:
- burzę mózgów, np. pomysły na radzenie sobie ze stresem, atakami paniki.
- elementy dramy- odgrywanie scenek np. przedstawianie emocji i ich roli.
- zabawa plastyczna np. narysuj emocję, którą często czujesz, przedstaw wybraną emocję na plakacie; stwórz kolaż przedstawiając emocje.
- sketchnotka, np. stwórz notatkę graficzną,w której przedstawić proces dojrzewania. 
- zabawa kreatywna np. skojarzenia do słowa tożsamość;
 - zabawa metaforyczna np. wykorzystaj karty Dixit i poproś o wybranie karty, która przedstawia aktualne emocje, skojarzenia związane z dojrzewaniem, tożsamością.
-pytania otwarte/ rundka - z pomocą kostki z emocjami, opowiedz, kiedy ostatnio czułaś/eś wylosowaną emocję; Co robisz, aby poprawić sobie nastrój?; Jak radzisz sobie z nieprzyjemnymi emocjami? 

Jak podoba Ci się film? Który bohater jest Twoim ulubionym?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © bluefingersbywiola , Blogger