Słuch jest to zmysł, który umożliwia nam percepcję fal dźwiękowych. Narządem słuchu jest analizator słuchowy, który składa się z:
- receptora odbierającego bodźce słuchowe czyli ucho,
- drogi słuchowej doprowadzającej pobudzenia nerwowe do mózgu,
- nerwów odśrodkowych przekazujących impulsy do mózgu.
- odbiór, rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków;
- analizę i interpretację usłyszanego dźwięku.
- słuch fizjologiczny (fizyczny) odpowiada za zdolność odbioru i analizy dźwięku, który dochodzi do naszego analizatora słuchowego. Jest uwarunkowany poprzez prawidłowe funkcjonowanie narządu słuchu, jakim są uszy. Rozwój słuchu fizycznego rozpoczyna się w okresie płodowym. Dziecko rozpoczyna reagować na dźwięki około 24 tygodnia ciąży; potrafi je rozróżniać. Ważne jest, aby już w okresie płodowym rozmawiać do dziecka, odtwarzać mu muzykę (polecana jest szczególnie muzyka klasyczna, która pozytywnie wpływa na rozwój mózgu dziecka).
!Objawem, który powinien nas zaniepokoić u małego dziecka jest brak gaworzenia. Gaworzenie powinno pojawić się pomiędzy 6 a 10 miesiącem życia. Brak gaworzenia może wynikać z zaburzeń słuchu lub aparatu artykulacyjnego. Niezbędna jest konsultacja z lekarzem i logopedą.
- słuch muzyczny- umiejętność rozpoznawania przez człowieka barw, wysokości i liczby dźwięków, a także jego głośności. Jest to umiejętność, którą nabywamy.
- słuch fonematyczny (fonemowy)- to zdolność do rozpoznawania i różnicowania najmniejszych elementów składowych wyrazów, czyli fonemów. Jest to umiejętność znana jedynie człowiekowi. Prawidłowy słuch fizyczny umożliwia rozwój słuchu fonematycznego, a z kolei ten odpowiada za prawidłowy rozwój mowy.
R.J. Lewina wyróżniła 5
etapów kształtowania się słuchu fonematycznego:
·
Etap
I – nie występuje w ogóle różnicowanie dźwięków, brak też rozumienia mowy
czynnej samego dziecka. Jest to przedfonetyczne stadium rozwoju mowy.
·
Etap
II – występują już początki różnicowania fonemów najmniej podobnych. Wymowa
dziecka jest niepoprawna, zniekształcona. Dziecko nie rozróżnia wymowy
poprawnej od nieoprawnej u osób z otoczenia.
·
Etap
III – dziecko zaczyna różnicować już prawie wszystkie głoski. Umie też odróżnić
wymowę poprawną od niepoprawnej;
·
Etap
IV – dzieci już z nielicznymi pomyłkami potrafią różnicować wszystkie głoski.
Wymowa dziecka jest już dość prawidłowa. Rozwój słuchu fonematycznego zbliża
się ku końcowi (wiek przedszkolny);
· Etap V – słuch fonematyczny jest całkowicie ukształtowany. Dziecko różnicuje i wymawia poprawnie głoski (wiek szkolny).
- trudności w odbiorze mowy,
- wady wymowy,
- trudności w nauce pisania i czytania,
- trudności w rozróżnieniu głosek podobnie brzmiących,
- trudności w nauce pojęć abstrakcyjnych np. w matematyce,
- trudności w analizie i syntezie głoskowej,
- uboższe słownictwo,
- trudności w rozumieniu poleceń złożonych i dłuższych wypowiedzi ustnych,
- trudności w tworzeniu dłuższych wypowiedzi pisemnych i ustnych,
- i wiele, wiele innych trudności, które będą miały swoje odbicie w osiągnięciach szkolnych ucznia, sferze komunikacyjnej oraz społecznej.
2. lokalizacja- umiejscowienie źródła dźwięku w przestrzeni.
3. rozróżnianie i wyodrębnianie dźwięków mowy, w którego skład wchodzi:
- słuch fonematyczny - rozróżnianie dźwięków mowy (fonemów);
- słuch fonetyczny - rozróżnianie cech głosek ( rozróżnienie poprawnej od niepoprawnej wymowy głoski);
- słuch prozodyczny - rozróżnianie elementów prozodycznych mowy: akcent, melodia, rytm, itd.;
- analiza i synteza głoskowa i sylabowa.
Zabawy i ćwiczenia rozwijające percepcję słuchową
I. Ćwiczenia wrażliwości słuchowej
Zabawa słuchowa " Co to za dźwięk" cz. 2. Zwierzęta
- uderzanie łyżeczką w szklankę,
- uderzanie w metal,
- uderzanie w drewno,
- uderzanie pałeczką w szybę,
- stukanie w meble,
- klaskanie,
- darcie papieru,
- gniecenie papieru,
- odbijanie piłki,
- uderzanie klockami o siebie,
- przelewanie wody,
- rozpoznawanie osób po głosie (Zabawa "zgadnij kto mówi?", "kto ukrył się za parawanem?")
- rozpoznawanie głosów i źródła dźwięku (miejsca, odległości) np. zabawa "Ciuciubabka"
- rozpoznawanie przedmiotów w ukrytych w pudełkach.
- wierszyki/ rymowanki dźwiękonaśladowcze (kilka propozycji znajdziecie tutaj: WIERSZYKI DŹWIĘKONAŚLADOWCZE , możecie też wymyślać własne);
- obrazki i zagadki z wykorzystaniem ilustracji - pokazujesz dziecku kilka obrazków (poziom trudności w zależności od wieku i potrzeb) i pytasz np. "Które zwierzę robi hau hau".
- identyfikowanie dźwięku z przedmiotem - przed dzieckiem umieszczasz kilka przedmiotów i pytasz "Co robi ciach ciach?"
- dźwięki ciche,
- dźwięki głośne,
- naprzemienne raz cicho, raz głośno.
- szybko,
- wolno,
- naprzemiennie.
- wyklaskiwanie, tupanie, uderzanie rytmu,
- układanie szeregów rytmicznych (układanie przedmiotów wg słyszanego rytmu np. auto,klocek)
- tworzenie szeregów dźwiękowych wydawanych przez zwierzęta, pojazdy (np. mu, hau, miau),
- zabawy ruchowe z zauważalnym rytmem (tupnij, klaśnij, podskocz),
- liczenie słyszanych dźwięków,
- układanie klocków na podstawie słyszanego rytmu (np. dwa klaśnięcia to dwa auta, klocki obok siebie, itd.)
2. Wyodrębnianie wyrazów w zdaniu:
- opisywanie ilustracji zdaniami dwuwyrazowymi,
- wyodrębnianie wyrazów w zdaniach trzy-wyrazowych,
- rozwijanie zdań, zwiększanie liczby wyrazów w zdaniu,
- tworzenie zdań z podanych słów,
- układanie zdań na podstawie ułożonych klocków (np. dwa klocki, zdanie dwuwyrazowe),
- uzupełnianie zdań brakującym słowem,
- dobieranie par wyrazów, które się rymują.
- śpiewanie prostych piosenek z wyróżnianiem sylab, wypowiadanie tekstu piosenki bez melodii, oddzielając sylaby. Świetną piosenką sylabową może być "Panie Janie".
- dzielenie wyrazów na sylaby,
- łączenie wyrazów z sylab - synteza sylabowa,
- dzielenie wyrazów na sylaby z jednoczesnym układaniem klocków- układanie modelu sylabowego,
- zabawa "ile sylab?"
- zabawa w dokończenie wyrazów - z wykorzystaniem obrazka i bez,
- zabawa w dobierankę - wyszukiwanie przedmiotów lub obrazków na podaną sylabę np. ko - tek, ko- sa, ko- rek, ko- piec, itd.)
- tworzenie wyrazów do podanej sylaby - loteryjki, sztafety sylabowe,
- wyszukiwanie wyrazów, które kończą się na podaną sylabę,
- zabawa w imiona - wypowiadanie imion dzieci na podaną sylabę, dzieci, których imię zostało wypowiedziane siadają w jednym rzędzie,
- rozpoznawanie miejsca umiejscowienia danej sylaby w wyrazie (np. z wykorzystaniem obrazków),
- zabawy sylabami: domina sylabowe,
- wykreślanki sylabowe,
- rebusy sylabowe, itd.
- Domino obrazkowo- głoskowe- wyszukiwanie ciągu obrazków tak, aby ostatnia głoska wyrazu była początkową głoską następnego, np. nos – sok – kot – tor – rak – itd
- wskazywanie, wyszukiwanie i grupowanie obrazków, których nazwy zaczynają/kończą się na wskazaną głoskę,
- wydzielanie pierwszej głoski z nazwy obrazka,
- zabawa " koszyk załadowany wyrazami na wybraną głoskę" - można za każdy podany wyraz przyznawać punkty,
- zabawa z syntezą " zgadnij co to za wyraz" np. k o t - dziecko zgaduje jaki wyraz usłyszało. Pamiętaj, aby głoski wymawiać krótko (nie przeciągaj np. tyyyyy....), stopniowo wprowadzamy wyrazy z większą ilością głosek.
- różnicowanie samogłosek i spółgłosek - ćwiczenie czytania sylab i wyrazów,
- zabawy wyrazowe np. jaką głoskę słyszysz , jaka jest druga, trzecia, ostatnia głoska w podanym wyrazie,
- wyszukiwanie wyrazów z podaną głoską np. na ilustracji,
- zabawy w dostrzeganiu różnic w wyrazach pozornie podobnych np. za pomocą tworzenia modelu graficznego wyrazów np. dym - dom, lis- las,
- różnicowanie słów i sylab o podobnym brzmieniu np. kura- góra, pa- ba, ta- da,
- przekształcanie wyrazów poprzez zmianę litery,
- układanie podpisów pod obrazkami,
- czytanie pojedynczych wyrazów, zdań, prostych tekstów,
- różnicowanie w wyrazach głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych np. za pomocą obrazków.
- zabawa "krótkie i długie dźwięki" - prezentacja tych dźwięków; na długie "aaaaaaaa" przeciągnij się, na krótkie "a" tupnij nogą; tworzenie modelu dźwięku krotkiego i długiego za pomocą np. klocków, gdzie długi dźwięk to długi klocek, krótki dźwięk to krótki klocek. Zabawy te przeprowadzaj na samogłoskach (a, e, i, o , u).
- zabawa ze spółgłoskami (f, w, s,z,ś,ź,ż, ch, m, n)- wymawiaj jak najdłużej potrafisz podanych głosek, można urozmaicić i dodać ruch np. ssssssss jak wąż, mmmmmmmm jakie pyszne (klepiemy się po brzuchu).
- "mówimy wolno i coraz szybciej" - rozpoczynamy wymawianie zdania wolno, i z czasem tempo wymawiania jest coraz szybsze. Zwróć uwagę, aby zdania były wypowiadane wyraźnie. Można tu wykorzystać również różne wierszyki, piosenki.
- zabawa "klaszczę i mówię"- polega na wypowiadaniu wyrazu lub zdania z jednoczesnym klaskaniem w dłonie.
- zabawa "Rób i mów" - polega na wypowiadaniu zdania i wykonywaniu jednocześnie danej czynności.
- zabawy ruchowe np. "Głowa, ramiona", "Płyną statki z bananami", itd.
- akcent zdaniowy - dziecko opowiada o np. postaciach z obrazka akcentując nazwę postaci,
- akcent wyrazowy - w języku polskim to najczęściej przedostatnia sylaba; dzielimy wyrazy na sylaby jednocześnie klaszcząc (głośniej wyklaskujemy sylabę akcentowaną).
- odróżnianie zdań oznajmujących od pytających i rozkazujących. Najlepiej takie ćwiczenia przeprowadzać podczas głośnego czytania.
- "Zgadnij co słyszysz",
- "Zgadnij czyj to głos",
- "Zgadnij jakie były dźwięki" - sekwencje ,
- wyszukiwanie obrazków według wskazanej kolejności,
- zapamiętywanka- zapamiętywanie kolejności wypowiadanych wyrazów,
- dokładanka- nauczyciel podaje wyraz, kolejna osoba kolejny itd,
- słuchanie opowiadań, historyjek, przedstawianie zdarzeń,
- tworzenie ustnej historii w grupie- każdy dokłada zdanie.
- zabawa "głuchy telefon".
Bibliografia:
Z.M. Kurkowski, Rozwój funkcji słuchowych u małego dziecka, Audiofonologia,, t. XXI, 2002, s. 25-26. [http://ptnzs.org.pl/audiofonologia/AUDIOFONOLOGIA_TOM_XXI_2002/art3.pdf].
M. Bogdanowicz, Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1991.
Emiluta-Rozya, Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1994.
A.Mauer, Kształtowanie świadomości fonologicznej u dzieci przedszkolnych. Zabawy z rymami, Kraków 1997.
A.Mauer, Kształtowanie świadomości fonologicznej u dzieci przedszkolnych. Analiza i synteza sylabowa i fonemowa, Kraków 1997.
I. Styczek, Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego, Warszawa 1982.
A. Lowe, Rozwijanie słuchu w zabawie, Warszawa 1983.
Z
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz