Rozumienie emocji, uczuć i różnych stanów jest podstawą w komunikacji. Nie zawsze jednak jest nam łatwo rozmawiać o tym, co czujemy, o własnych potrzebach. Wiele dzieci (i dorosłych) ma trudność z nazywaniem, rozróżnianiem emocji. Dlatego tak ważne jest podjęcie takich tematów zarówno w ramach zajęć o charakterze terapeutycznym, specjalistycznym, profilaktyki w przedszkolu, w szkole, podczas rozmów w domu.
Pomoc, która zachwyciła mnie ostatnio w temacie kompetencji emocjonalno- społecznych to Ilustrowany słownik uczuć, emocji i stanów z kartami pracy. Już wiem, że będzie często wykorzystywana na zajęciach rewalidacyjnych i innych o charaketrze terapeutycznym.
Na każdej stronie słownika znajdują się emocje, stany, uczucia przedstawione na ilustracji, krótki opis, wyjaśnienie, czym ta emocja jest wraz z synonimami tego wyrazu oraz przykłądy z życia, w których tę emocję możemy czuć. Karty stanowią idealne uzupełnienie tych treści.
fragment publikacji |
Emocje przedstawione w słowniku nie są tylko podstawowe (takie jak strach, radość, smutek, itd.), ale też takie, które mogą stanowić trudność w ich rozróżnieniu, można by rzec bardziej zaawansowane (np. amok, pogarda, miłość, satysfakcja, itd.).
Celem tej publikacji zdecydowanie jest powiększenie słownictwa dzieci w kontekście kompetencji emocjonalno- społecznych. Choć widzę, w niej duży potencjał do rozwijania też innych umiejętności.
fragment publikacji |
Pomysły na zajęcia z wykorzystaniem tej pomocy terapeutycznej:
- stworzenie sownika emocja z dzieckiem (dostosowanego do wieku i poziomu rozwoju),
- zabawa "Jak się dziś czujesz?". Wskanie odpowiedniej emocji ze słownika, rozmowa dlaczego się tak czujesz, w jakich innych sytuacjach można czuć taką emocję, narysuj tą sytuację/ emocję, wykonaj karty pracy dedykowane tej emocji.
- rozmowa"Co kiedyś wywołało w Tobie.... (wybierz emocje) - Przypomnij sobie, kiedy ostatnio czułaś/eś... (emocja), co ją wywołało, w jakich innych sytuacjach można czuć tę emocję, jakie inne emocje mogą towarzyszyć tej emocji, spróbuj nazwać tę emocję inaczej (synonimy), wykonaj karty pracy dedykowane danej emocji.
- w sytuacji trudnej lub kryzysowej wraz z dzieckiem nazwij emocje, które przeżywa, wykorzystaj słownik do próby nazwania tej emocji, porozmawiaj o tym uczuciu, omów je z wykorzystaniem kart pracy. [nazwanie emocji w sytaucji kryzysowej to już jest sposób na powrót do równowagi, rozmowa o przeżywanych uczuciach pomaga też zrozumieć siebie i swoje potrzeby].
- czytanie ze zrozumieniem,
- myślenie,
- pamięć,
- koncentrację uwagi,
- pisanie krószych i dłuższych wypowiedzi pisemnych,
- słownictwo bierne i czynne,
- umiejętności komunikacyjne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz