poniedziałek, sierpnia 29, 2022

Zmiany w oświacie- wrzesień 2022

Wrzesień 2022 to kilka zmian w prawie oświatowym. Postaram się skrócić te najważniejsze zmiany przydatne szczególnie pedagogom specjalnym. 
Zmiany są  pierwszym etapem wprowadzania projektu  Edukacja dla wszystkich






Nowe stanowisko pedagoga specjalnego 

Karta Nauczyciela wprowadza obowiązek zatrudniania nauczycieli specjalistów w placówkach publicznych i niepublicznych takich jak:
  • przedszkolach innych niż specjalne, w tym oddziały przedszkolne,
  • szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, 
  • zespołach powyższych jednostek,
  • szkołach artystycznych realizujących treści z zakresu kształcenia ogólnego.
Obowiązek ten nie obejmuje:
  • szkół dla dorosłych,
  • innych form wychowania przedszkolnego,
  • szkół wymienionych w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c Prawa oświatowego.
W placówkach oświatowych powinien więc znaleźć się:
  • pedagog,
  • psycholog,
  • logopeda,
  • terapeuta pedagogiczny
  • oraz NOWOŚĆ pedagog specjalny. 

W nowelizacji ustawy wprowadza się nowe stanowisko, jakim jest pedagog specjalny. Stanowisko to będzie funkcjonowało obok pedagoga szkolnego, psychologa szkolnego, terapeuty pedagogicznego, doradcy zawodowego, logopedy. 

Pensum pedagoga specjalnego nie może przekraczać 22 godzin i jest ustalane przez organ prowadzący.

Kwalifikacje pedagoga specjalnego 

Według rozporządzenia MEN z dn. 23 sierpnia 2022 zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli 

Stanowisko pedagoga specjalnego będzie mogła zajmować osoba, która ukończyła:

  • jednolite studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
  • jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego lub drugiego stopnia w zakresie pedagogiki specjalnej oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
  • jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego i drugiego stopnia w zakresie pedagogiki oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej albo studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej lub edukacji włączającej.

Do 31 sierpnia 2026 r. kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego będą także posiadały inne osoby:

  • w przedszkolach – osoby, które mają kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela, w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej, a ponadto ukończyły studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
  • w szkołach i przedszkolach – osoby, które mają kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole i przedszkolu, a ponadto ukończyły kurs kwalifikacyjny lub studia podyplomowe, w zakresie pedagogiki specjalnej.

Zadania pedagoga specjalnego 

Według rozporządzenia MEN z dn. 22 lipca 2022 zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach 

Zadaniami pedagoga specjalnego są: 

1. współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
 a) rekomendowaniu dyrektorowi szkoły lub placówki do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły i placówki oraz dostępności, o której mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1062 oraz z 2022 r. poz. 975 i 1079), 
b) prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły i placówki, 
c) rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów, 
d) określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia; 

2.  współpraca z zespołem, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 2 ustawy, w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej; 

3. wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w: 
a) rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły lub placówki,
 b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem, 
c) dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych, 
d) doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów; 

4.  udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom; 

5. współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami, o których mowa w § 5 ust. 3 oraz w § 6;

6. przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki w zakresie zadań określonych w pkt 1–5.

Zajęcia pedagoga specjalnego 

Według rozporządzenia MEN z dn. 22 lipca 2022 w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych

Pedagodzy specjalni w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, realizują: 

1. zajęcia w ramach zadań związanych z: 
a) rekomendowaniem dyrektorowi przedszkola, szkoły lub placówki do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa dzieci i młodzieży w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz dostępności, o której mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1062 oraz z 2022 r. poz. 975 i 1079), 

b) prowadzeniem badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów lub wychowanków w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów lub wychowanków oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów lub wychowanków, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia lub wychowanka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki, we współpracy z nauczycielami, 

c) wspieraniem nauczycieli w: 
– rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów lub wychowanków, w tym barier i ograniczeń, utrudniających funkcjonowanie ucznia lub wychowanka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki,
 – udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem lub wychowankiem,
 – dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia lub wychowanka oraz jego możliwości psychofizycznych, 
– doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów lub wychowanków, 

d) rozwiązywaniem problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów lub wychowanków,

 e) dokonywaniem wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty – w przypadku nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach, szkołach, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach wychowawczych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych, 

f) określaniem niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia lub wychowanka, 

g) udzielaniem uczniom lub wychowankom, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 11 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, 

h) prowadzeniem zajęć rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych; 

2. zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – w przypadku nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach, szkołach podstawowych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych i ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych; 

3. zajęcia oraz specjalne działania opiekuńczo-wychowawcze, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 128 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 71c ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty – w przypadku nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach i szkołach specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i w jednostkach pomocy społecznej. 


Co myślisz o tych zmianach? 

Będę wdzięczna za każdą aktywność w moich mediach społecznościowych. Zajrzyj koniecznie na mojego Facebooka i Instagrama!


4 komentarze:

  1. Bardzo fajny i przydatny post. Właśnie zaczynam pierwsza pracę i mam być pół na pół pedagogiem szkolnym i specjalnym i nie ukrywam, że trochę mnie to stresuje bo jako że jest to moja pierwsza praca to trochę rzeczy jest do zrobienia 🤷 Jestem jednak dobrej myśli i cieszę się, że trafiłam na twój blog bo mogę znaleźć tutaj wiele ciekawych informacji :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i cieszę się, że tu trafiłaś :) Mam nadzieję, że znajdziesz tu wszystko co lub większość, co będzie Ci potrzebne w nowej pracy :) Wierzę, że dasz radę i zdobędziesz doświadczenie. Najgorszy pierwszy rok, a potem to już z górki :) Powodzenia! :)

      Usuń
  2. Post bardzo przydatny,ja też w tym roku zaczynam pracę jako pedagog specjalny i jest to moja pierwsza praca. Mam stres,ale myślę,że najgorsze początki,a potem będzie już lepiej, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za post. Jako rodzic dziecka z niepełnosprawnaścią wiem, czego powinnam wymagać od dyrektora placówki. I oby jak najwięcej takich nauczycieli było, gdzie ich naprawdę potrzebują. I nie trzeba się bać, pytać rodziców o potrzeby a wszystko się ułoży.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © bluefingersbywiola , Blogger