Jak pewnie wiecie, matematyka traktowana jest bardzo często, jako zło konieczne. Pytając o matematykę, wielu uczniów zapewne odpowiedziało by, że jest trudna... A Wy jakie macie skojarzenia związane z matematyką? :) Jestem ciekawa Waszych komentarzy :)
Dzisiejszy wpis będzie o tym, w jaki sposób otworzyć przed dzieckiem świat liczb i liczenia w taki sposób, aby to nie był przykry obowiązek a zabawa :) I jeszcze lepiej, zabawa, w którą można bawić się podczas spaceru, na zakupach, w samochodzie, w domu, w przedszkolu :)
Dlaczego edukacja matematyczna jest tak ważna już od najmłodszych lat? Bo matematyka to nie tylko liczenie, ale też:
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,
- rozwijanie pamięci,
- rozwijanie myślenia abstrakcyjnego,
- rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego,
- kształtowanie wyobraźni przestrzennej,
- kształtowanie umiejętności stosowania schematów, wykresów, symboli w codziennym życiu.
Matematyka daje początek dla wielu innych dziedzin:
- nowych technologii,
- muzyki,
- plastyki,
- itd.
Dzisiejszy wpis poświęcony będzie zabawom z zakresu liczenia i rachowania dla dzieci pięcio- i sześcioletnich. Jeżeli jesteście zainteresowani zabawami dla dzieci młodszych lub starszych, proszę o informację w komentarzach :)
Dzisiejszy wpis będzie o tym, w jaki sposób otworzyć przed dzieckiem świat liczb i liczenia w taki sposób, aby to nie był przykry obowiązek a zabawa :) I jeszcze lepiej, zabawa, w którą można bawić się podczas spaceru, na zakupach, w samochodzie, w domu, w przedszkolu :)
Dlaczego edukacja matematyczna jest tak ważna już od najmłodszych lat? Bo matematyka to nie tylko liczenie, ale też:
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,
- rozwijanie pamięci,
- rozwijanie myślenia abstrakcyjnego,
- rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego,
- kształtowanie wyobraźni przestrzennej,
- kształtowanie umiejętności stosowania schematów, wykresów, symboli w codziennym życiu.
Matematyka daje początek dla wielu innych dziedzin:
- nowych technologii,
- muzyki,
- plastyki,
- itd.
Dzisiejszy wpis poświęcony będzie zabawom z zakresu liczenia i rachowania dla dzieci pięcio- i sześcioletnich. Jeżeli jesteście zainteresowani zabawami dla dzieci młodszych lub starszych, proszę o informację w komentarzach :)
Propozycje zabaw matematycznych
w domu
Liczenie:
- schodów podczas powrotu do domu lub na spacer,
- dni do urodzin dziecka,
- samochodów na parkingu,
- klocków w pudełku,
- ciasteczek w kuchni,
- itp.
Matematyka jest wszędzie. Liczyć można wszystko! Liczenie wraz z dzieckiem pozwala na utrwalanie liczenia. zaczynamy liczenia do 10, aby potem zacząć przeliczać dziesiątkami, setkami. Świetnie do tego nadają się pieniądze. Można stworzyć z dzieckiem pieniądze domowe i ćwiczyć liczenie.
Można liczyć wolno, szybko, liczenie po dwa (każde dziecko wie że dwa to para, w końcu pani w przedszkolu też ustawia dzieci w pary) np. widelce do obiadu, łyżeczki do deseru, itd.
Zakodowane cyfry
Stwórz z dzieckiem swój własny system cyfr. Nazwijcie go, w jaki sposób chcecie ;) Poproś dziecko, aby wypisało w rzędzie wszystkie cyfry i do każdego dorysował znak, który od teraz będzie oznaczał daną cyfrę, np.
1 - chmura
2- serce
3- kwadrat
4- kwiatek
5- oko
6- koło
7- samochodzik
8- balonik
9- słoneczko
0- gwiazdka
A teraz zabawa w zagadki. Jaka to liczba?
a) serce i kwadrat? a kwadrat i serce?
b) kwadrat i kwiatek? a kwiatek i kwadrat?
c) itd.
Rysowane działania
Wykorzystując zakodowane cyfry proponuję zabawę rysowane działania w zakresie do 10.
np. serce + koło =balonik :)
Takie zakodowane działania, na pewno spodobają się dziecku :)
Jaką liczbę mam na myśli?
Rodzic (lub nauczyciel) w myślach wyznacza liczbę na osi liczbowej. Dzieci zadają pytania dotyczące tej liczby. Nauczyciel może odpowiadać tylko tak lub nie. Wygrywają dzieci, które wskażą pomyślaną liczbę. Np. Nauczyciel pomyślał o liczbie 10. Dzieci mogą zadawać pytania:
- Czy jest to liczba większa od 10? Czy ta liczba jest mniejsza od 5? itd.
Buduję cyfry
Budowanie cyfr z różnych materiałów: klocków, kasztanów, fasoli, zapałek, wykałaczek, itp. Zapoznawanie się z cyframi w sposób sensoryczny wzmacnia różne zmysły: dotyku,wzroku. Ponadto rozwija logiczne myślenie (w jaki sposób ułożyć cyfrę z różnych materiałów) i zdolności małej motoryki.
Miarka jako gra planszowa
Potrzebne materiały:
- miarka krawiecka,
- klamerki,
- kostki do gry.
Miarka krawiecka staje się naszą planszą do gry. Wszystkie pionki przypinamy na starcie (pole nr 1 na miarce). Pionkami są klamerki (każdy gracz musi mieć inny kolor spinacza). Rzucajcie na zmianę kostkę i przemieszczajcie się zgodnie z oczkami na kostce. Wygrywa ten czyj spinacz znajdzie się jako pierwszy na ostatnim polu miarki.
Dzięki tej zabawie dziecko rozwija zdolności liczenia oraz zdolności małej motoryki (korzystanie z klamerek).
Wierszykowe liczenie
Przeczytaj dziecku wierszyk i poproś, aby policzył jego bohaterów. Można wspomóc liczenie poprzez liczmany: fasolki, kasztany, klocki, itp. Za każdym razem, gdy dziecko usłyszy bohatera wiersza, niech odłoży na bok liczman. Na koniec musi je jedynie policzyć.
Wiersz ten, można napisać po swojemu, wykorzystując np. imiona dzieci w grupie przedszkolnej czy szkolnej.
"Taśmowe rachunki" Ewa Szelburg- Zarembina
Schodowa arytmetyka
Klatka schodowa może posłużyć nam również do rachowania (dodawanie i odejmowanie). Pokażę Wam przykład rachowania z wykorzystaniem schodów.
Mama jest na 5 schodku, a Małgosia na 10. O ile schodków niżej stoi mama? Żeby odpowiedzieć na to pytanie, Małgosia musi zejść do mamy licząc schodki, a potem podaje wynik odejmowania. Podobnie można liczyć dodawanie.
Mama jest na schodku 14, a Małgosia na schodku 6. Ile schodków musi przejść Małgosia, aby dotrzeć do mamy?
Prognoza pogody
Jeśli oglądacie prognozę pogody, wykorzystaj to na ćwiczenie dodawania i odejmowania.
Jeżeli w prognozie pogody mamy wiadomość, że w Twojej miejscowości dzisiaj jest 17 stopni C, a jutro będzie 12 stopni C, to o ile stopni temperatura zmaleje?
Dziecko może wyliczać różnice temperatur na palcach. Można obliczać temperaturę z różnych miejsc. Takie liczenie sprawdzi się głównie przy temperaturach dodatnich, natomiast jeśli dziecko to już dobrze opanuje, można rozpocząć liczyć temperatury ujemne.
Dziennik obserwacji
Jeżeli zabawa z różnicami temperatur podoba się dziecku, można zainteresować dziecko stworzeniem dziennika obserwacji. Można stworzyć go na kartce lub w zeszycie. W takim dzienniku można codziennie notować temperaturę (można również poprosić o rysowanie prognozy pogody każdego dnia). Ważne by temperatura była sprawdzana codziennie o tej samej porze. Po każdym tygodniu można sprawdzać, w którym dniu temperatura była najniższa, w którym najniższa, obliczyć różnicę. Dodatkowo dziecko uczy się odczytywać temperatury na termometrze :)
Wierszykowe liczenie
Przeczytaj dziecku wierszyk i poproś, aby policzył jego bohaterów. Można wspomóc liczenie poprzez liczmany: fasolki, kasztany, klocki, itp. Za każdym razem, gdy dziecko usłyszy bohatera wiersza, niech odłoży na bok liczman. Na koniec musi je jedynie policzyć.
Wiersz ten, można napisać po swojemu, wykorzystując np. imiona dzieci w grupie przedszkolnej czy szkolnej.
"Taśmowe rachunki" Ewa Szelburg- Zarembina
Renia jedna,
Renia druga,
Renia trzecia,
Renia czwarta,
dwie Jadwisie,
trzy Marysie,
jedna Ewa,
jedna Krysia,
jedna Marta.
Franek,
Janek,
Romek,
Anatol,
Olek,
Poldek,
Cześ,
Grześ,
Wieś,
Leś....
* należy zwrócić uwagę dziecka na liczebniki występujące w różnych formach, należy zaakcentować te liczebniki, aby dziecko je usłyszało.
Schodowa arytmetyka
Klatka schodowa może posłużyć nam również do rachowania (dodawanie i odejmowanie). Pokażę Wam przykład rachowania z wykorzystaniem schodów.
Mama jest na 5 schodku, a Małgosia na 10. O ile schodków niżej stoi mama? Żeby odpowiedzieć na to pytanie, Małgosia musi zejść do mamy licząc schodki, a potem podaje wynik odejmowania. Podobnie można liczyć dodawanie.
Mama jest na schodku 14, a Małgosia na schodku 6. Ile schodków musi przejść Małgosia, aby dotrzeć do mamy?
Prognoza pogody
Jeśli oglądacie prognozę pogody, wykorzystaj to na ćwiczenie dodawania i odejmowania.
Jeżeli w prognozie pogody mamy wiadomość, że w Twojej miejscowości dzisiaj jest 17 stopni C, a jutro będzie 12 stopni C, to o ile stopni temperatura zmaleje?
Dziecko może wyliczać różnice temperatur na palcach. Można obliczać temperaturę z różnych miejsc. Takie liczenie sprawdzi się głównie przy temperaturach dodatnich, natomiast jeśli dziecko to już dobrze opanuje, można rozpocząć liczyć temperatury ujemne.
Dziennik obserwacji
Jeżeli zabawa z różnicami temperatur podoba się dziecku, można zainteresować dziecko stworzeniem dziennika obserwacji. Można stworzyć go na kartce lub w zeszycie. W takim dzienniku można codziennie notować temperaturę (można również poprosić o rysowanie prognozy pogody każdego dnia). Ważne by temperatura była sprawdzana codziennie o tej samej porze. Po każdym tygodniu można sprawdzać, w którym dniu temperatura była najniższa, w którym najniższa, obliczyć różnicę. Dodatkowo dziecko uczy się odczytywać temperatury na termometrze :)
Bucikowe przymiarki
Każdy w domu ma różne buty: rodzice mają swoje, dzieci mają swoje, często są jeszcze buty dziadków. But na podeszwie ma często napisany rozmiar. Zaproponuj zabawy:
- obliczenie według rozmiaru na podeszwie, kto w rodzinie ma największy rozmiar buta a kto najmniejszy,
- obliczenie jaka różnica jest pomiędzy butem brata a mamy,
- zmierzenie stopy każdego domownika i ustalenie czy but mamy mógłby pasować do buta taty,
- wybranie króla małej stopy i króla wielkiej stopy :)
Król rachowania
Zaproponuj zabawę każdemu domownikowi. Każdy tutaj będzie walczył o tytuł Króla/ Królowej rachowania! :)Wygrywa ta osoba, która jako pierwsza dokona czterech (wyraz KRÓL- ma cztery literki) poprawnych obliczeń. Jedna osoba pozostaje sędzią. W każdej rundzie, każdy walczy o jedną literkę. Jeżeli ktoś źle odpowiedział, walczy o literkę w kolejnej rundzie. Zabawę należy zacząć od działań w zakresie 10 (przy młodszych dzieciach jest to ważne, by mógł np. policzyć na palcach). Gdy kompetencje dzieci wzrosną, działania powinny obejmować większe liczby. Na zakończenie pojedynku można, nałożyć koronę zwycięzcy :)
Mam nadzieję, że zaproponowane zabawy sprawdzą się u Was w domu :) Co o nich myślicie? W co Wy się bawicie?
Systematycznie będą pojawiały się inne wpisy dotyczące zabaw matematycznych w domu :)
Systematycznie będą pojawiały się inne wpisy dotyczące zabaw matematycznych w domu :)
Bibliografia:
M. Jaworska, M. Jędrzejewska, K.Nawrocka- Skolimowska, Dziecinnie prosta matematyka, wydawnictwo mFundacja
K. Wojciechowska, Gry i zabawy matematyczne, wydawnictwo Nowik Sp.j, Opole 2009
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz