sobota, lutego 06, 2021

Walentynkowe inspiracje

 Walentynki tuż tuż, a więc przyszedł czas na kilka inpiracji, które możecie wykorzystać podczas zajęć w przedszkolu lub w klasach edukacji wczesnoszkolnej. 

FILM

Film o Walentynkach w moim odczuciu nadaje się dla dzieci od 3 klasy wzwyż. 

W poniższym filmie znajdziecie:

  • informację o tym, skąd wzięło się to święto, 
  • legendę o św. Walentym, 
  • ciekawostki walentynkowe,
  • informację o Walentynkach w innych krajach. 



Zachęcam Was do subskrypcji i oczywiście dajcie znać, czy prezentacja jest przydatna!


LEGENDA O ŚW. WALENTYM




Jak się okazuje, Walentynki wywodzą się z dość smutnej historii. Napisałam legendę o św. Walentym, być może przyda się Wam podczas zajęć o tej tematyce. Pod legendą znajdziecie również pytania do samodzielnej lub grupowej pracy. 












WALENTYNKOWE CIEKAWOSTKI




Podczas omawiania tematyki walentynkowej, możecie również posłużyć się planszami z ciekawostkami o tym święcie. 






KARTY PRACY






Przygotowałam również kilka kart pracy, szczególnie przydatne mogą okazać się dla dzieci młodszych jako uzupełnienie do zajęć. 

LINK PDF: KARTY PRACY





AKTYWNOŚCI

W ramach Walentynek zachęcam Was jednak do innych aktywności. Niektóre z nich świetnie sprawdzą się podczas zajęć stacjonarnych i zdalnych. Niektóre z propozycji można odpowiednio modyfikować, aby spełniły Wasze oczekiwania i możliwości. 

1. Poczta walentynkowa

Głównym założeniem takiej poczty jest dzieleniem się miłym słowem z innymi w klasie. 

Dla nas nauczycieli,  taka aktywność może mieć w pewnym stopniu wartość diagnozującą - czy klasa jest zintegrowana, kto jest liderem, kto jest lubiany w klasie, kto nieśmiały, itd. Dzięki takiej diagnozie, można wyciągnąć wnioski i zobaczyć jakie działania mogą sprzyjać rozwojowi danej klasy. 

Można zrealizować projekt klasowej poczty walentynkowej lub szkolnej (w zależności od możliwości). W sposób stacjonarny, dzieci mogą przygotowywać kartki walentynkowe - z podpisem "Twój Walenty" lub "Walenty"  (ćwiczenie małej motoryki, doskonalenie pisania i tworzenie krótkich tekstów pisemnych),  a następnie wrzucać je do specjalnie przygotowanej skrzyneczki, kartonu, pudełka. Walentynkowe kartki może rozdać nauczyciel lub wyznaczone wcześniej dzieci. 

! Zadbaj o to, aby przygotować również kartki dla wszystkich dzieci. Może się zdarzyć, że jakieś dziecko nie otrzyma żadnej kartki. Będzie mu zwyczajnie przykro. 

Lub przed zabawą zorganizuj losowanie imion, tak, aby każde dziecko miało swoją "Walentynkę". 

W wersji szkolnej, można przygotować specjalną skarpetę na drzwiach do każdej klasy. Dzieci z innych klas mogą bezpośrednio wrzucać swoje walentynkowe kartki do odpowiedniej grupy. 

W wersji zdalnej również można stworzyć taką pocztę. Są dwie opcje:

  • dzieci przesyłają stworzone kartki online (np. Canva, Paint) do Ciebie wraz z adresem mailowym osoby, do której ta kartka powinna trafić (na specjalnego maila). Wtedy będzie to troszkę pracy dla Ciebie...
  • dzieci tworzą e- kartki wraz z życzeniami na platformie online np.: http://e-kartki.net/ . Dzięki takiej platformie kartki mogą zostać wysłane bezpośrednio do osoby obdarowanej. 
 

2. Dzień dobrych uczynków

Walentynki to nie tylko dzień miłości (a przecież miłość jest różna: miłość do rodziców, rodzeństwa, rodziny, zwierzaków domowych), ale też i przyjaźni. Można zaproponować dzieciom Dzień dobrych uczynków. W ramach takiej aktywności, dzieci mogą pomagać, stać się takimi skrzatami pomocnikami, anonimowymi rzecz jasna, jak nasz Walenty! Aktywność tę można zrealizować zarówno w szkole, jak i w domu. Można podsunąć kilka pomysłów:
  • podlanie kwiatków w klasie za panią, 
  • zmazanie tablicy, 
  • posprzątanie na ławce koleżance/ koledze,
  • przygotowanie niespodzianki dla kogoś, 
  • przygotowanie sałatki na kolację (w domu),
  • pomoc rodzicom w obowiązkach domowych, 
  • itd. 
Na zakończenie zajęć można podsumować tę aktywność, pytaniami:
  • jakie uczynki udało Ci się wykonać?
  • czy udało Ci się zaskoczyć osobę?
  • czego się nauczyłeś?
  • jakie jeszcze dobre uczynki mogłaś/eś wykonać, ale nie zdążyłeś? 
W ramach ewaluacji aktywności można również poprosić dzieci o narysowanie symbolu danego uczynku, który wykonał i podzielenie się na forum klasy. 

Dzień dobrych uczynków można również świętować 19 maja. 


3. Zabawy kulinarne

Takie zabawy świetnie sprawdzą się zarówno stacjonarnie jak i podczas edukacji zdalnej. 

Pomysły na zabawy:
  • wspólnie tworzenie ciasteczek  w kształcie serc (lub innych) i ich ozdabianie lub zakup gotowych ciasteczek i ozdabianie ich. 
  • jeśli ktoś z Was ma takie umiejętności, można tworzyć również lizaki w różnych kształtach. 
Można zaproponować taką zabawę jako popołudnie spędzone z rodzicami i podzielenie się w formie zdjęć walentynkowym jedzeniem. 

4. Zabawy plastyczn0 - techniczne

Świetnie sprawdzą się tutaj:
  • tworzenie dekoracji walentynkowych - łańcuchy w kształcie serc,
  • kartki walentynkowe,
  • zabawy z masami plastycznymi - masa solna, porcelanowa.
Wiele inspiracji pracami plastycznymi znajdziecie tutaj: http://krokotak.com/

5. Zabawy ruchowe, zabawy muzyczno- taneczne

Nie może zabraknąć również zabaw zabaw ruchowych, czy tanecznych!

Moje propozycje: 

- Poszukiwania zaginionych serc - przygotuj kilka lub kilkanaście serc w różnych kolorach, poukrywaj je w klasie, na boisku (gdy pogoda pozwoli), na korytarzu szkolnym. Zadaniem dzieci jest znalezienie ukrytych serc. Z zebranych serc możecie stworzyć walentynkowy plakat lub łańcuch walentynkowy. 

- Serduszkowe pary -  to zabawa ruchowa przy muzyce. Przygotuj serduszka po dwa z każdego koloru, najlepiej z taśmą dwustronną lub z karteczek samoprzylepnych i włóż je do woreczka lub koszyczka. Dzieci  losują serduszka. Gdy każde dziecko ma już naklejone swoje serduszko, pora na zabawę. Zasady są proste: podczas muzyki dzieci poruszają  się po sali – na przerwę w muzyce każdy stara się odnaleźć swoją serduszkową parę.

- Połówki serc- wytnij serca z kartonu i przetnij każde na pół w charakterystyczny sposób np. zygzakiem, falą, itd. Możesz rozsypać serduszka na dywanie lub ukryć je w klasie. Zadaniem dzieci jest znalezienie par serduszek. 

- Serduszko stop! - dzieci stoją w kole, w czasie grania muzyki podają sobie z rąk do rąk serduszko (najlepiej maskotkę lub poduszeczkę) muszą to robić szybko, bo na przerwę w muzyce dziecko, które zostanie z serduszkiem odpada. Wygrywa to dziecko, któremu uda się wytrwać do końca. Zabawę można dowolnie modyfikować.

- Muzyka stop! - zabawa ruchowa. Wszyscy tańczą przy muzyce, w chwili, gdy muzyka milknie nauczyciel wydaje polecenie wykonania określonych ruchów i gestów, np.:
• uścisnąć jak najwięcej dłoni,
• uścisnąć jak najwięcej kostek u nóg,
• spojrzeć w oczy jak największej liczbie osób,
• pomachać do jak największej liczbie dzieci, 
• uśmiechnąć się do jak największej liczby dzieci, itp.

Mam nadzieję, że podobają Wam się pomysły na zabawy walentynkowe z dziećmi. Dzielcie się swoimi pomysłami w komentarzach. 

Zachęcam Was również do obserwowania mojego facebookowego profilu: https://www.facebook.com/wiolaginter.93/ .  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © bluefingersbywiola , Blogger