Analiza i synteza wzrokowa to podstawowe funkcje, które są niezbędne w nauce czytania i pisania.
O percepcji wzrokowej i konieczności jej doskonalenia pisałam TUTAJ.
W tym artykule chcę Wam pokazać pomoc edukacyjno -terapeutyczną, która rozwija wszystkie niezbędne aspekty percepcji wzrokowej, tak bardzo potrzebnej w nauce czytania i pisania.
Analiza i synteza wzrokowa to pomoc autorek: Agnieszki Fabisiak- Majcher, Marty Korendo i Elżbiety Ławczys wydane nakładem mojego ulubionego Wydawnictwa WiR.
Publikacja to przede wszystkim zbiór ćwiczeń, które pozwalają na rozwijanie spostrzegania wzrokowego.
Znajduje się tam około 50 propozycji na zabawę i jednocześnie naukę.
W publikacji znajdziesz wszystkie niezbędne materiały do przeprowadzenia ćwiczeń, wystarczy je tylko wyciąć lub oderwać z wykrojnika.
Podoba mi się to, że ćwiczenia są tak przemyślane, że sprawdzą się zarówno z dziećmi młodszymi, jak i starszymi. W zależności od wieku rozwojowego ułatwiamy lub utrudniamy zadanie, np. korzystając z czarno- białych plansz zamiast kolorowych, dodając do zadań wyrazy, itd.
Wśród ćwiczeń można znaleźć:
- puzzle,
- memory,
- układanki o różnym poziomie trudności,
- poszukiwanie takich samych figur o różnym stopniu trudności,
- łączenie figury z jej cieniem,
- dopasowywanie brakujących elementów do obrazka,
- odnajdywanie w nałożonych na siebie konturach różnych przedmiotów,
- poszukiwanie różnic,
- odszukiwanie takich samych obrazków,
- odtwarzanie szlaczków,
- układanie z figur geometrycznych różnych kształtów,
- układanie figur według schematu,
- układanie zdań za pomocą obrazków (symbolu) i wyrazów,
- i wiele innych...
Przykładowe wykorzystanie pomocy znajdziesz w poniższym filmiku.
Wykonywanie prawidłowo ćwiczeń z przedstawianej przeze mnie publikacji doskonali:
- koordynację wzrokowo- ruchową czyli oko- ręka, za widzeniem"idzie" ruch czyli manipulacja kartami, pomocą.
- spostrzeganie figur i tła - wyodrębnianie przedmiotu z pola widzenia poprzez memory, puzzle, i inne ćwiczenia.
- stałość spostrzegania - zdolność do postrzegania przedmiotu jako mającego stałe właściwości poprzez ćwiczenia z figurami różniącymi się wielkością, kolorem.
- spostrzeganie położenia przedmiotów w przestrzeni poprzez ćwiczenie z układaniem figur według schematu.
- pamięć wzrokową poprzez memory, puzzle, itd.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz