sobota, lutego 04, 2023

Zabawy sprzyjające nauce czytania, cz. 2

Czytanie i pisanie to elementarne umiejętności. Już dzieci w przedszkolu przygotowują się do nauki tych kompetencji. 

W tym artykule poznasz kilka ciekawych, kreatywnych zabaw, które sprzyjają nauce czytania. Mam nadzieję, że będą inspiracją do zabaw w domu, ale też i w przedszkolu lub w szkole. 

Pomysły na zabawy można wykorzystać na zajęciach rewalidacyjnych, korekcyjno- kompensacyjnych czy edukacyjnych. 

Więcej zabaw sprzyjających nauce czytania znajdziesz TUTAJ


Zabawy sprzyjające nauce czytania


1. Album z sensorycznymi literami/ cyframi

Potrzebne materiały: kartki papieru, klej (ew. klej na gorąco), i materiały o różnej fakturze np. kasza, groch, makaron, ryż, pompony, cekiny, guziki, folia aluminiowa, druciki kreatywne, słomki itd. 

A) Formowanie liter/ cyfr

Podziel kartki papieru na pół. Na jednej połowie kartki napisz markerem literę/ cyfrę. Zadaniem dziecka jest klejenie różnych materiałów na litery/ cyfry. 

B) Układanie wyrazów

Z stworzonych fiszek pobawcie się w odtwarzanie wyrazów. Wystarczy, że na kartce napiszesz wyrazy np. kot, pies, las, itd. Zadaniem dziecka jest ułożenie z sensorycznych fiszek podane wyrazy. 

C) Sensoryczny album literowy

Zaproponuj stworzenie sensorycznego album z literami/ cyframi. W każdej chwili można do takiego albumu wrócić, tworzyć nowe wyrazy, lub palcem podążać za napisaną literę i w ten sposób uczyć się ich w sposób dotykowy. 


2. Pisanie w mące/ kaszy

Potrzebne materiały: tacka, materiał sypki np. piasek, kasza, mąka, ewentualnie fiszki z literami/ cyframi.

Zabawa ta polega na ćwiczenie pisania palcem wskazującym na tacy z materiałem sypkim. Jest t doskonałe ćwiczenie sensoryczne.


3. Poszukaj i przeliteruj 

Potrzebne materiały: litery magnetyczne (lub zalaminowane litery), tablica magnetyczna (jeśli korzystamy z magnesów), obrazki przedstawiające rzeczywistość, plastikowy pojemnik z fasolą, piaskiem lub innym materiałem. 

Wytnij obrazki przedstawiające rzeczywistość (warto je zalaminować). Pojedynczo je przyczepiaj na tablicy magnetycznej (lub układaj na stole). Litery, które tworzą dany wyraz, schowaj w piaskownicy lub w pojemniku z fasolą. Zadaniem dziecka jest odnalezienie tych liter w pudełku i ułożenie wyrazu przedstawiający dany obrazek. 

!Gdy ćwiczenie jest za trudne, napisz pod ilustracją graficzny zapis wyrazu. Zadaniem dziecka wtedy jest odtworzenie zapisu. 

Zwiększaj trudność poprzez dodawanie dodatkowych liter lub dając do ułożenia z liter nazw dwóch obrazków. 

4. Poszukiwanie liter

Potrzebne materiały: dwa identyczne zestawy liter (np. z tektury, z plastiku).

Porozkładaj litery w całym domu (lub w pomieszczeniu w klasie, w sali). Pokaż dziecku literę i każ mu ją znaleźć. 

!Gdy pracujemy z grupą, każdemu dziecku dajemy inną literę do znalezienia (np. dzieci losują litery z worka). 

Aby utrudnić zadanie, w pracy indywidualnej można poprosić dziecko, aby poszukało liter do utworzenia danego wyrazu najpierw na podstawie ilustracji później na podstawie wypowiedzianego słowa. Ostatnim etapem zabawy może być zapisanie znalezionych liter tworząc poszukiwany wyraz. 

5. Zakrapiane litery

Potrzebne materiały: kreda, spray z wodą

Zabawę warto przeprowadzić na zewnątrz. 

Napisz kredą litery różnej wielkości. Zadaniem dziecka jest psikanie wodą po konturach liter, by je zmazać. 

Ćwiczenie to uczy rozpoznawania liter oraz pomaga w zrozumieniu ruchów, które należy wykonać, aby zapisać daną literę. 


Która z zaproponowanych zabaw podoba Ci się najbardziej? 


Inspiracje:

T. Delaney, 101 ćwiczeń gier i zabaw dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2016. 

K. Cook, Rozwój dziecka z autyzmem. 90 ćwiczeń, które pomogą twojemu dziecku rozwinąć potrzebne umiejętności i w pełni wykorzystać własny potencjał, Gdańskie Wydawnictwo GWP, Sopot 2022. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © bluefingersbywiola , Blogger