środa, stycznia 25, 2023

Metoda portfolio- ciekawa metoda pracy na zajęcia edukacyjne, rewalidacyjne, terapeutyczne

Bardzo ciekawym sposobem pracy z uczniami w ramach zajęć edukacyjnych, terapeutycznych, rewalidacyjnych, czy nawet logopedycznych jest praca metodą portfolio. Jest to bardzo prosta metoda do zastosowania, tak naprawdę na każdym etapie edukacyjnym.



Metoda portfolio- czym jest?

Jest to metoda, która służy planowaniu, organizowaniu i ocenianiu własnej nauki, terapii. Portfolio to zbiór prac przygotowanych przez samego ucznia. Jest to swojego rodzaju prezentacja osiągnięć w danym okresie czasu. 

Może być teczka, notatki, zdjęcia, album, film, zbiór zdjęć. Forma tak naprawdę jest mało istotna, liczy się sam proces tworzenia. 

Portfoliem możemy nazywać m.in.: 

- zbiór materiałów na dany temat ( do zastosowania w grupie lub indywidualnie),

- zbiór prac ucznia wykonywanych w ramach zajęć indywidualnych  (np. rewalidacyjnych, logopedycznych, terapii pedagogicznej), gdzie w łatwy sposób można zobaczyć osiągnięcia, postępy. 

- dokumentacja pracy ucznia na dany temat (do zastosowania w grupie lub indywidualnie). 

Etapy pracy metodą portfolio

  1. Sformułowanie ogólnych celów i obszarów tematycznych, które uczeń będzie realizować:

    - zapisanie, narysowanie zaplanowanych celów.W ramach zajęć rewalidacyjnych można przedyskutować z uczniem, odpowiadając na poniższe pytania: 

    • W jakim zakresie chce rozwinąć swoje umiejętności, by lepiej współpracować z innymi uczniami i nauczycielami?

    • Jakie umiejętności chce zwiększyć? W jakich obszarach?

  2. Wspólne ustalenie, co będzie gromadzone w teczkach i w jakim czasie.

  3. Wykorzystanie teczki np. zaprezentowanie zgromadzonych prac, zaprezentowanie tematu, itd. 

  4. Pod koniec wyznaczonego czasu uczniowie oceniają swoje prace samodzielnie, w grupach bądź oddają do oceny nauczycielowi. W oparciu o ocenę własną lub innych, mogą dokonać wyboru najlepszych swoich prac tworząc tzw. teczkę wzorcową wraz z opisem/ ewaluacją co im się udało, na ile efektywnie pracowali, jakie cele wyznaczają sobie na przyszłość.

    Uczniowie przygotowują opis:

    • prezentują w nim proces uczenia się,

    • przedstawiają kryteria wyboru prac,

    • przedstawiają samoocenę każdej wybranej pracy.


Warianty portfolio

  • wykonanie portfolio w dowolny sposób, wybrany przez ucznia (ozdabianie). 
  • w portfolio można zbierać wycinki z gazet, sylaby, działania matematyczne, czyli wszystko to, co wiąże się z działaniami podejmowanymi w ramach danego tematu, lub zajęć (np. rewalidacyjnych). 
  • po każdych zajęciach uczeń może zapisywać w portfolio, czego się nauczyło, co mu się udało, a co musi poćwiczyć (ewaluacja swojej pracy).
  • pod koniec każdego tygodnia pracy, podsumowanie z uczniem dotychczasowych poistępów nad teczką. 
  • prowadzenie dzienniczka uczenia się, gdzie uczeń będzie zapisywał czego się uczył, jak się uczył.
  • prowadzenie dzienniczka aktywności, gdzie będą umieszczane np. działania, aktywności wykonywane z rodzicem w ramach zajęć rewalidacyjnych, logopedycznych, terapii pedagogicznej. 

Ocena teczki ucznia

Warto oceniać pracę uczniów w ramach tworzenia teczki. Należy poinformować ucznia o kryteriach oceny. Mogą to być:
  • merytoryczna wartość materiałów,
  • własny wkład, kreatywność,
  • dobór materiałów (w zależności od celu teczki),
  • przedstawienie teczki - staranne wykonanie, czytelne informacje, itd. 

Jakie masz pomysły na wykorzystanie tej metody w swojej pracy? Korzystasz z tej metody?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © bluefingersbywiola , Blogger