piątek, czerwca 30, 2023

Dziecko wysoko wrażliwe

Coraz częściej mówi się o wysokiej wrażliwości. Czym tak naprawdę jest, w jaki sposób się objawia i jak się ma do wychowania i edukacji, o tym dowiesz się  w tym artykule.




Na wstępie napiszę, że należy pamiętać o tym, że każdy z nas ma inną wrażliwość. Trudno też wyznaczyć granicę, gdzie ta wrażliwość jest w normie, a gdzie  różne reakcje dziecka mogą być nieadekwatne. A może wysoka wrażliwość związana jest z osobowością, temperamentem osoby?
Wysoką wrażliwość można odnieść do pewnego kontinuum. Jedni cechują się przeciętna wrażliwością, inni będą odczuwać mocniej i bardziej. Inne odczuwanie nie oznacza gorsze! Oczywiście dla osoby, o przeciętnej wrażliwości może okazać się zaskoczeniem sytuacja, gdy dziecko, uczeń zareaguje zbyt intensywnie. 

Nie ma wystarczających ilości badań w temacie wysokiej wrażliwości, stąd ta koncepcja spotyka się czasami ze sceptyzmem. Natomiast trzeba przyznać, że każdy z nas cechuje się inna wrażliwością. Warto spojrzeć na to jak na pewną wskazówkę w rozumieniu siebie i swoich zachowań, ale też jako potencjał do rozwoju. 

W książce Dziecko wysoko wrażliwe. Jak je mądrze wychować i wspierać. Poradnik dla rodziców dzieci wysoko wrażliwych (i nie tylko) Urszuli Sołtys- Para można znaleźć informacje o badaniach dr Elaine Aron i jej konkluzjach w tym temacie. 
Postaram się krótko je przedstawić.
1. Wysoka wrażliwość jest czymś normalnym, można by stwierdzić, że w klasie czy grupie przedszkolnej 1 na 5 dzieci będzie przejawiało wysoką wrażliwość.
2.Okazuje się, że WWD jest wrodzona. Tak samo jaki kolor oczu, włosów, tak i wrażliwość układu nerwowego może być dziedziczona po rodzicach. 
3. Często utożsamiamy WW z dziećmi introwertycznym czy nieśmiałymi. Okazuje się jednak, że w tej grupie mogą znaleźć się też dzieci ekstrawertyczne. 

Ponadto ta sama badaczka przedstawia 4 aspekty wysokiej wrażliwości.Są to: 
1. Głębokie przetwarzanie, które może prezentować się w następujących zachowaniach: stawianie wnikliwych pytań, sytuacyjne poczucie humoru, błyskotliwe często niekonwencjonalne, używanie wyszukanego słownictwa (często nieadekwatne do wieku), głębokie analizowanie sytuacji (rozważanie plusów, minusów), wolne tempo adaptacji do zmian, cechuje też intuicja, która wynika z szybszego analizowania sytuacji i sygnałów z otoczenia. 
2. Łatwość ulegania przestymulowania, przeciążeniu bodźcami np. dzieci mogą szybciej się męczyć, trudności z koncentracją uwagi, trudności z akceptacją hałasu, reagowanie na różne bodźce sensoryczne (np. nie tolerowanie metek przy bluzkach czy noszenie rajstop).
3. Reaktywność emocjonalna połączona z wysoką empatią oznacza, że WWO potrzebują nadać stosunek emocjonalny do wszystkiego, emocje stanowią główny czynnik uczenia się, dobrze rozumieją i odczytują emocje, są empatyczne.
4. Wyczulenie na subtelne bodźce oznacza, że osoby zwracają uwagę na drobne niuanse takie jak zapach, smak, czy inne szczegóły.

Aspekty wysokiej wrażliwości



Osoby wysoko wrażliwe odczuwają bardziej intensywniej każdą emocje. Choć często może wydawać (z punktu widzenia osoby o przeciętnej wrażliwości), że dziecko wydziwia, przejskrawia pewne sytuacje, wymyśla. Tak naprawdę, według różnych autorów, wysoka wrażliwość charakteryzuje się tym, że czuje się mocniej! 

Bardzo ważne jest też, aby umieć różnicować wysoką wrażliwość z innymi zaburzeniami takimi jak zaburzenia integracji sensorycznej, spektrum autyzmu, zaburzenia lękowe. 

W książce, o której już wspomniałam można znaleźć wiele wskazówek dotyczących wspierania dzieci wysoko wrażliwych w rozwoju, wychowaniu, edukacji. Jest napisana bardzo przystępnym językiem, opiera się na badaniach naukowych i na własnych doświadczeniach autorki. Podoba mi się to, że wysoka wrażliwość jest opisana obiektywnie. Autorka zwraca uwagę na to, aby traktować wysoka wrażliwość dziecka jako szansę, potencjał do rozwoju. Zdecydowanie jest to książka, dzięki której rodzic może poznać i zrozumieć, czym wysoka wrażliwość jest (i nie jest). Może wspomóc rodzica w określeniu, czy jego dziecko cechuje się wysoką wrażliwością oraz na co zwracać uwagę  w jego wychowaniu i edukacji.




Gdy pracujesz z dzieckiem przejawiające  wysoką wrażliwością zwracaj uwagę na: 
- rytuały - przewidywalność i powtarzalność sprawia, że dziecko czuje się bezpiecznie,
- rozmowy z dzieckiem o sytuacjach nowych (czego może się spodziewać), przygotowywanie do sytuacji, które mogą go spotkać,
- wzmacniaj poczucie sprawczości wykorzystując wrażliwość np. dokarmianie ptaków zimą, redagowanie szkolnej gazetki, działania prospołeczne,
- mindfulness i relaksację celem uspokojenia układu nerwowego, radzenia sobie z przestymulowaniem,
- adaptacje do nowych sytuacji np. w przedszkolu, szkole. Zapoznaj z danym miejscem, czytaj książki o przedszkolu, szkole, stopniowo wydłużaj czas w przedszkolu, nie zmuszaj do zabawy z innymi (obserwacja też jest ok!),
- wyciszenie po przebywaniu w hałaśliwych miejscach np. w szkole,
- trening społeczny czyli stopniowe wdrażanie dziecka do różnych sytuacji w życiu np. samodzielne zamówienie lodów,
- słuchanie dziecka, bez komentarzy, pouczania,
- stawianie granic i zachęcanie dziecka do asertywności, 
- swoje emocje, samopoczucie i swój self- reg 😊.

Polecam przytoczoną przeze mnie książkę każdemu, po to aby móc zrozumieć siebie i  otaczających nas ludzi.

Czy ta tematyka jest dla Ciebie ważna? Czy podoba Ci się przedstawiona książka? 

Podstawowe informacje

Tytuł: Dziecko wysoko wrażliwe. Jak je mądrze wychować i wspierać. Poradnik dla rodziców dzieci wysoko wrażliwych (i nie tylko).
Autorka: Urszula Sołtys- Para
Wydawnictwo Sensus
Cena okładkowa: 44,90 zł 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © bluefingersbywiola , Blogger