niedziela, kwietnia 07, 2024

Scenariusz zajęć profilaktycznych dla klas 1-3 szkoły podstawowej "Po co ten stres?"

W dzisiejszym zabieganym świecie coraz częściej spotykamy się ze stresem, który dotyka nie tylko dorosłych, ale również dzieci już od najmłodszych lat. Choć stres może być naturalną reakcją organizmu na trudne sytuacje, nadmiar stresu może prowadzić do różnych negatywnych konsekwencji dla zdrowia fizycznego i psychicznego. Dlatego niezwykle istotne jest nauka skutecznych sposobów radzenia sobie ze stresem już od najwcześniejszych lat.

Jako pedagog specjalny, w ramach szkolnego programu profilaktyczno- wychowawczego prowadzę zajęcia w klasach 1-8. Dlatego chcę przedstawić pomysł na scenariusz zajęć o charakterze profilaktycznym na temat stresu dla klas 1-3. Scenariusz ten ma na celu nie tylko uświadomienie dzieciom, czym jest stres i jak może wpływać na ich życie, ale także naukę prostych technik radzenia sobie ze stresem, które mogą stosować w codziennych sytuacjach. Poprzez takie zajęcia możemy wspierać dzieci w budowaniu zdrowych mechanizmów radzenia sobie ze stresem już od najmłodszych lat, co przyczyni się do ich ogólnego dobrostanu oraz lepszego funkcjonowania zarówno w szkole, jak i w życiu codziennym.




Książka, która może pomóc Ci przeprowadzić ciekawe zajęcia 


Po co ten stres?! Jak radzić sobie z presją i napięciami to książka napisana przez Dagmar Geisler z serii książek Ja i moje emocje Wydawnictwa Jedność. Książka stanowi niezwykle wartościowe narzędzie dla nauczycieli, pedagogów i rodziców. Autorka oddała w nasze ręce  kompleksowy przewodnik po radzeniu sobie ze stresem, który jest dostosowany do potrzeb i możliwości dzieci.




Autorka nie tylko definiuje pojęcie stresu w sposób przystępny dla dzieci, ale również prezentuje różnorodne strategie i techniki radzenia sobie z nim. Dzięki klarownym wyjaśnieniom i praktycznym wskazówkom, czytelnik może z łatwością zastosować opisane metody w praktyce. Ponadto ta wiedza praktyczna jest przedstawiona w ciekawym i atrakcyjnym dla dzieci opowiadaniu. 




Podoba mi się również to, że oprócz aspektu edukacyjnego, książka buduje świadomość emocjonalną i społeczną u dzieci. Przekazuje im ważne informacje na temat ich własnych emocji oraz zachęca do otwartej rozmowy na ten temat. Dzięki temu książka może być również skutecznym narzędziem na zajęciach rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne. 




Rekomenduję tę książkę wszystkim nauczycielom i pedagogom szkolnym, którzy chcą skutecznie wspierać dzieci w radzeniu sobie ze stresem. Ponadto, "Po co ten stres?!" może być doskonałym materiałem do wykorzystania na zajęciach profilaktycznych w szkole. Nauczyciele mogą korzystać z treści książki jako punktu wyjścia do prowadzenia dyskusji, wykonywania ćwiczeń praktycznych oraz rozwijania świadomości emocjonalnej u dzieci. Książka może być także inspiracją do tworzenia scenariuszy zajęć i działań profilaktycznych, które pomogą dzieciom lepiej radzić sobie ze stresem w szkole i poza nią.




Po co ten stres? - Zajęcia profilaktyczne na temat radzenia sobie ze stresem dla uczniów klas 1-3

Celowo w scenariuszu znajduje się więcej pomysłów na ćwiczenia. Wybierz te, które podobają Ci się najbardziej, które sprawdzą się w Twojej grupie dzieci, dopasuj do potrzeb zespołu klasowego.

Cel zajęć:
  • Uświadomienie dzieciom, czym jest stres i jak może wpływać na ich zdrowie i samopoczucie.
  • Przedstawienie prostych technik radzenia sobie ze stresem.
  • Zachęcanie do otwartej rozmowy na temat emocji i doświadczeń związanych ze stresem.
Materiały potrzebne:
  • Książka "Po co ten stres?! Jak radzić sobie z presją i napięciami" Dagmar Geisler, Wydawnictwo Jedność dla dzieci
  • Plansze z ilustracjami przedstawiającymi różne techniki radzenia sobie ze stresem.
  • Kolorowe kartki i pisaki dla dzieci.
  • Przykładowe opakowanie "Pudełka na stres" wypełnione pozytywnymi przedmiotami (np. kolorowanki, zabawki antystresowe, listy z pozytywnymi myślami).
Przebieg zajęć:

1. Powitanie dzieci, prezentacja tematu. Zadaj zagadkę, która będzie wprowadzeniem do tematu:

Co to za uczucie, które czasem nas ogarnia, gdy zbyt dużo mamy zadań lub gdy kłócimy się z kolegą. To powoduje, że ręce mogą nam drżeć, a serce mocniej bić?  Co to takiego?

2. Burza mózgów- mapa myśli - Tak! Dziś będziemy rozmawiać o czymś, co nazywa się stresem. Czy ktoś wie, co to jest stres?- luźne wypowiedzi dzieci można zapisywać w postaci mapy myśli wykorzystując kartki i pisaki. 
Możesz zadać pytania:
  • Czy kiedykolwiek czułeś/-aś się zestresowany/-a? 
  • Co sprawia, że się stresujesz? Jakie sytuacje Cię stresują?
  • Jakie emocje towarzyszą Ci podczas stresu?
  • Jak stres wpływa na nasze ciało? Co się z nim dzieje?
  • Czy są sytuacje, w których stres może być pozytywny? Jak myślicie, dlaczego?
  • Jakie masz sposoby na radzenie sobie ze stresem?
  • Czy zdarza wam się rozmawiać o swoim stresie z innymi osobami? Czy to pomaga?
3. Wprowadzenie książki Po co ten stres?! jako źródła wiedzy na temat radzenia sobie ze stresem.

4. Praca z książką
Nauczyciel czyta dzieciom wybrane fragmenty z książki, omawiając po drodze istotne koncepcje i techniki radzenia sobie ze stresem.
Dzieci mogą zadawać pytania i dzielić się swoimi przemyśleniami na temat czytanych treści. 


5. Ćwiczenia praktyczne
Nauczyciel prezentuje plansze z różnymi technikami radzenia sobie ze stresem (np. głębokie oddychanie, rysowanie, spacery). Omówienie krótko każdej z technik i jej korzyści. Nauczyciel prowadzi dzieci przez jedną z technik radzenia sobie ze stresem, na przykład krótką sesję głębokiego oddychania, wizualizacja, itd. 

6. Ćwiczenie "Pudełko na stres"
Nauczyciel przedstawia dzieciom przykładowe opakowanie "Pudełka na stres" wypełnione pozytywnymi przedmiotami. W takim pudełku można umieścić różnorodne przedmioty i narzędzia, które pomagają w relaksacji i redukcji napięcia. Przykłady:
  • Zabawki antystresowe, takie jak miękkie piłeczki, gumowe kółka do ściskania czy balony antystresowe.
  • Kolorowanki i zestaw kolorowych kredek lub mazaków.
  • Małe, miękkie poduszki lub pluszowe zwierzątka do przytulania.
  • Zestaw do aromaterapii, zawierający olejki eteryczne o relaksujących zapachach.
  • Zestaw do masażu, na przykład piłeczki do masażu stóp lub masażery do rąk.
  • Słuchawki lub mały odtwarzacz muzyki z playlistą relaksacyjną.
  • Karty z pozytywnymi afirmacjami lub cytatami motywacyjnymi.
  • Prosty notes lub dziennik do zapisywania myśli i uczuć.
  • Zestaw do ćwiczeń oddechowych, zawierający instrukcje i ćwiczenia.
  • Mały zestaw herbaty ziołowej lub kubek na ulubioną herbatę.
Ważne jest, aby przedmioty w pudełku były dostosowane do indywidualnych preferencji i potrzeb osoby korzystającej z takiego pudełka. Można przygotować takie klasowe pudełko na stres, które będzie łatwo dostępne dla wszystkich dzieci. 

7. Praca w grupach/ w parach/ indywidualnie- technika dowolna, może to być kolaż, plakat. Propozycje tematów:
  • Kolaż Emocji: Dzieci mogą wycinać z gazet lub magazynów obrazy twarzy wyrażających różne emocje, takie jak szczęście, smutek, złość, strach i spokój. Następnie mogą skleić te obrazy na dużym plakacie, pokazując, jak stres może wpływać na nasze emocje i jak radzić sobie z nimi.
  • Plakat "Moje Sposoby na Stres": Poproś dzieci, aby narysowały lub napisały różne sposoby, które pomagają im radzić sobie ze stresem.
  • Mapa Stresu: Zaproponuj dziecku, aby narysowało mapę swojego stresu. Może użyć kolorów i symboli, aby pokazać różne sytuacje lub rzeczy, które sprawiają, że się stresuje. Na mapie można również umieścić "oazy spokoju" lub sposoby na radzenie sobie ze stresującymi sytuacjami. 
  • Plakat "SuperBohaterowie Stresu": Dzieci mogą stworzyć swoich własnych "super bohaterów stresu" - postacie, które pomagają im pokonać stres. Mogą nadać im specjalne moce i umieścić je na plakacie obok różnych technik radzenia sobie ze stresem.

7. Podsumowanie
Nauczyciel podsumowuje zajęcia, podkreślając, że istnieją różne sposoby radzenia sobie ze stresem i ważne jest, aby szukać tych, które najlepiej pasują do każdego z nas.
Zachęcenie dzieci do dzielenia się swoimi refleksjami na temat zajęć i zadanie pytania domowego: "Jakie techniki radzenia sobie ze stresem wypróbujesz w domu?". 

Które ćwiczenie podoba Ci się najbardziej? 
Pamiętaj o aktywności w moich mediach społecznościowych!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © bluefingersbywiola , Blogger