Rozwój poznawczy dzieci jest kluczowym elementem ich edukacji i przyszłego sukcesu. W wieku od 6-9 lat dzieci zaczynają rozwijać swoje umiejętności poznawcze, które będą miały wpływ na ich naukę i rozwój w przyszłości. Zrozumienie procesu rozwoju poznawczego tej grupy wiekowej jest niezmiernie istotne dla wszystkich tych, którzy pomagają w ich edukacji i rozwoju.
Teoria Piaget'a- co dzieje w rozwoju poznawczym w wieku 6-9 rokiem życia?
Rozwój poznawczy wg Piageta w wieku 6-9 lat to fascynujący okres, w którym dzieci przeżywają znaczące zmiany w ich sposobie myślenia i rozumienia świata. Jean Piaget, sławny szwajcarski psycholog, uważał, że dzieci w tym wieku przechodzą przez etap konkretnych operacji myślowych, który jest kluczowy dla ich rozwoju intelektualnego.
Podstawową cechą tego stadium jest zdolność do myślenia logicznego i operacyjnego. Wcześniej, w fazie przedoperacyjnej, dzieci są bardziej skłonne do myślenia symbolicznego i egocentrycznego (czyli widzą świat tylko i wyłącznie ze swojej perspektywy np. Mama mówi, że jest zmęczona, dziecko neguje to, bo ono nie odczuwa zmęczenia- jeszcze nie potrafi widzieć punktu widzenia drugiej osoby). Teraz jednak stają się bardziej zorientowane na zastosowanie konkretnych operacji myślowych, które pozwalają im na dokładne i logiczne myślenie o przedmiotach i zjawiskach.
Ważnym elementem tego etapu rozwoju poznawczego wg Piageta jest także rozwój myślenia szeregowego. W tym wieku dzieci zaczynają rozumieć koncepcje dotyczące kolejności i porządku. Na przykład, są w stanie ułożyć obiekty w kolejności wielkości lub rozumieć sekwencję zdarzeń w czasie.
Poza tym rozwijają również umiejętność koncepcyjnego myślenia, czyli zdolność do grupowania obiektów na podstawie wspólnych cech. Dzieci w tym wieku są w stanie zidentyfikować i nazwać różne kategorie obiektów, takie jak zwierzęta, pojazdy, owoce itp.
Ważnym aspektem tego etapu rozwoju poznawczego wg Piageta jest również rozwój logicznego myślenia i rozwiązywania problemów. Dzieci w tym wieku są coraz lepiej w stanie rozumieć przyczynowość związków między zdarzeniami i rozumieć reguły logiki, tworząc hipotezy i testując je.
Również rozwija się zasada zachowania stałości, czyli rozumienie, że niezależnie od zmiany formy, masa, objętość lub liczba pozostają ta sama. Na przykład, dziecko w tym wieku jest w stanie zrozumieć, że woda, która zostaje przelana z wąskiego, wysokiego naczynia do krótkiego, szerokiego naczynia jest nadal taka sama ilość wody.
Wiek 6-9 lat to również kluczowy okres dla rozwoju emocjonalnego. Dzieci w tym wieku rozwijają większą odrębność emocjonalną, rozpoznając różne uczucia u siebie i innych. Stają się coraz bardziej samoświadome i potrafią nazwać i wyrazić swoje emocje w słowach.
Podsumowując, rozwój poznawczy wg Piageta w wieku 6-9 lat obejmuje rozwój umiejętności logicznego myślenia, umiejętności koncepcyjnego myślenia, myślenia szeregowego oraz zrozumienia zasady zachowania stałości. Jest to okres, w którym dzieci stają się bardziej samodzielne pod względem myślowym i emocjonalnym, co jest ważnym etapem w ich rozwoju intelektualnym.
Jak wspierać rozwój umiejętności poznawczych dzieci w wieku 6-9 lat?
Zabawy i ćwiczenia stanowią doskonałą formę wspierania rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 6-9 lat. Istnieje wiele różnych działań, które można wprowadzić w codzienną rutynę, aby stymulować ich myślenie, koncentrację i logiczne rozumowanie.
Ważne jest, aby wykorzystać naturalne zdolności i umiejętności do rozwijania umiejętności poznawczych dzieci w tym wieku. Jednym z najlepszych sposobów na to są zabawy i ćwiczenia, które są zarówno przyjemne, jak i edukacyjne.
Jednym z najważniejszych aspektów związanych z rozwijaniem umiejętności poznawczych jest rozwój umiejętności myślenia abstrakcyjnego. Dzieci w wieku od 6-9 lat są na tym etapie gotowe do nauki pojęć abstrakcyjnych, takich jak liczby, symbole i przyczyny. Wspieraj rozwój umiejętności myślenia abstrakcyjnego, angażując dzieci w różnego rodzaju gry logiczne, zagadki matematyczne i problemy logiczne. To sprawi, że dzieci będą musiały myśleć o problemach w nowy sposób i rozwijać swoje umiejętności logicznego myślenia.
Przykłady:
1. Sudoku dla dzieci: Możesz znaleźć specjalnie przygotowane sudoku dla dzieci w wieku 6-9 lat, które korzystają z obrazków zamiast cyfr. Dzieci mają za zadanie odkrywać, które obrazki należy umieścić w puste pola, tak aby w każdym wierszu, kolumnie i bloku 3x3 nie było powtórzeń.
2. Zabawa w zgadywanie: Jeden z uczestników wybiera wyraz, postać lub zwierzę i myśli o nim. Następnie reszta osób zadaje pytania, na które można odpowiedzieć tylko "tak" lub "nie", próbując odgadnąć, o co chodzi. Celem gry jest znalezienie odpowiedzi w jak najmniejszej liczbie pytań.
3. Krzyżówka: Przygotuj prostą krzyżówkę z łatwymi słowami odpowiednimi dla dzieci w wieku 6-9 lat. Zadaniem dzieci będzie odkrycie ukrytych słów, łącząc litery w pionie i poziomie.
4. Puzzle: Przygotuj puzzle z obrazkiem, który składa się z kilkunastu dużych kawałków, odpowiednich dla dzieci w tym wieku. Dzieci będą musiały ustawić puzzle w sposób logiczny i złożyć obrazek.
5. Labirynt: Narysuj labirynt na kartce papieru i daj dzieciom za zadanie znalezienie drogi od punktu A do punktu B. Labirynt może być prosty, ale powinien wymagać logicznego myślenia i planowania ruchów.
Z gotowych pomocy polecam Zagadki logiczne, puzzle od Czuczu. Ponadto publikację Trening intelektu od Wydwnictwa Sensus. O publikacji przeczytasz tutaj: https://bluefingersbywiola.blogspot.com/2023/07/trening-intelektu-dla-dzieci-amigowki.html
Kolejnym z elementów w rozwoju poznawczym dzieci w wieku od 6-9 lat jest rozwijanie umiejętności myślenia operacyjnego, czyli zdolności do rozwiązywania problemów poprzez manipulację i przekształcanie obiektów. Wykorzystaj gry edukacyjne, takie jak układanki i klocki, które pomogą dzieciom rozwijać te umiejętności. Poprzez manipulację różnymi obiektami, dzieci będą uczyć się rozwiązywać problemy i rozwijać swoje zdolności poznawcze.
Przykłady:
1. Układanie klocków: Dzieci mogą układać różne wzory i struktury za pomocą klocków. Ten rodzaj zabawy wymaga logicznego myślenia, planowania i rozwiązywania problemów, ponieważ dziecko musi zastosować różne strategie, aby osiągnąć zamierzony rezultat.
2. Znajdź różnice: W tej zabawie dziecko dostaje dwa obrazy, które są niemal takie same, ale mają kilka różnic. Musi użyć myślenia operacyjnego, aby zidentyfikować i zaznaczyć wszystkie różnice między obrazami.
3. Skojarzenia wyrazowe: Dziecko dostaje zestaw słów i musi znaleźć powiązanie między nimi. Na przykład, jeśli słowa to: "pies", "koń" i "kot", odpowiedzią może być, że są one wszystkie zwierzętami. Ta zabawa rozwija umiejętność myślenia kategorialnego i twórczego.
Rozwój poznawczy dzieci wiąże się również z rozwojem logicznego myślenia. Dzieci w wieku od 6-9 lat zaczynają rozumieć związki przyczynowo-skutkowe, co jest kluczowe dla przyszłego sukcesu w nauce. Możesz pomóc w rozwoju tej umiejętności poprzez angażowanie dzieci w rozmowy na temat przyczyn i skutków różnych zdarzeń, jak również poprzez stawianie pytań na temat ich myśli i wniosków.
Przykłady:
1. Gra w statki: W tej popularnej grze planszowej gracze muszą strategicznie rozmieszczać swoje statki na planszy i dokonywać trafień, przewidując, jakie mogą być skutki ich ruchów. To idealne ćwiczenie dla myślenia przyczynowo-skutkowego.
2. Eksperymenty naukowe: Poproś dziecko o przeprowadzenie prostych eksperymentów, które angażują myślenie przyczynowo-skutkowe. Na przykład, poproś je o umieszczenie rośliny w różnych warunkach, jak brak światła słonecznego lub brak wody, i obserwowanie, jak te czynniki wpływają na jej wzrost i rozwój.
3. Układanki logiczne: Możesz skorzystać z gotowych typu tangramy, układanki logiczne od SmartGames, magiczne kostki.
Rozwój poznawczy dzieci w tym wieku jest również silnie związany z rozwijaniem umiejętności spostrzegawczości i pamięci. Dzieci w tym wieku zaczynają rozwijać zdolności do zapamiętywania i przetwarzania informacji w bardziej skomplikowanych wzorcach. Możesz pomóc w rozwoju pamięci poprzez angażowanie dzieci w różnego rodzaju gry zapamiętywania, jak również przez ćwiczenia zapamiętywania informacji i faktów.
Przykłady:
1. Gra w pamięć: Układaj na stole kilka kart lub zdjęć. Poproś dziecko, aby przez kilka sekund przyjrzało się wszystkim elementom, a następnie odsłonić je na chwilę. Zadaniem dziecka jest zapamiętać, jak najwięcej szczegółów i odgadnąć, które obiekty są nakryte. Ta zabawa rozwija spostrzegawczość i pamięć.
2. Pisanie brakujących liter: Wybierz kilka krótkich słów i wykreśl z nich jedną literę. Poproś dziecko, aby uzupełniło brakujące litery i odgadło, jakie słowo powstaje. To ćwiczenie wymaga koncentracji i pamięci słownej.
3. Skojarzenia z obrazków: Pokaż dziecku serię obrazków z różnymi przedmiotami lub postaciami. Następnie poproś dziecko o wymienienie jak największej liczby skojarzeń z każdym obrazkiem. Ta zabawa stymuluje kreatywne myślenie, spostrzegawczość i pamięć.
Możesz skorzystać z gotowych pomocy rozwijających spostrzegawczość i pamięć np.
- Blok terapeutyczny Percepcja wzrokowa z Wydawnictwa WIR (przeczytaj więcej: https://bluefingersbywiola.blogspot.com/2023/01/autyzmblok-terapeutyczny-percepcja.html
- Analiza i synteza wzrokowa z Wydawnictwa WIR (przeczytaj więcej: https://bluefingersbywiola.blogspot.com/2022/10/analiza-i-synteza-wzrokowa-pomoc.html
- gra Cortex (przeczytaj więcej: https://bluefingersbywiola.blogspot.com/2022/05/cortex-madra-gra.html )
Innymi ciekawych propozycjami, które pomogą wzbogacić proces edukacyjny i rozwijać umiejętności poznawcze u dzieci w wieku od 6 do 9 lat to:
1. Zabawy ruchowe i fizyczne
Ruch jest niezwykle ważny dla rozwijania funkcji poznawczych dziecka. Dzieci w tym wieku mają dużą ilość energii do wykorzystania, dlatego warto wprowadzić różnorodne zabawy ruchowe w procesie edukacyjnym. Można zorganizować małe turnieje sportowe, zabawy na świeżym powietrzu, jak np. chowanie się, biegi z przeszkodami czy skakanie przez linę. Działania te pomogą w rozwijaniu koordynacji ruchowej, koncentracji, umiejętności planowania oraz rozwijaniu zdrowego stylu życia.
2. Twórczość
Twórczość jest doskonałym sposobem na wspieranie rozwoju poznawczego dzieci. Dzieci mogą wykonywać rysunki, modele z plasteliny czy samodzielnie tworzyć opowiadania. Takie działania rozwijają wyobraźnię, koncentrację, myślenie abstrakcyjne oraz umiejętność wyrażania myśli. Warto stworzyć dla dzieci przestrzeń do twórczej ekspresji i pozwolić im na samodzielne wybieranie tematów i form artystycznych.
Wspieranie rozwoju poznawczego dzieci jest niezwykle ważne. Poprzez różnorodne zabawy i ćwiczenia, rodzice, nauczyciele, specjaliści pracujący z dzieckiem mogą pomóc dzieciom w rozwijaniu umiejętności logicznego myślenia, koncentracji, pamięci i wielu innych kluczowych funkcji poznawczych. Warto pamiętać, że każde dziecko ma inne potrzeby i możliwości, dlatego ważne jest dostosowanie metod i aktywności do jego potrzeb i zainteresowań. Dzięki temu proces uczenia się stanie się jeszcze bardziej atrakcyjny i skuteczny.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz