piątek, stycznia 06, 2023

Kryzys wieku nastoletniego - jak wspierać?

To koniec, jaka beznadzieja, dłużej nie wytrzymam, jestem do niczego, to moja wina, co inni sobie pomyślą?, chce z tym skończyć, wycofuje się...

Przytoczone słowa, słyszę coraz częściej w naszym gabinecie pedagogów szkolnego i specjalnego oraz psychologa. Często są one niewypowiedziane...

Zaczynając pracę jako pedagog specjalny nie sądziłam, że tyle dzieci/ nastolatków zmaga się z kryzysem. 

Oczywiście osoby w wieku dojrzewania mogą przeżywać ich wiele, a wynikają z etapu życia, w którym się znajdują. Czym jest kryzys wieku nastoletniego? Czy każdy kryzys jest rozwojowy? Jak pomóc nastolatkowi? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w tym artykule. 


Definicja kryzysu

Według W. Badura - Madej (1996) kryzys jest 

przejściowym stanem nierównowagi wewnętrznej, wywołanym przez krytyczne wydarzenie bądź wydarzenia życiowe, wymagające istotnych zmian i rozstrzygnięć.

 Ponadto  B.E. Gilliland i R.K. James (1993) dodają, że

dopóki osoba nie dozna uwolnienia, kryzys może spowodować poważne zburzenia funkcjonowania w obszarach, afektywnym, poznawczym i behawioralnym.

Kryzys więc, z jednej strony, jest czymś rozwojowym, koniecznym z perspektywy biologicznej, psychicznej, emocjonalnej. Z drugiej zaś, nieprzepracowany, może spowodować wiele złego. 

Do najczęstszych  kryzysów rozwojowych wieku nastoletniego możemy zaliczyć:

  • trudności emocjonalne wynikające z biologicznych przemian i dorastaniem,
  • trudności związane z relacjami społecznymi, 
  • kryzys tożsamości (płciowej, seksualnej),
  • przemianę osobowości,
  • przemiana z roli dziecka do samodzielnego dorosłego, 
  • podejmowanie roli osoby dorosłej. 
Oprócz tego zdarzają się sytuacje losowe, które również mogą być bardzo stresogenne. Są to tzw. kryzysy sytuacyjne. Nastolatek w kryzysie to także nastolatek:

- z depresją, lub podejrzeniem depresji,

- doświadczający przemocy/ cyberprzemocy lub dziecko samo stosujące przemoc,

- w kryzysie emocjonalnym,

- samookaleczający się,

- chcący odebrać sobie życie, 

- przeżywający rozwód rodziców, 

- zmagający się z chorobą swoją lub rodzica, 

- z żałobą, 

- przeżywający kłótnie rodzinne, 

- z niespodziewaną ciążą, 

- zmieniający szkołę, 

- z nieprzepracowaną (psychologicznie, emocjonalnie) sytuacją traumatyczną.

Objawy kryzysu u nastolatków

Do najczęstszych objawów reakcji kryzysowej, które też bardzo często obserwuje w pracy to trudne i bardzo silne emocje (złość, strach, żal, smutek, niepokój). Najczęściej towarzyszy temu płacz, krzyk, nadmierna ruchliwość (np. konieczność chodzenia), zachowania autoagresywne lub agresywne. Oprócz tego do symptomów można zaliczyć:

  • zaburzenia snu i łaknienia, 
  • objawy somatyczne - ból głowy, ból brzucha,
  • wahania nastroju, 
  • trudność z kontrolą emocji, 
  • pogorszenie relacji społecznych, 
  • obniżenie poczucia własnej wartości, 
  • izolowanie się, 
  • zachowania ryzykowne,
  • niechęć do chodzenia do szkoły.
Co robić, gdy jesteś rodzicem?

Gdy zauważysz coś niepokojącego:
  1. Postaw na szczerą rozmowę - wysłuchaj, po prostu bądź. 
  2. Nie bój się trudnej rozmowy - rozmowa o popełnieniu samobójstwa, może pomóc temu zapobiec.
  3. Jeśli czujesz, że potrzebujecie wsparcia, że łatwiej będzie wygadać się osobie z zewnątrz- zgłoś się z dzieckiem do psychologa, psychoterapeuty. 
W rozmowie z dzieckiem mogą pomóc Ci następujące elementy: 
  • uważnie słuchaj,
  • okaż empatię, 
  • bądź dostępna/y.
Mów: "jestem obok", "nie jesteś sam", "kocham Cię". Nawet jeśli nastolatek izoluje się od Ciebie, nie chce z Tobą rozmawiać, to wiedz, że bardzo potrzebuje Twojego wsparcia, bycia obok, nawet w milczeniu. 

Ponadto ważne jest, aby zadbać o prawidłowy rytm dobowy (np. spanie w nocy, a nie w dzień, jedzenie odżywczych posiłków), zachęcaj do aktywności fizycznej (nie na siłę, spróbuj znaleźć, to co lubi np. taniec, joga, piłka nożna, itd.). 

Pamiętaj, że jeśli potrzebujesz wsparcia, konsultacji w kwestii zdrowia psychicznego dziecka, możesz skorzystać z telefonów wsparcia, gdzie uzyskasz odpowiednią pomoc psychologiczną. 

Antydepresyjny telefon zaufania- 22 484 88 01
Infolinia „Pomagamy” Ministerstwa Edukacji i Nauki - 800 800 605

Co robić, gdy jesteś nauczycielem, pedagogiem szkolnym/ specjalnym?

Gdy widzisz, że Twój uczeń przeżywa kryzys- Rozmawiaj! 
Zaproś do rozmowy znajdując odpowiednie miejsce i czas (zadbaj o warunki rozmowy). Pamiętaj, by mówić spokojnie, okazać zainteresowanie, słuchaj uważnie, dopytuj w razie wątpliwości. Zachęć ucznia do podzielenia się swoim doświadczeniem, zadawaj pytania otwarte: "Opowiedz mi o tym", "Jak to się stało?", "Czym to dla Ciebie jest?".
Bardzo ważne jest, aby podczas takiej rozmowy, być delikatnym, szanować granice nastolatka, okazać cierpliwość, nie śpieszyć się i pozwolić też na ciszę. Istotne jest też, aby podczas rozmowy normalizować: "Masz prawo tak się czuć", "To normalne". Zaproponuj wsparcie, profesjonalną pomoc oraz informuj o kolejnych krokach, udziel informacji. 

Po takiej rozmowie konieczne jest spotkanie się z rodzicami celem zaplanowania wsparcia dla nastolatka. 
Niezwykle ważna jest bowiem współpraca rodziców i szkoły, bo tylko wtedy zwiększa to szansę na pomoc dziecku na poradzenie sobie z kryzysem. 

Wiedza jest dla Ciebie przydatna? Daj mi koniecznie znać, abym wiedziała, jakie treści Cię interesują!

Pracujesz z nastolatkami? Z jakimi kryzysami, masz najczęściej do czynienia? Jak myślisz, co jest ważne w pracy z nastolatkiem w kryzysie?

2 komentarze:

  1. A jakie są kolejne kroki,jeśli uczeń jest w kryzysie np tożsamości płciowej?czy to zadanie pedagoga specjalnego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W trakcie rozmowy z uczniem ustaliłabym dalsze kroki działania- rozmowa z rodzicami, a podczas niej zasugerowanie konieczności spotkania z psychologiem/ psychoterapeutą. W szkole nie prowadzimy terapii psychologicznej, jedynie pomagamy doraźnie. Oczywiście w ramach udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej możemy spotykać się z uczniem, wspierać, pracować na mocnych stronach.

      Usuń

Copyright © bluefingersbywiola , Blogger