piątek, kwietnia 30, 2021

"Dzień dobry, moje emocje!" - recenzja

Rozmawiacie ze swoimi dziećmi, uczniami o emocjach? Jeśli tak, jakie konkretnie poruszacie tematy? Jeśli nie, dlaczego nie? 

Mogłoby się wydawać, że emocje każdy zna. Każdy pewnie potrafi powiedzieć, że gdy ktoś się uśmiecha to znaczy, że jest radosny, a jeśli płacze to znaczy, że jest smutny. Niestety emocje są bardziej skomplikowane. I dowiadujemy się o tym, w momencie gdy znajdujemy się w sytuacji, gdy ktoś śmieje się przez łzy. Lub gdy osoba przestraszona zaczyna się śmiać. Dla dzieci takie sytuacje mogą być mylące, niezrozumiałe. 

Każda emocja jest ważna i potrzebna. Dla niektórych rozpoznawanie emocji, nazywanie ich sprawia trudność. A jeszcze trudniejsze okazuje się ich kontrolowanie. Dlatego zawsze poruszam temat emocji podczas swoich zajęć. 

Rozmawiam z dziećmi o tym, jakie znają emocje (głównie skupiam się na 6 podstawowych emocjach wg Ekmana), w jaki sposób można je rozpoznać. Ćwiczymy pokazywanie emocji, rozpoznawanie ich na ilustracjach, w tekście, a także w sytuacjach codziennych. Uczymy się je kontrolować, w taki sposób, aby nie szkodzić innym,  znajdujemy sposoby na złość.

Moje pomoce dotyczące tej tematyki znajdziesz tutaj: EMOCJE

***

W dzisiejszym wpisie zaprezentuje Wam pomoc, z której korzystam podczas rozmów o emocjach. 

Dzień dobry, moje emocje! autorstwa Renaty Malek to pozycja, która w praktyczny sposób porusza tematykę emocji dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym.  Książka została wydana przez Wydawnictwo Harmonia w 2019 roku. 


***

Publikacja zachwyca kolorowymi ilustracjami, odpowiednią czcionką. Moi uczniowie chętnie zabierają ją  do rąk, oglądają. 

Książka składa się z wielu, nazwijmy to historii ułożonych na dwóch stronach kartki. Na parzystych stronach publikacji znajduje się ilustracja, a pod nią krótki tekst. Na stronach nieparzystych znajdują się krótkie ćwiczenia. Ćwiczenia te dotyczą omawianej emocji, kontekstu sytuacyjnego, odnoszą się do doświadczeń dziecka. 

Przykładowymi ćwiczeniami są: 

- odpowiedz na pytania (do tekstu, do ilustracji),

- wybierz zdania/ określenia pasujące do zdjęcia,

- jakie emocje kojarzą Ci się z domem, rodzicami? 

- uzupełnij zdania podanymi określeniami, 

- jakie to uczucie mieć przyjaciela?

Ćwiczenia te są w większości oparte na dodatkowych zdjęciach, które dotyczą omawianej tematyki lecz przedstawione są innymi kontekście sytuacyjnym. Pozwala to na omówienie tematyki w szerszej perspektywie. 

***

Z mojego punktu widzenia książka ta jest ciekawą pozycją bo:

- czytelnik może utożsamić się z emocjami ukazanymi na ilustracjach, w tekście. 

- połączenie ilustracji z tekstem pozwala na wszechstronne analizowanie danej emocji.

- ilustracje i sam tekst jest bliski dziecku, ukazane są sytuacje z życia codziennego. 

- dzięki tej publikacji dzieci doskonalą technikę czytania, ćwiczą pamięć, wzbogacają słownictwo, trenują koncentrację uwagi, doskonalą myślenie przyczynowo- skutkowe. 

***

Publikacja jest dobrą pomocą zarówno dla nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Pomimo, że pozycja ta przeznaczona jest głównie dla klas 1-3, moim zdaniem można zaproponować ją już dzieciom młodszym (5- 6 latki). Ponadto, książka sprawdzi się też podczas zajęć rewalidacyjnych, terapeutycznych. Polecam ją również rodzicom, którzy chcą wspomóc rozwój emocjonalny dziecka. 

Znacie tą publikacje? Korzystacie podczas zajęć? Jakie są Wasze wrażenia? 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © bluefingersbywiola , Blogger