Jesteś początkującym nauczycielem, dopiero rozpoczynasz pracę na stanowisku pedagoga specjalnego lub już pracujesz jakiś czas, ale wrześniowy chaos sprawia, że ciężko pozbierać myśli, a co dopiero działania?
Zostań ze mną, a pomogę Ci to uporządkować.
Pedagog specjalny ma dość sporo zadań i obowiązków. O nich pisałam tutaj:
Powołując się na te zadania, we wrześniu pedagog specjalny powinien zająć się kilkoma sprawami, które też ułatwią pracę w ciągu całego roku szkolnego. Im więcej uda Ci się przygotować we wrześniu, tym łatwiejsza praca będzie później.
Checklista pedagoga specjalnego
1. Zaplanuj swoją pracę w nowym roku szkolnym
Przyjrzyj się dokładnie zadaniom i obowiązkom pedagoga specjalnego i przełóż je na działania w Twojej placówce. Opracuj plan pracy pedagoga specjalnego. Polecam napisać plan dość ogólnie, bo co jeśli jakiś działań nie zrealizujesz? Łatwiej jest w ewaluacji pracy napisać, że zrobiło się to i to, niż tłumaczyć dlaczego nie zrobiło się tego ;)
Przykładowy plan pedagoga specjalnego znajdziesz na blogu: PLAN PRACY PEDAGOGA SPECJALNEGO
2. Analiza dokumentacji- orzeczenia i opinie
Analiza dokumentacji to kolejny bardzo ważny punkt, o którym nie należy zapomnieć. Jeśli jesteś nowym nauczycielem w danej placówce to koniecznie zapoznaj się ze wszystkimi orzeczeniami (polecam rozpocząć od tych dokumentów) i stopniowo zaznajamiaj się z dziećmi i uczniami z opiniami z poradni (chyba, że pracujesz w przedszkolu, wtedy pamiętaj też o opinii wczesnego wspomagania rozwoju).
Po co analizujesz dokumentację?
- aby poznać mocne strony i trudności dzieci/ uczniów,
- aby wiedzieć, jakie zajęcia specjalistyczne są konieczne do zorganizowania w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej,
- aby mieć rękę na pulsie i trzymać terminów związanych z procedurą IPET/ WWR (gdy jest nowe orzeczenie należy do końca września zorganizować spotkanie zespołu, opracować WOPFU i IPET).
Wraz z analizą dokumentacji powinnaś/ eś porozmawiać z wychowawcą klasy/ innymi specjalistami pracującymi z dzieckiem, aby opowiedział Ci o jego funkcjonowaniu. Warto też porozmawiać z rodzicami, gdy jest taka możliwość.
3. Odwiedź każdą grupę/ klasę i przedstaw się
We wrześniu pamiętaj o tym, aby przedstawić się wszystkim dzieciom/ uczniom. Wejdź do każdej grupy/klasy opowiedz o sobie, czym się zajmujesz i gdzie można Cię znaleźć. Warto doprecyzować, z jakimi trudnościami, problemami dzieci mogą się do Ciebie zgłosić. Przypomnij, że wychowawca jest pierwszą osobą, do której warto iść z różnymi trudnościami.
4. Rozpocznij diagnozy w grupach/ klasach
! Jako pedagodzy specjalni pracujący w placówkach edukacyjnych nie możemy diagnozować, przeprowadzamy jedynie diagnozy przesiewowe i na ich podstawie też kierujemy na zajęcia z pomocy psychologiczno- pedagogicznej (choć tu najczęściej pierwszeństwo mają dzieci i uczniowie z orzeczeniem lub opinią). Diagnozę mogą postawić pracownicy poradni psychologiczno- pedagogicznej.
W ramach diagnozy funkcjonalnej zaplanuj obserwacje w grupach/ klasach pod kątem niepowodzeń edukacyjnych, trudności w zachowaniu, uzdolnień itd. Porozmawiaj z wychowawcą, nauczycielami prowadzącymi. Zapoznaj się z indywidualnymi teczkami (jeśli dziecko takie ma) i sprawdź, w jakich zajęciach z pomocy psychologiczno- pedagogicznej brało udział.
Zwróć swoją uwagę szczególnie na uczniów klas pierwszych, aby w razie potrzeby jak najszybciej zareagować i skierować rodziców do odpowiedniego specjalisty lub podjąć pomoc w postaci dodatkowych zajęć w placówce.
5. Przygotuj materiały do zajęć- pomysły, scenariusze
Jako pedagog specjalny możesz prowadzić zajęcia z grupami/ klasami, czasami zdarzyć się może niespodziewane zastępstwo. Warto więc być przygotowanym na taką ewentualność. W gabinecie mam zawsze kilka scenariuszy dla różnych grup wiekowych. Oprócz tego wraz z pedagogiem szkolnym i psychologiem dzielimy się zajęciami o różnej tematyce (m.in. emocje, kompetencje społeczne, problemy wieku nastoletniego, itd.), aby realizować je w ciągu roku szkolnego (są one zgodne ze szkolnym planem wychowawczo- profilaktycznym). Takie zajęcia mogą być też traktowane jako zajęcia wspierające wychowawców i nauczycieli np. w rozwiązywaniu konfliktów w klasie, czy zajęcia w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
Wcześniejsze przygotowanie się na niespodziewane pomoże uniknąć Ci stresu:)
6. Przygotuj się do zajęć rewalidacji- diagnoza, plan pracy
Jeśli będziesz prowadzić zajęcia rewalidacyjne to również we wrześniu przygotuj się do ich prowadzenia. Rozpocznij od diagnozy (obserwacja dziecka, zapoznanie się z dokumentacją, rozmowa z wychowawcą, rodzicami), aby lepiej poznać możliwości i potrzeby dziecka/ ucznia. Następnie nawiąż relację z dzieckiem, poświęć kilka zajęć na poznanie i jednocześnie sprawdzenie wiedzy i umiejętności. Ostatnim krokiem jest opracowanie planu pracy rewalidacyjnej na podstawie zgromadzonej wiedzy.
Jakie inne działania podejmujesz we wrześniu? Co jest dla Ciebie najtrudniejsze?
Podziel się przemyśleniami w komentarzu.
Super materiały ! Uwielbiam !
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję za ten artykuł! Twoje materiały są mi zawsze bardzo pomocne. Pozdrawiam serdecznie!
OdpowiedzUsuń