Jako pedagog specjalny, w ramach szkolnego programu profilaktyczno- wychowawczego prowadzę zajęcia w klasach 1-8. Dlatego chcę przedstawić pomysł na scenariusz zajęć o charakterze profilaktycznym na temat stresu dla klas 1-3. Scenariusz ten ma na celu nie tylko uświadomienie dzieciom, czym jest stres i jak może wpływać na ich życie, ale także naukę prostych technik radzenia sobie ze stresem, które mogą stosować w codziennych sytuacjach. Poprzez takie zajęcia możemy wspierać dzieci w budowaniu zdrowych mechanizmów radzenia sobie ze stresem już od najmłodszych lat, co przyczyni się do ich ogólnego dobrostanu oraz lepszego funkcjonowania zarówno w szkole, jak i w życiu codziennym.
Książka, która może pomóc Ci przeprowadzić ciekawe zajęcia
Po co ten stres?! Jak radzić sobie z presją i napięciami to książka napisana przez Dagmar Geisler z serii książek Ja i moje emocje Wydawnictwa Jedność. Książka stanowi niezwykle wartościowe narzędzie dla nauczycieli, pedagogów i rodziców. Autorka oddała w nasze ręce kompleksowy przewodnik po radzeniu sobie ze stresem, który jest dostosowany do potrzeb i możliwości dzieci.
Autorka nie tylko definiuje pojęcie stresu w sposób przystępny dla dzieci, ale również prezentuje różnorodne strategie i techniki radzenia sobie z nim. Dzięki klarownym wyjaśnieniom i praktycznym wskazówkom, czytelnik może z łatwością zastosować opisane metody w praktyce. Ponadto ta wiedza praktyczna jest przedstawiona w ciekawym i atrakcyjnym dla dzieci opowiadaniu.
Podoba mi się również to, że oprócz aspektu edukacyjnego, książka buduje świadomość emocjonalną i społeczną u dzieci. Przekazuje im ważne informacje na temat ich własnych emocji oraz zachęca do otwartej rozmowy na ten temat. Dzięki temu książka może być również skutecznym narzędziem na zajęciach rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne.
Rekomenduję tę książkę wszystkim nauczycielom i pedagogom szkolnym, którzy chcą skutecznie wspierać dzieci w radzeniu sobie ze stresem. Ponadto, "Po co ten stres?!" może być doskonałym materiałem do wykorzystania na zajęciach profilaktycznych w szkole. Nauczyciele mogą korzystać z treści książki jako punktu wyjścia do prowadzenia dyskusji, wykonywania ćwiczeń praktycznych oraz rozwijania świadomości emocjonalnej u dzieci. Książka może być także inspiracją do tworzenia scenariuszy zajęć i działań profilaktycznych, które pomogą dzieciom lepiej radzić sobie ze stresem w szkole i poza nią.
Po co ten stres? - Zajęcia profilaktyczne na temat radzenia sobie ze stresem dla uczniów klas 1-3
Celowo w scenariuszu znajduje się więcej pomysłów na ćwiczenia. Wybierz te, które podobają Ci się najbardziej, które sprawdzą się w Twojej grupie dzieci, dopasuj do potrzeb zespołu klasowego.
Cel zajęć:
- Uświadomienie dzieciom, czym jest stres i jak może wpływać na ich zdrowie i samopoczucie.
- Przedstawienie prostych technik radzenia sobie ze stresem.
- Zachęcanie do otwartej rozmowy na temat emocji i doświadczeń związanych ze stresem.
Materiały potrzebne:
- Książka "Po co ten stres?! Jak radzić sobie z presją i napięciami" Dagmar Geisler, Wydawnictwo Jedność dla dzieci
- Plansze z ilustracjami przedstawiającymi różne techniki radzenia sobie ze stresem.
- Kolorowe kartki i pisaki dla dzieci.
- Przykładowe opakowanie "Pudełka na stres" wypełnione pozytywnymi przedmiotami (np. kolorowanki, zabawki antystresowe, listy z pozytywnymi myślami).
Przebieg zajęć:
1. Powitanie dzieci, prezentacja tematu. Zadaj zagadkę, która będzie wprowadzeniem do tematu:
Co to za uczucie, które czasem nas ogarnia, gdy zbyt dużo mamy zadań lub gdy kłócimy się z kolegą. To powoduje, że ręce mogą nam drżeć, a serce mocniej bić? Co to takiego?
2. Burza mózgów- mapa myśli - Tak! Dziś będziemy rozmawiać o czymś, co nazywa się stresem. Czy ktoś wie, co to jest stres?- luźne wypowiedzi dzieci można zapisywać w postaci mapy myśli wykorzystując kartki i pisaki.
Możesz zadać pytania:
- Czy kiedykolwiek czułeś/-aś się zestresowany/-a?
- Co sprawia, że się stresujesz? Jakie sytuacje Cię stresują?
- Jakie emocje towarzyszą Ci podczas stresu?
- Jak stres wpływa na nasze ciało? Co się z nim dzieje?
- Czy są sytuacje, w których stres może być pozytywny? Jak myślicie, dlaczego?
- Jakie masz sposoby na radzenie sobie ze stresem?
- Czy zdarza wam się rozmawiać o swoim stresie z innymi osobami? Czy to pomaga?
3. Wprowadzenie książki Po co ten stres?! jako źródła wiedzy na temat radzenia sobie ze stresem.
4. Praca z książką
Nauczyciel czyta dzieciom wybrane fragmenty z książki, omawiając po drodze istotne koncepcje i techniki radzenia sobie ze stresem.
Dzieci mogą zadawać pytania i dzielić się swoimi przemyśleniami na temat czytanych treści.
5. Ćwiczenia praktyczne
Nauczyciel prezentuje plansze z różnymi technikami radzenia sobie ze stresem (np. głębokie oddychanie, rysowanie, spacery). Omówienie krótko każdej z technik i jej korzyści. Nauczyciel prowadzi dzieci przez jedną z technik radzenia sobie ze stresem, na przykład krótką sesję głębokiego oddychania, wizualizacja, itd.
6. Ćwiczenie "Pudełko na stres"
Nauczyciel przedstawia dzieciom przykładowe opakowanie "Pudełka na stres" wypełnione pozytywnymi przedmiotami. W takim pudełku można umieścić różnorodne przedmioty i narzędzia, które pomagają w relaksacji i redukcji napięcia. Przykłady:
- Zabawki antystresowe, takie jak miękkie piłeczki, gumowe kółka do ściskania czy balony antystresowe.
- Kolorowanki i zestaw kolorowych kredek lub mazaków.
- Małe, miękkie poduszki lub pluszowe zwierzątka do przytulania.
- Zestaw do aromaterapii, zawierający olejki eteryczne o relaksujących zapachach.
- Zestaw do masażu, na przykład piłeczki do masażu stóp lub masażery do rąk.
- Słuchawki lub mały odtwarzacz muzyki z playlistą relaksacyjną.
- Karty z pozytywnymi afirmacjami lub cytatami motywacyjnymi.
- Prosty notes lub dziennik do zapisywania myśli i uczuć.
- Zestaw do ćwiczeń oddechowych, zawierający instrukcje i ćwiczenia.
- Mały zestaw herbaty ziołowej lub kubek na ulubioną herbatę.
Ważne jest, aby przedmioty w pudełku były dostosowane do indywidualnych preferencji i potrzeb osoby korzystającej z takiego pudełka. Można przygotować takie klasowe pudełko na stres, które będzie łatwo dostępne dla wszystkich dzieci.
7. Praca w grupach/ w parach/ indywidualnie- technika dowolna, może to być kolaż, plakat. Propozycje tematów:
- Kolaż Emocji: Dzieci mogą wycinać z gazet lub magazynów obrazy twarzy wyrażających różne emocje, takie jak szczęście, smutek, złość, strach i spokój. Następnie mogą skleić te obrazy na dużym plakacie, pokazując, jak stres może wpływać na nasze emocje i jak radzić sobie z nimi.
- Plakat "Moje Sposoby na Stres": Poproś dzieci, aby narysowały lub napisały różne sposoby, które pomagają im radzić sobie ze stresem.
- Mapa Stresu: Zaproponuj dziecku, aby narysowało mapę swojego stresu. Może użyć kolorów i symboli, aby pokazać różne sytuacje lub rzeczy, które sprawiają, że się stresuje. Na mapie można również umieścić "oazy spokoju" lub sposoby na radzenie sobie ze stresującymi sytuacjami.
- Plakat "SuperBohaterowie Stresu": Dzieci mogą stworzyć swoich własnych "super bohaterów stresu" - postacie, które pomagają im pokonać stres. Mogą nadać im specjalne moce i umieścić je na plakacie obok różnych technik radzenia sobie ze stresem.
7. Podsumowanie
Nauczyciel podsumowuje zajęcia, podkreślając, że istnieją różne sposoby radzenia sobie ze stresem i ważne jest, aby szukać tych, które najlepiej pasują do każdego z nas.
Zachęcenie dzieci do dzielenia się swoimi refleksjami na temat zajęć i zadanie pytania domowego: "Jakie techniki radzenia sobie ze stresem wypróbujesz w domu?".
Które ćwiczenie podoba Ci się najbardziej?
Pamiętaj o aktywności w moich mediach społecznościowych!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz