wtorek, października 25, 2022

Jesteśmy grupą- poszukiwanie cech wspólnych - scenariusz zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne

Kontynuuje dzielenie się inspiracjami na zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne.



W prezentowanym scenariuszu głównym celem zajęć jest uzmysłowienie dzieciom, że są grupą. Ponadto nadal ich integrujemy, budujemy ich poczucie bezpieczeństwa i akceptacji. Ważnym elementem jest przypomnienie ustalonego kontraktu. 

Poprzedni scenariusz znajdziesz TUTAJ

Jeśli skorzystasz z moich inspiracji, podziel się swoją opinią na Facebooku lub Instagramie :)

Temat: Jesteśmy grupą- poszukiwanie cech wspólnych. 

Cele operacyjne: 

a)      Integracja grupy

b)      Doskonalenie umiejętności pracy w grupie

Przebieg zajęć:

a)      Część wstępna- 5 minut

-rundka - Prosimy o dokończenie zdania „ Dzisiaj jestem kolorem …, ponieważ….”

- przypomnienie ustalonego kontraktu i przedstawienie celu zajęć.

a)      Część  właściwa – 35 minut:

Zabawa 1. Lista cech wspólnych

W obrębie grupy tworzą się mniejsze grupy wg. np. koloru oczu, zainteresowań, itp. Wyłonione grupy opracowują listę cech wspólnych i przedstawiają pozostałym grupom. Na zakończenie wyłania się cechy wspólne dla wszystkich grup.

Zabawa 2. Poszukiwania

Uczestnicy dostają kartki i ołówki. Na kartkach każdy pisze swoją cechę wyglądu (wysoki, blond włosy, szare oczy itp.), swoją cechę charakteru (poważny, wesoła, rozkojarzona itp.), swoje zainteresowanie (czytanie, muzyka itp). Następnie uczestnicy składają karteczki i wrzucają je do pudełka. Każdy z uczestników mieszając w pudełku z kartkami losuje jedną z nich. Ważne, aby nie wylosować swojej kartki. W takim wypadku losujemy jeszcze raz.

Zadanie polega na podchodzeniu do każdego z uczestników i przeprowadzeniu rozmowy. Dzięki rozmowie dowiadujemy się o innych uczestnikach jak najwięcej, aby w rezultacie móc znaleźć osobę, która odpowiada cechom zapisanym na naszej kartce.

Środki pomocnicze: kartki, ołówki

Zabawa 3.  Bum

Uczestnicy stoją w kręgu. Prowadzący wyciąga rękę do przodu z zaciśniętą pięścią, uniesionym kciukiem do góry i mówi: - "BUM!". Wyjaśnia, że gest ten należy po nim powtórzyć. Gdy wszyscy uczestnicy kolejno to uczynią, pada propozycja dwukrotnego przyspieszenia tempa, następnie czterokrotnego. Ostatnia próba jest wykonywana najszybciej, jak tylko potrafią uczestnicy.

Zabawa 4. Ciało

Dajemy grupie szary papier i markery. Pierwszym zadaniem jest odrysowanie jednej osoby na papierze, najlepiej kiedy ta osoba położy się na nim. Powstaje kontur człowieka. Dajemy grupie obrazki. Ich zadaniem jest wybranie takich obrazków, które ich łączą - wspólne zainteresowania, sposób spędzania czasu wolnego, ulubione potrawy, ilość rodzeństwa, posiadane zwierzęta itp. Wybrane obrazki wklejają w kontur człowieka - tak by powstała postać, która przedstawia wszystko to, co łączy członków grupy. Grupa wiesza arkusz na ścianie i omawia to, co jest dla nich wspólne. W tym miejscu warto wspomnieć o tym, że jesteśmy grupą, zadać pytanie co to jest grupa, czym się charakteryzuje. Można wspomnieć o kontrakcie ( w naszej grupie ustaliliśmy, ze będziemy postępować w taki sposób).

Środki pomocnicze: arkusz szarego papieru , markery, kleje, nożyczki, powycinane obrazki z gazet (jak największa ilość, przedstawiające rzeczy, przyrodę, zwierzęta, wycieczki, rodzinę, zawody itp...), taśma klejąca

!Zamiast obrazków można poprosić uczniów, aby sami rysowali, to, co ich łączy. 

Zabawa 4. Autograf King- Konga

Dzielimy uczestników na grupy każda z nich wymyśla sobie osobę, której autograf chciałaby zdobyć – King Konga, Johnego Deppa itp. Każda grupa wybiera trzy osoby, które będą miały zawiązane oczy. Dwie z nich trzymają pionowo duży arkusz papieru, a trzecia osoba stojąca naprzeciwko nich trzyma nieruchomo flamaster. Reszta grupy musi umiejętnie wydawać polecenia typu (w górę, w dół, w bok itp.) do osób trzymających arkusz, tak aby powstał podpis. Która grupa zrobi to szybciej lub ładniej wygrywa.

Na zakończenie zadania, prowadzący podsumowuje , pyta się uczestników co sprawiało im trudność w tym ćwiczeniu.

Środki pomocnicze: flamastry, arkusze papieru

a)      Część końcowa- 5 minut

- rundka podsumowująca. Prosimy uczestników o dokończenie zdania:  „Po zajęciach czuję…”

- Podsumowanie zajęć i pożegnanie uczestników

 

Pamiętaj, że liczę na Twoją aktywność w moich social media . Jeśli spodobały Ci się propozycje zabaw, daj mi znać :) Znajdziesz mnie @bluefingersbywiola. 

3 komentarze:

  1. Pani Materiały są wspaniałe śledzę cały blog … czy posiada Pani jeszcze jakieś programy terapeutyczne pod te zajęcia ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będę udostępniała jeszcze inne scenariusze zajęć. Dziękuję za obecność! :)

      Usuń

Copyright © bluefingersbywiola , Blogger