Nieharmonijny, dysharmonijny, opóźniony... Często, te określenia pojawiają się w dokumentach wydawanych przez poradnie psychologiczno- pedagogiczne. Zrozumienie istoty tego pojęcia jest niezbędne do doprecyzowania celów, metod, środków terapeutycznych czyli krótko mówiąc wsparcia dziecku i jego rodzinie.
Kluczem tego pojęcia jest znajomość rozwoju oraz jego specyfiki w zależności od wieku dziecka.
Rozwój - definicja
Według J. Trempały (Psychologia rozwoju człowieka) we współczesnej psychologii rozwój można rozumieć dwojako:
- rozwój rozumiany jako wzrost czynności, funkcji, procesów psychicznych, od ich postaci niższych do wyższych, od mniej złożonych do bardziej złożonych, od mniej doskonałych do bardziej doskonałych.
- Rozwój jako zmiana w długorwałym procesie ukierunkowanego różnicowania się czynności, funkcji czy procesów psychicznych
- Istotą rozwoju jest zmiana, która zachodzi w czasie, nie jest ani przypadkowa, ani tymczasowa, czy łatwo odwracalna.
- Rozwój uwarunkowany jest przez kontekst społeczny, m.in. socjalizację i edukację. Ważne jest też, że czynnikami, które warunkują rozwój są czynniki kontekstowe (oddziaływania rodziny, środowisko) oraz czynniki kulturowe.
- Człowiek rozwija się przez całe życie. Na poszczególnych etapach życia każdy ma odmienne zadania rozwojowe (warto przypomnieć sobie zadania rozwojowe wg Havighursta).
- Rozwój przebiega w ścisłej interakcji jednostka- otoczenie.
- Zmiany rozwojowe dotyczą: natury biologicznej, psychicznej i społecznej.
Warto przypomnieć sobie następujące koncepcje rozwoju:
- rozwój poznawczy wg J. Piaget'a
- rozwoj psychospołeczny E. Eriksen'a
- koncepcja rozwoju wg L. Wygotsky'iego
- rozwoj moralny wg L.Kohlberg'a.
Nieharmonijny rozwój
Rozwój psychoruchowy (psychomotoryczny) dotyczy rozwoju procesów psychicznych takich jak intelektualnych, motorycznych, poznawczych, które rozwijają się w normie, harmonijnie.
Rozwój nieharmonijny (dysharmonijny) dotyczy zakłóceń w tempie rozwoju poszczególnych sfer wymienionych powyżej np. niektóre sfery rozwoju rozwijają się w przeciętnym tempie, inne w opóźnionym lub przyspieszonym.
Rozwój psychoruchowy dziecka badany jest przez psychologa. W diagnozie funkcjonalnej najlepiej prześledzić dynamikę rozwoju dziecka, aby określić przyczyny oraz tempo rozwoju poszczególnych sfer. Pomoże to w opracowaniu planu wsparcia dla dziecka.
Jak stymulować rozwój dziecka o nieharmonijny rozwoju?
Podstawą pracy z dzieckiem o nieharmonijnym rozwoju jest zawsze diagnoza, która wskaże nam, które sfery rozwoju dziecka wymagają największej stymulacji.
Terapie wspomagające nieharmoijny rozwój dziecka. Ćwiczenia to ciekawa, praktyczna publikacja, w której znajdują się propozycje ćwiczeń, zabaw dla dzieci, u których zaobserwowano nieharmoijny rozwój (nieprawidłowy rozwój psychomotoryczny). Redakcją naukową publikacji jest Jacek Szmalec, a książka została wydana przez Wydawnictwo Difin.
W książce znajdziemy sześć rozdziałów, w których przedstawione są ćwiczenia i zabawy (naprawdę tych propozycji jest sporo):
- służące doskonaleniu postawy, równowagi, obustronnej koordynacji ruchowej,koordynacji wzrokowo- ruchowej oraz rytmu i tempa ćwiczeń,
- zabawy psychomotoryczne wpływające na rozwój emocjonalno- społeczny,
- zabawy psychomotoryczne - zabawy usprawniające motorykę
- tory przeszkód- strategie terapeutyczne służące doskonaleniu wykonywania złożonych poleceń,
- bajki logopedyczne oraz logopedyczne programy zajęć.
Książka jest ciekawą pomocą dla terapeuty pedagogicznego, rewalidatora, nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, logopedy a nawet rodziców. Znajduje się w niej wiele inspiracji na zajęcia, ale również zabaw, ktore z powodzeniem sprawdzą się w pracy terapeutycznej w domu.
Zdecydowanym atutem są dobrze wyjaśnione sposoby wykonania danego ćwiczenia, zabawy wraz z opisem potrzebnych rekwizytów, pomocy terapeutycznych. Przy niektórych propozycjach znajdują się ilustracje, które pokazują sposób wykonania ćwiczenia.
Najbardziej podoba mi się rozdział z bajkami logopedycznymi dla dzieci. Świetne inspiracja, do wykorzystania w pracy korekcyjno- kompensacyjnej, logopedycznej, rewalidacyjnej czy w ramach zajęć z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Jeśli szukasz inspiracji, urozmaicenia swoich zajęć, to ta publikacja jest dla Ciebie!
Polecam!
Podstawowe informacje
Tytuł: Terapie wspomagające nieharmoijny rozwój dziecka. Ćwiczenia
Redakcja naukowa: Jacek Szmalec
Wydawnictwo Difin
Cena: 66 zł
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz