To koniec, jaka beznadzieja, dłużej nie wytrzymam, jestem do niczego, to moja wina, co inni sobie pomyślą?, chce z tym skończyć, wycofuje się...
Przytoczone słowa, słyszę coraz częściej w naszym gabinecie pedagogów szkolnego i specjalnego oraz psychologa. Często są one niewypowiedziane...
Zaczynając pracę jako pedagog specjalny nie sądziłam, że tyle dzieci/ nastolatków zmaga się z kryzysem.
Oczywiście osoby w wieku dojrzewania mogą przeżywać ich wiele, a wynikają z etapu życia, w którym się znajdują. Czym jest kryzys wieku nastoletniego? Czy każdy kryzys jest rozwojowy? Jak pomóc nastolatkowi? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w tym artykule.
przejściowym stanem nierównowagi wewnętrznej, wywołanym przez krytyczne wydarzenie bądź wydarzenia życiowe, wymagające istotnych zmian i rozstrzygnięć.
Ponadto B.E. Gilliland i R.K. James (1993) dodają, że
dopóki osoba nie dozna uwolnienia, kryzys może spowodować poważne zburzenia funkcjonowania w obszarach, afektywnym, poznawczym i behawioralnym.
Kryzys więc, z jednej strony, jest czymś rozwojowym, koniecznym z perspektywy biologicznej, psychicznej, emocjonalnej. Z drugiej zaś, nieprzepracowany, może spowodować wiele złego.
Do najczęstszych kryzysów rozwojowych wieku nastoletniego możemy zaliczyć:
- trudności emocjonalne wynikające z biologicznych przemian i dorastaniem,
- trudności związane z relacjami społecznymi,
- kryzys tożsamości (płciowej, seksualnej),
- przemianę osobowości,
- przemiana z roli dziecka do samodzielnego dorosłego,
- podejmowanie roli osoby dorosłej.
- z depresją, lub podejrzeniem depresji,
- doświadczający przemocy/ cyberprzemocy lub dziecko samo stosujące przemoc,
- w kryzysie emocjonalnym,
- samookaleczający się,
- chcący odebrać sobie życie,
- przeżywający rozwód rodziców,
- zmagający się z chorobą swoją lub rodzica,
- z żałobą,
- przeżywający kłótnie rodzinne,
- z niespodziewaną ciążą,
- zmieniający szkołę,
- z nieprzepracowaną (psychologicznie, emocjonalnie) sytuacją traumatyczną.
Objawy kryzysu u nastolatków
Do najczęstszych objawów reakcji kryzysowej, które też bardzo często obserwuje w pracy to trudne i bardzo silne emocje (złość, strach, żal, smutek, niepokój). Najczęściej towarzyszy temu płacz, krzyk, nadmierna ruchliwość (np. konieczność chodzenia), zachowania autoagresywne lub agresywne. Oprócz tego do symptomów można zaliczyć:
- zaburzenia snu i łaknienia,
- objawy somatyczne - ból głowy, ból brzucha,
- wahania nastroju,
- trudność z kontrolą emocji,
- pogorszenie relacji społecznych,
- obniżenie poczucia własnej wartości,
- izolowanie się,
- zachowania ryzykowne,
- niechęć do chodzenia do szkoły.
- Postaw na szczerą rozmowę - wysłuchaj, po prostu bądź.
- Nie bój się trudnej rozmowy - rozmowa o popełnieniu samobójstwa, może pomóc temu zapobiec.
- Jeśli czujesz, że potrzebujecie wsparcia, że łatwiej będzie wygadać się osobie z zewnątrz- zgłoś się z dzieckiem do psychologa, psychoterapeuty.
- uważnie słuchaj,
- okaż empatię,
- bądź dostępna/y.
Wiedza jest dla Ciebie przydatna? Daj mi koniecznie znać, abym wiedziała, jakie treści Cię interesują!
Pracujesz z nastolatkami? Z jakimi kryzysami, masz najczęściej do czynienia? Jak myślisz, co jest ważne w pracy z nastolatkiem w kryzysie?
A jakie są kolejne kroki,jeśli uczeń jest w kryzysie np tożsamości płciowej?czy to zadanie pedagoga specjalnego?
OdpowiedzUsuńW trakcie rozmowy z uczniem ustaliłabym dalsze kroki działania- rozmowa z rodzicami, a podczas niej zasugerowanie konieczności spotkania z psychologiem/ psychoterapeutą. W szkole nie prowadzimy terapii psychologicznej, jedynie pomagamy doraźnie. Oczywiście w ramach udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej możemy spotykać się z uczniem, wspierać, pracować na mocnych stronach.
Usuń