Kontynuuje dzielenie się inspiracjami na zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne.
W prezentowanym scenariuszu głównym celem zajęć jest uzmysłowienie dzieciom, że są grupą. Ponadto nadal ich integrujemy, budujemy ich poczucie bezpieczeństwa i akceptacji. Ważnym elementem jest przypomnienie ustalonego kontraktu.
Poprzedni scenariusz znajdziesz TUTAJ.
Jeśli skorzystasz z moich inspiracji, podziel się swoją opinią na Facebooku lub Instagramie :)
Temat: Jesteśmy grupą- poszukiwanie cech wspólnych.
Cele operacyjne:
a) Integracja grupy
b) Doskonalenie umiejętności pracy w grupie
Przebieg zajęć:
a) Część wstępna- 5 minut
-rundka - Prosimy o dokończenie zdania „ Dzisiaj jestem kolorem …, ponieważ….”
-
przypomnienie ustalonego kontraktu i przedstawienie celu zajęć.
a)
Część właściwa – 35 minut:
Zabawa 1. Lista cech wspólnych
W obrębie grupy tworzą się mniejsze grupy wg. np. koloru oczu, zainteresowań, itp. Wyłonione grupy opracowują listę cech wspólnych i przedstawiają pozostałym grupom. Na zakończenie wyłania się cechy wspólne dla wszystkich grup.
Zabawa 2.
Poszukiwania
Uczestnicy dostają
kartki i ołówki. Na kartkach każdy pisze swoją cechę wyglądu (wysoki, blond
włosy, szare oczy itp.), swoją cechę charakteru (poważny, wesoła, rozkojarzona
itp.), swoje zainteresowanie (czytanie, muzyka itp). Następnie uczestnicy
składają karteczki i wrzucają je do pudełka. Każdy z uczestników mieszając w
pudełku z kartkami losuje jedną z nich. Ważne, aby nie wylosować swojej kartki.
W takim wypadku losujemy jeszcze raz.
Zadanie polega na podchodzeniu
do każdego z uczestników i przeprowadzeniu rozmowy. Dzięki rozmowie dowiadujemy
się o innych uczestnikach jak najwięcej, aby w rezultacie móc znaleźć osobę,
która odpowiada cechom zapisanym na naszej kartce.
Środki pomocnicze: kartki, ołówki
Zabawa 3. Bum
Uczestnicy stoją w kręgu. Prowadzący
wyciąga rękę do przodu z zaciśniętą pięścią, uniesionym kciukiem do góry i
mówi: - "BUM!". Wyjaśnia, że gest ten należy po nim powtórzyć. Gdy wszyscy
uczestnicy kolejno to uczynią, pada propozycja dwukrotnego przyspieszenia
tempa, następnie czterokrotnego. Ostatnia próba jest wykonywana najszybciej,
jak tylko potrafią uczestnicy.
Zabawa 4. Ciało
Dajemy grupie szary papier i markery.
Pierwszym zadaniem jest odrysowanie jednej osoby na papierze, najlepiej kiedy
ta osoba położy się na nim. Powstaje kontur człowieka. Dajemy grupie obrazki.
Ich zadaniem jest wybranie takich obrazków, które ich łączą - wspólne
zainteresowania, sposób spędzania czasu wolnego, ulubione potrawy, ilość
rodzeństwa, posiadane zwierzęta itp. Wybrane obrazki wklejają w kontur
człowieka - tak by powstała postać, która przedstawia wszystko to, co łączy
członków grupy. Grupa wiesza arkusz na ścianie i omawia to, co jest dla nich
wspólne. W tym miejscu warto wspomnieć o tym, że jesteśmy grupą, zadać pytanie
co to jest grupa, czym się charakteryzuje. Można wspomnieć o kontrakcie ( w
naszej grupie ustaliliśmy, ze będziemy postępować w taki sposób).
Środki pomocnicze: arkusz szarego
papieru , markery, kleje, nożyczki, powycinane obrazki z gazet (jak największa
ilość, przedstawiające rzeczy, przyrodę, zwierzęta, wycieczki, rodzinę, zawody
itp...), taśma klejąca
!Zamiast obrazków można poprosić uczniów, aby sami rysowali, to, co ich łączy.
Zabawa 4. Autograf King- Konga
Dzielimy uczestników na grupy każda z
nich wymyśla sobie osobę, której autograf chciałaby zdobyć – King Konga,
Johnego Deppa itp. Każda grupa wybiera trzy osoby, które będą miały zawiązane
oczy. Dwie z nich trzymają pionowo duży arkusz papieru, a trzecia osoba stojąca
naprzeciwko nich trzyma nieruchomo flamaster. Reszta grupy musi umiejętnie
wydawać polecenia typu (w górę, w dół, w bok itp.) do osób trzymających arkusz,
tak aby powstał podpis. Która grupa zrobi to szybciej lub ładniej wygrywa.
Na zakończenie zadania, prowadzący
podsumowuje , pyta się uczestników co sprawiało im trudność w tym ćwiczeniu.
Środki pomocnicze: flamastry, arkusze papieru
a) Część końcowa- 5 minut
- rundka podsumowująca.
Prosimy uczestników o dokończenie zdania: „Po zajęciach czuję…”
- Podsumowanie zajęć i
pożegnanie uczestników
Dobra rovota, like always :)
OdpowiedzUsuńPani Materiały są wspaniałe śledzę cały blog … czy posiada Pani jeszcze jakieś programy terapeutyczne pod te zajęcia ?
OdpowiedzUsuńBędę udostępniała jeszcze inne scenariusze zajęć. Dziękuję za obecność! :)
Usuń