Bardzo ciekawym sposobem pracy z uczniami w ramach zajęć edukacyjnych, terapeutycznych, rewalidacyjnych, czy nawet logopedycznych jest praca metodą portfolio. Jest to bardzo prosta metoda do zastosowania, tak naprawdę na każdym etapie edukacyjnym.
Metoda portfolio- czym jest?
Jest to metoda, która służy planowaniu, organizowaniu i ocenianiu własnej nauki, terapii. Portfolio to zbiór prac przygotowanych przez samego ucznia. Jest to swojego rodzaju prezentacja osiągnięć w danym okresie czasu.
Może być teczka, notatki, zdjęcia, album, film, zbiór zdjęć. Forma tak naprawdę jest mało istotna, liczy się sam proces tworzenia.
Portfoliem możemy nazywać m.in.:
- zbiór materiałów na dany temat ( do zastosowania w grupie lub indywidualnie),
- zbiór prac ucznia wykonywanych w ramach zajęć indywidualnych (np. rewalidacyjnych, logopedycznych, terapii pedagogicznej), gdzie w łatwy sposób można zobaczyć osiągnięcia, postępy.
- dokumentacja pracy ucznia na dany temat (do zastosowania w grupie lub indywidualnie).
Etapy pracy metodą portfolio
Sformułowanie ogólnych celów i obszarów tematycznych, które uczeń będzie realizować:
- zapisanie, narysowanie zaplanowanych celów.W ramach zajęć rewalidacyjnych można przedyskutować z uczniem, odpowiadając na poniższe pytania:• W jakim zakresie chce rozwinąć swoje umiejętności, by lepiej współpracować z innymi uczniami i nauczycielami?
• Jakie umiejętności chce zwiększyć? W jakich obszarach?
Wspólne ustalenie, co będzie gromadzone w teczkach i w jakim czasie.
Wykorzystanie teczki np. zaprezentowanie zgromadzonych prac, zaprezentowanie tematu, itd.
Pod koniec wyznaczonego czasu uczniowie oceniają swoje prace samodzielnie, w grupach bądź oddają do oceny nauczycielowi. W oparciu o ocenę własną lub innych, mogą dokonać wyboru najlepszych swoich prac tworząc tzw. teczkę wzorcową wraz z opisem/ ewaluacją co im się udało, na ile efektywnie pracowali, jakie cele wyznaczają sobie na przyszłość.
Uczniowie przygotowują opis:
• prezentują w nim proces uczenia się,
• przedstawiają kryteria wyboru prac,
• przedstawiają samoocenę każdej wybranej pracy.
- wykonanie portfolio w dowolny sposób, wybrany przez ucznia (ozdabianie).
- w portfolio można zbierać wycinki z gazet, sylaby, działania matematyczne, czyli wszystko to, co wiąże się z działaniami podejmowanymi w ramach danego tematu, lub zajęć (np. rewalidacyjnych).
- po każdych zajęciach uczeń może zapisywać w portfolio, czego się nauczyło, co mu się udało, a co musi poćwiczyć (ewaluacja swojej pracy).
- pod koniec każdego tygodnia pracy, podsumowanie z uczniem dotychczasowych poistępów nad teczką.
- prowadzenie dzienniczka uczenia się, gdzie uczeń będzie zapisywał czego się uczył, jak się uczył.
- prowadzenie dzienniczka aktywności, gdzie będą umieszczane np. działania, aktywności wykonywane z rodzicem w ramach zajęć rewalidacyjnych, logopedycznych, terapii pedagogicznej.
- merytoryczna wartość materiałów,
- własny wkład, kreatywność,
- dobór materiałów (w zależności od celu teczki),
- przedstawienie teczki - staranne wykonanie, czytelne informacje, itd.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz