czwartek, sierpnia 17, 2023

Pedagog specjalny- zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej

Wszechstronne wsparcie psychologiczno-pedagogiczne dla uczniów jest niezwykle istotne, zwłaszcza dla tych, którzy mają trudności w nauce lub specjalne potrzeby edukacyjne. W ramach tego wsparcia, pedagodzy specjalni odgrywają kluczową rolę, prowadząc zajęcia mające na celu pomoc dzieciom i młodzieży w rozwijaniu ich potencjału, radzeniu sobie z trudnościami oraz budowaniu zaufania i samooceny.

W tym artykule skupię się na omówieniu różnych form zajęć, które pedagog specjalny może prowadzić w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Chciałabym, aby to były inspiracje. Pamiętaj, że w każdej placówce mogą być uczniowie/ dzieci z innymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. 

Zajęcia prowadzone przez pedagoga specjalnego mogą obejmować szeroki zakres obszarów, które mają na celu wsparcie rozwoju ucznia. Mogą to być zajęcia indywidualne, grupowe lub nawet warsztaty. Pedagog specjalny powinien odwoływać się do różnorodnych metod i technik pracy, dostosowując je do indywidualnych potrzeb uczniów/ dzieci.




Pomoc psychologiczno- pedagogiczna


Według rozporządzenia 
MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach w brzmieniu z dn. 22 lipca 2022 r. pomoc psychologiczno- pedagogiczna powinna być dostępna dla każdego, w szczególności potrzeba objęcia taką pomocą powinna wynikać z:
  •  z niepełnosprawności;
  •  z niedostosowania społecznego;
  •  z zagrożenia niedostosowaniem społecznym; 
  • z zaburzeń zachowania lub emocji; 
  • ze szczególnych uzdolnień; 
  • ze specyficznych trudności w uczeniu się; 
  • z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych; 
  • z choroby przewlekłej; 
  • z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych; 
  • z niepowodzeń edukacyjnych; 
  • z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi; 
  • z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą. 
Szczegółowe informacje dotyczące udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej znajdziesz w wyżej wymienionym rozporządzeniu. 

Warto pamiętać o tym, że pomocy psychologiczno- pedagogiczna udzielana jest:
  • uczniom. dzieciom,
  • rodzicom,
  • nauczycielom.
W ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej pedagog specjalny może prowadzić następujące zajęcia:

  • zajęcia rozwijające uzdolnienia,
  • zajęcia specjalistyczne: korekcyjno- kompensacyjne (jeśli posiada kwalifikacje do prowadzenia terapii pedagogicznej), rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne, inne o charakterze terapeutycznym,
  • zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się, 
  • porady i konsultacje,
  • warsztaty. 

Inspiracje na zajęcia w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla pedagoga specjalnego 


Zajęcia, które powinny być prowadzone w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej są dokładnie sprecyzowane w rozporządzeniu. Jednak nie jest to lista zamknięta. Każde zajęcia powinny wynikać z potrzeb edukacyjnych i rozwojowych, a także możliwości placówki. 

Poniżej chcę zainspirować każdego pedagoga specjalnego do poszukiwań ciekawych zajęć zgodnych też z własnymi zainteresowaniami. Podzieliłam je na działania skierowane dla uczniów/ dzieci, rodziców i nauczycieli. 


Zajęcia dla uczniów/ dzieci

1. Zajęcia rozwijające uzdolnienia:  

  • nauka STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics)- zajęcia z nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii i matematyki mogą pomóc uczniom rozwijać umiejętności eksperymentowania i rozwiązywania problemów.
  • kulinarne 
  • zajęcia kreatywne- zabawy kreatywne, sztuka, muzyka, itd.
  • drama- dla uczniów, którzy są zainteresowani aktorstwem i teatrem, zajęcia teatralne mogą pomóc w rozwijaniu ich zdolności scenicznym i wyrażania siebie.
  • twórcze pisanie- zajęcia z literatury i twórczego pisania mogą rozwijać zdolności pisarskie uczniów i pobudzać ich wyobraźnię.
  • zajęcia o charakterze technicznym- nauka praktycznych umiejętności tj. korzystanie z młotka, śrubokrętu, nauka szycia, robienia na drutach, itd. 
Zajęć rozwijających uzdolnienia może być naprawdę wiele, warto oczywiście wziąć pod uwagę też własne zainteresowania i pasje. 

Jakie inne pomysły przychodzą Ci do głowy?


2. Inne zajęcia o charakterze terapeutycznym:

  • terapia ręki - koniecznie po szkoleniu (polecam Acentrum). 
  • TUS- trening umiejętności społecznych - warto odbyć szkolenie,
  • zajęcia sensoryczne,
  • integracja sensoryczna (jeśli posiadasz kwalifikacje), 
  • arteterapia (warto mieć ukończone odpowiednie szkolenie, studia)/ zajęcia z elementami arteterapii,
  • biblioterapia (warto mieć ukończone odpowiednie szkolenie, studia)/ zajęcia z elementami biblioterapii.
  • bajkoterapia
  • grupy terapeutyczne  dla uczniów z trudnościami w nauce lub zaburzeniami uwagi.
  • zajęcia psychoedukacyjne dla uczniów z trudnościami wychowawczymi, takie jak agresja, nadpobudliwość psychoruchowa.

3. Inne zajęcia o charakterze terapeutyczno- profilaktycznym:

  • trening radzenia sobie ze stresem,
  • warsztaty, które mają na celu budowanie świadomości i empatii wśród uczniów, rozmawianie na temat ważnych wartości, takich jak tolerancja, szacunek dla innych i eliminacja stereotypów.
  • zajęcia w zakresie budowania pozytywnego wizerunku- zajęcia, które skupiają się na budowaniu pozytywnego wizerunku ucznia, rozwijaniu pewności siebie, motywacji i umiejętności stawiania celów.
  • zajęcia rozwijające umiejętności komunikacyjne-  zajęcia, które pomagają uczniom w rozwinięciu umiejętności komunikacji werbalnej i niewerbalnej, rozumienia sygnałów społecznych oraz doskonaleniu umiejętności słuchania i wyrażania siebie.
  • zajęcia relaksacyjne, mindfulness dla dzieci,
  • zajęcia psychomotoryczne- wspierające rozwój motoryczny i koncentrację uwagi, 
  • trening umiejętności poznawczych takich jak pamięć, koncentracja, myślenie abstrakcyjne.
  • warsztaty zdrowego trybu życia  takie jak żywienie, aktywność fizyczna, higiena osobista.
  • programy profilaktyczne dotyczące m.in. używania substancji psychoaktywnych i uzależnień.
Niektóre zajęcia mogą odbywać się tygodniowo, inne cyklicznie. Można też zaproponować współpracę innych specjalistów, nauczycieli przy organizacji zajęć. 


Pomoc psychologiczno- pedagogiczna dla rodziców

Warto od czasu do czasu zorganizować spotkania dla rodziców, podczas których przekażemy im wsparcie, ale też niezbędną wiedzę o wychowaniu, edukacji. 

W ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej możemy zorganizować grupę wsparcia, czyli miejsce, gdzie rodzice mogą dzielić się swoimi doświadczeniami, problemami i otrzymywać wsparcie od innych rodziców i specjalistów.

Możemy organizować też cykliczne warsztaty dotyczące np. :
  • komunikacji, 
  • emocji, 
  • niepowodzeń edukacyjnych, 
  • zaburzeń w rozwoju,
  • rozwoju psychomotorycznego dziecka,
  • metod wspomagających uczenie się,
  • radzenia sobie z trudnym zachowaniem dziecka,
  • samopoczucia i radzenia sobie ze stresem,
  •  rozwoju społecznego i emocjonalnego dziecka,
  • świadomego rodzicielstwa,
  • wczesnego wspomagania rozwoju,
  •  wsparcia dziecka w nauce,
  • prawnych i organizacyjnych aspektów edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 

Ponadto powinniśmy prowadzić też indywidualne konsultacje i porady, gdy jest taka potrzeba. 

 Pomoc psychologiczno- pedagogiczna dla nauczycieli 


Z praktyki wiem, że nauczyciele rzadko mają czas na wymianę myśli, doświadczeń, problemów. Warto też zorganizować dla nich takie cykliczne spotkania (dla chętnych), podczas których będą mieli  możliwość porozmawiania, omówienia pewnych spraw. Na radach pedagogicznych oczywiście są omawiane pewne kwestie, ale nie zawsze mamy czas, aby zgłębić temat.

Jako pedagodzy specjalni możemy też zaproponować warsztaty dla nauczycieli, które będą pewną formą wymiany umiejętności i wiedzy np. 
  • warsztaty relaksacyjne, mindfulness dla dzieci, 
  • gry i zabawy rozwijające kreatywność, logiczne myślenie, 
  • wskazówki do pracy z uczniem z.... , 
  • jak zadbać o dobrostan psychiczny,
  • dostosowania metodyki nauczania dla uczniów z różnymi potrzebami edukacyjnymi,
  • wykorzystanie technologii i narzędzi edukacyjnych do wsparcia uczniów z trudnościami w nauce,
  • wykorzystanie metod aktywizujących w nauczaniu uczniów z trudnościami w koncentracji i sprawności ruchowej,
  • strategie radzenia sobie z agresywnym lub nieodpowiednim zachowaniem ucznia,
  •  rozpoznawanie i wspieraniu uczniów/ dzieci z trudnościami emocjonalnymi i społecznymi, itd. 

W ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej również powinieneś prowadzić indywidualne konsultacje i porady dla nauczycieli, podczas których wspierasz, ale też edukujesz w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych (np. dostosowania, metody pracy, itd.). 

Podsumowanie


Zajęcia prowadzone przez nas, pedagogów specjalnych odgrywają niezwykle ważną rolę w rozwoju uczniów z trudnościami edukacyjnymi i nie tylko. Pozwalamy na indywidualne i kompleksowe wsparcie, uwzględniające specjalne potrzeby i możliwości każdego ucznia. Poprzez różnorodne formy zajęć, pomagamy uczniom na różnych płaszczyznach rozwoju - zarówno emocjonalnym, społecznym, jak i edukacyjnym.

Warto zwrócić uwagę na znaczną rolę, jaką odgrywamy też w procesie wsparcia rodziców i nauczycieli.  Nasza wiedza, umiejętności i zaangażowanie mogą być niezastąpione w prowadzeniu działań pomocowych. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © bluefingersbywiola , Blogger