środa, maja 04, 2022

Niepełnosprawność intelektualna- definicja, etiologia, charakterystyka

Uczniowie z niepełnosprawnością  intelektualną w stopniu lekkim to jedna z najliczniejszych grup dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. Ich kształcenie i funkcjonowanie stanowi dość duże wyzwanie dla nauczycieli. W tym artykule dowiesz się, czym jest niepełnosprawność intelektualna, przyczyny jej powstawania, charakterystykę oraz trudności, z jakimi zmagają się dzieci w codziennym funkcjonowaniu. 




Definicja niepełnosprawności intelektualnej

Obowiązujące definicje niepełnsoprawności intelektualnej wyznaczane są przez dwie klasyfikacje diagnostyczne:  
-klasyfikacja zaburzeń psychicznych DSM Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego  
-Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD Światowej Organizacji Zdrowia.

Obie te klasyfikacje definiują niepełnosprawność intelektualną na podstawie poziomu ilorazu inteligencji według wystandaryzowanych skal ocen. Jedną z takich skal jest Skala Inteligencji Davida Weschslera.

Niepełnosprawność intelektualna (za DSM-V) to zaburzenie charakteryzujące się zarówno deficytem intelektualnym, jak i deficytem w funkcjonowaniu przystosowawczym z początkiem w okresie rozwojowym.

Ponadto, przy tej definicji musza być spełnione trzy kryteria: 
1. deficyty w funkcjonowaniu intelektualnym w takich sferach jak planowanie, rozwiązywanie problemów, myślenie abstrakcyjne, uczenie się, wnioskowanie; 
2. deficyty w przystosowywaniu się, powodujące niepowodzenie w obszarze społeczno-kulturowym, czyli brak umiejętności samodzielnego funkcjonowania, odpowiedzialności za swoje życie, nieradzenie sobie z wymogami otoczenia, nieprzestrzeganie ustalonych norm w danej społeczności, trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji interpersonalnych; 
3. wystąpienie deficytów intelektualnych i przystosowawczych w okresie rozwojowym.




Niepełnosprawność intelektualna (za ICD-11) jest zaburzeniem neurorozwojowym. I definiuje się ją jako grupę stanów rozwojowych charakteryzujących się znacznym upośledzeniem funkcji poznawczych, które są związane z ograniczeniami w uczeniu się, zachowaniach adaptacyjnych i umiejętnościach. 

Rozróżnia się cztery stopnie niepełnsoprawności intelektualnej:

- lekka,
- umiarkowana,
- znaczna,
- głęboka. 

!Na potrzeby dzisiejszego artykułu, w omówieniu skupię się na osobach z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. 

Warto jeszcze wspomnieć, że aktualne klasyfikacje umieszczają niepełnosprawność intelektualną w kategorii zaburzeń neurorozwojowych, podobnie jak zaburzenia ze spektrum autyzmu, zaburzenia komunikacyjne, zaburzenia związane z deficytem uwagi, specyficzne zaburzenia uczenia się, itd. 



Etiologia niepełnosprawności intelektualnej

Wyróżnia się dwie grupy przyczyn niepełnosprawności intelektualnej:

- czynniki biologiczne
- czynniki środowiskowe czyli psychospołeczne. 

Czynniki biologiczne to:
- czynniki genetyczne powstające w okresie prenatalnym;
- czynniki egzogenne powstające w okresie po narodzeniu dziecka. 

Do czynników genetycznych zaliczamy:
- choroby wywołane przez pojedyncze geny chorobowe wśród których wyróżnia się choroby uwarunkowane dziedziczeniem dominującym genu chorobowego, choroby recesywne o typie zaburzeń metabolicznych, choroby sprzężone z chromosomem X.

Przykładami takich zaburzeń są: fenyloketonuria, zespół łamliwego chromosomu X, stwardnienie guzowate.  

- choroby wywołane abberacjami chromosomalnymi, np. Zespół Downa, zespół Klinefeltera, zespół Turnera.

- choroby uwarunkowane wieloczynnikowo, spowodowane przez wiele genów, gdzie czasami czynniki genetyczne współwystępują z czynnikami egzogennymi np. bezmózgowie, rozszczep czaszki albo kręgosłupa. 

Do czynników egozgennych zaliczamy: 
-czynniki działające przed urodzeniem na zarodek a później płód: 
zakażenia wirusowe, bakteryjne, pasożytnicze, które powodują chorobę matki i wiążą się z konsekwencjami dla płodu, często w postaci ciężkich uszkodzeń ośrodkowego układu nerwowego płodu (np. różyczka, opryszczka, toksoplazmoza); drastyczne niedożywienie matki w czasie ciąży powodujące niewydolność łożyska i niedożywienie płodu, różnego rodzaju czynniki chemiczne (np. niektóre leki przyjmowane przez matkę, nadużywanie alkoholu), czynniki fizyczne (promieniowanie), czynniki immunologiczne, w konsekwencji prowadzące do przedwczesnego porodu (wcześniactwo). 

- czynniki działające w trakcie porodu, najczęściej urazy mechaniczne, niedotlenienie i zamartwica.

- czynniki działające po urodzeniu we wczesnych okresach życia dziecka: zaburzenia powstałe po przebyciu niektórych chorób zakaźnych (np. zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych, powikłanie ostrych chorób zakaźnych, np. odry, ospy wietrznej, błonicy) oraz urazu głowy; podkreśla się również znaczenie innych czynników, takich jak: błędy w żywieniu, zaburzenia endokrynologiczne, uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego towarzyszące chorobom wewnętrznym, np. chorobie reumatycznej, zatrucia.

Do czynników środowiskowych zalicza się: 

- zaniedbania środowiskowe, w tym m.in. nieprawidłowa opieka, brak doświadczeń, deprawujące środowisko.




Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej 
w stopniu lekkim

Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim to najłagodniejsza forma niepełnosprawności inteletualnej. Poniżej przedstawię Wam charakterystykę osoby z niepełnosprawnością intelektualną według różnych  kryteriów. 

1. Myślenie
U osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim dominuje myślenie konkretno- obrazowe nad pojęciowo- słownym. Wystąpują znaczne trudności w abstrahowaniu (myśleniu abstrakcyjnym), uogólnianiu, porównywaniu oraz rozumieniu przyczynowo-skutkowym, jak również wnioskowaniu i tworzeniu pojęć.

2. Spostrzeganie
Spostrzeganie przebiega wolniej i w węższym zakresie czyli dzieci te najczęściej spostrzegają niespecyficzne związki i cechy. Łatwiej przychodzi im spostrzeganie cech zewnętrznych, które są silnie zaznaczone tj. wielkość, barwa, materiał wykonania. Dzieci z niepełnsoprawnością inteletualną w stopniu lekkim charakteryzuje niedojrzałość percepcyjna (zarówno wzrokowa, jak i słuchowa). Mają trudności z analizą i syntezą. 

3. Uwaga
Uwaga dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim charakteryzuje 
się krótkotrwałością, jest mało podzielna, łatwo ulega zakłóceniu. Mają zaburzenia  z  koncentracją uwagi na znaczących bodźcach. Uwaga dobrze skoncentrowana jest na konkretach. 

4. Pamięć
Występuje dobra pamięć mechaniczna, gorzej z pamięcią logiczną. Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim uczą się bez  zrozumienia, posiadają wolne tempo uczenia się. Zapamiętują piosenki i wiersze.

5. Mowa
Rozwój mowy u osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim jest często opóźniony. Mogą występować wady wymowy. Słownictwo jest raczej ubogie pod względem formy i treści. Dzięki dość dobrej pamięci mechanicznej i możliwości opanowania znacznego słownictwa dzieci te mają dobrą mowę odtwórczą, natomiast słabą funkcję mowy twórczej – wyraża się to w np. trudności ze zrozumieniem znaczenia wypowiedzi oraz samodzielnym tworzeniem opowiadań.

6. Rozwój ruchowy
U dzieci z z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim występuje opóźniony rozwój ruchowy. Pierwsze kroki milowe, takie jak siadanie, chodzenie mogą wystąpić później niż u dzieci w normie inteletulanej. Ruchy mogą być mniej skoordynowane. Osoby są zdolne opanować w pełni czynności samoobsługowe oraz czynności zawodowe i dobrze je wykonywać.

7. Procesy motywacyjno- emocjonalne

Biorąc pod uwagę procesy emocjonalno-motywacyjne i dojrzałość społeczną, osoby wykazują osłabioną kontrolę emocji, popędów, dążeń. Wykazują utrudnione przystosowanie społeczne. Zachowanie:

- charakteryzuje się impulsywnością, brakiem przemyślenia, konsekwencji i przewidywania,

- sposób działania i reagowania zależy przede wszystkim od temperamentu,

- brak inicjatywy i samodzielności, łatwe uleganie sugestii,

 - bierność i słaby krytycyzm.


Według J. Sowy osoby z niepełnosprawnością w stopniu lekkim:

- nie rozumieją bardziej skomplikowanych zjawisk i sytuacji trudnych, których nie potrafią rozwiązać,

- z reguły nie podejmują działań z własnej inicjatywy, lecz starają się naśladować innych,

- w rozwiązywaniu swoich problemów nie potrafią wykorzystać własnego doświadczenia, lecz stosują metodę prób i błędów,

- w ich działaniu brak jest planowości, inwencji i samodzielności,

- często podejmują działania pod wpływem aktualnego nastroju, emocji, nie przewidując dokładnie skutków swoich decyzji,

- charakteryzują się nie zrównoważeniem emocjonalnym.


Ze względu na fakt, że u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, deficyty intelektualne nie są tak widoczne, jak u osób z niep. int. w stopniu głębszym lub głębokim, to trudniej jest je zdiagnozować. Im głębszy stopień niepełnosprawności intelektualnej, tym trudności są większe. Im wcześniej zdiagnozuje się dziecko, tym szybciej można rozpocząć oddziaływania terapeutyczne, rehabilitacyjne i tym samym przygotować je do samodzielnego życia, pracy zawodowej. 


Trudności ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim 

Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim mogą uczęszczać do przedszkola masowego lub przedszkola z oddziałami integracyjnymi, szkół masowych, integracyjnych i specjalnych. 
Najkorzystniejszą formą nauczania jest szkoła specjalna lub szkoła z oddziałami integracyjnymi. 

Ze względu na pewne ograniczenia intelektualne, u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, w szkole można zauważyć takie trudności jak:

- zaburzenia w orientacji przestrzennej,
- słaby poziom koncentracji uwagi,
- słaby poziom sprawności grafomotorycznej,
- zaburzenia rozumienia, znaczenia wypowiedzi, 
zaburzenia analizy i syntezy ( wzrokowej, słuchowej, wzrokowo-słuchowej),
-  trudności w rozpoznawaniu liter oraz w czytaniu,
- trudności w rozumieniu przeczytanego tekstu,
- istotnie zaburzony poziom rozumienia wszelkich reguł, zasad, definicji,
- utrudnione tworzenie pojęcia liczby,
- ograniczony poziom pamięciowego wykonywania działań matematycznych,
- brak zrozumienia treści zadań tekstowych i trudności w ich rozwiązywaniu,
- zaburzenia wyobraźni przestrzennej utrudniające rozumienie i wykonywanie zadań geometrycznych,
- trudności w orientowaniu się w stosunkach czasowych i posługiwaniu się nimi,
-w mogą występować wady wymowy,
-szybkie tempo pracy, ale często niedokładne i nieprawidłowe,
-kłopoty w powiązaniu nowych informacji z poprzednio zapamiętanymi,
-słaby poziom stosowania umiejętności w praktyce,
-mała samodzielność w wykonywaniu wszelkich zadań,
-brak krytycyzmu, 
-brak antycypacji zachowań,
-znaczna impulsywność,
-podatność na negatywne wpływy otoczenia,
-częste przejawy agresji.

Oczywiście, każde dziecko jest inne. Trudności, które wypisałam powyżej nie definiują każdego dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Jedne dziecko opanuje dobrze liczenie pamięciowe, dla innego będzie wielka trudność. 

👉Pracujesz z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną? Jakie jest Twoje największe wyzwanie w pracy? 

Dajcie znać w mediach społecznościowych, czy post jest dla Was przydatny. Znajdziesz mnie @bluefingersbywiola :)



Bibliografia: 
Bobińska K., Pietras T., Gałecki P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wyd. 1. Wrocław: Wydawnictwo Continuo.
Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa, 1991.
Borzyszkowska H., Oligofrenopedagogika, PWN, Warszawa, 1971.
Desk Reference to the Diagnostic Criteria from DSM-5, American Psychiatric Association (2013). (Kryteria diagnostyczne z DSM-5 , wyd. polskie, red. naukowa P. Gałecki, Ł. Święcicki, 2015. Wrocław: Wydawnictwo Edra Urban&Partner.
Deutsch Smith D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. (Red. nauk.: A. FirkowskaMankiewicz, G. Szumski). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Wydawnictwo APS.
Kostrzewski J. Z zagadnień dziecka upośledzonego, PWN, Warszawa, 1984.
Kościelak R. (1989). Psychologiczne podstawy rewalidacji upośledzonych umysłowo. Warszawa: PWN. 
Kościelska M. (1984). Upośledzenie umysłowe a rozwój społeczny. Warszawa: PWN.
Sowa J., Pedagogika specjalna w zarysie, Fosze Rzeszów, 1999.
Wyczesany J., Pedagogika upośledzonych umysłowo, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 1999.












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © bluefingersbywiola , Blogger