Pomysły sprawdzą się dla klas 4-8, choć może się też zainspirować wychowawca ze szkoły ponadpodstawowej.
Potraktuj te pomysły jako o charakterze profilaktycznym. Może je zrealizować zarówno wychowawca, jak i pedagog szkolny, specjalny, czy psycholog.
O depresji u dzieci i młodzieży pisałam również tutaj: https://bluefingersbywiola.blogspot.com/2022/10/depresja-u-dzieci-i-modziezy-gdzie.html
Daj znać, czy takie treści są dla Ciebie przydatne!
Pomysły na lekcje wychowawczą o depresji
1. Wyrażanie emocji
Zachęć uczniów do wyrażenia swoich aktualnych emocji, potrzeb za pomocą pracy artystycznej - może to być kolaż, rysunek, wiersz. Zachęć uczniów do zaprezentowania swoich dzieł, do dyskusji, słów wsparcia.
2. Wymiana doświadczeń
Podziel uczniów na małe grupy i poproś ich, aby podzielili się sytuacjami, które sprawiają, że czują się smutni lub przygnębieni. Następnie poproś grupy o wymyślenie konstruktywnych sposobów radzenia sobie z takimi uczuciami. Każda grupa może następnie przedstawić swoje pomysły reszcie klasy.
3. Lepiej razem
Poproś uczniów, aby w parach wymyślili listę rzeczy, które mogą robić razem, aby podnieść sobie nastrój w trudnych chwilach. Może to być np. spacer, wspólne czytanie książki, granie w gry planszowe itp. Następnie niech pary podzielą się swoimi pomysłami z resztą klasy.
Warto też w ramach tego ćwiczenia zaprosić uczniów do dyskusji, do kogo mogą zwrócić się z problemem, na kogo mogą liczyć w trudnej sytuacji.
4. Ćwiczenia relaksacyjne
Naucz uczniów podstawowych technik relaksacyjnych, takich jak głębokie oddychanie, proste ćwiczenia jogi, wizualizacje. Możesz wykorzystać książkę Możesz więcej niż myślisz. Jak opanować stres i czuć się lepiej w szkole i w życiu.
5. Dyskusja- burza mózgów
Wykorzystaj prezentację, omów czym jest depresja, jakie są objawy depresji, przypomnij gdzie uczniowie mogą szukać wsparcia. Pozwól na zadawanie pytań, dzielenie się doświadczeniem.
Prezentację zakupisz tutaj: https://zlotynauczyciel.pl/downloads/depresja-prezentacja-multimedialna-dla-uczniow-klas-4-8/
Możesz zadać następujące pytania:
1. Czy kiedykolwiek czuliście się smutni lub przygnębieni przez dłuższy czas? Jak sobie z tym radziliście?
2. Co oznacza być w depresji? Czy słyszeliście o tym terminie wcześniej?
3. Jak depresja wpływa na codzienne życie i zachowanie człowieka?
4.Jak myślicie, dlaczego niektórzy ludzie nie mówią o swoich uczuciach i problemach emocjonalnych?
5. Jak myślicie, kogo dotyczy depresja?
6. Jakie są wasze sposoby radzenia sobie ze stresem i smutkiem? Czy działają one zawsze?
7. Czy uważacie, że ważne jest, aby mówić o swoich emocjach i szukać pomocy, gdy się czujemy przygnębieni? Dlaczego tak/nie?
8. Jak myślicie, co można zrobić, aby zmniejszyć stygmatyzację osób z depresją i poprawić dostęp do pomocy?
6. Plan działania
Poproś uczniów, aby w parach opracowali plan działania dla osoby zmagającej się z kryzysem. Niech obejmuje on kroki takie jak szukanie wsparcia, rozmowa z dorosłym zaufanym, korzystanie z zasobów internetowych lub telefonicznych, a także podejmowanie aktywności, które poprawiają nastrój.
7. Zbudujmy wspólnotę
Jestem zdania, aby do zajęć dołączyć jakieś ćwiczenie, zabawę, która integruje cały zespół. Wybierz aktywność, która będzie promowała współpracę, komunikację i budowanie relacji.
Takie ćwiczenie też może pokazać, jak ważne jest znaczenia wsparcia społecznego i zrozumienia, jak ważne jest otoczenie przyjaciół i rodziny w walce z depresją.
Oto kilka propozycji:
Mapa emocji- Poproś uczniów o narysowanie mapy swoich emocji. Niech przedstawiają na niej, jak się czują w różnych sytuacjach i co robią, gdy czują się przygnębieni. Następnie zachęć ich do dzielenia się swoimi mapami w grupach, by mogli porozmawiać o swoich doświadczeniach i znaleźć wspólne strategie radzenia sobie.
Korowód Pozytywnych Myśli- Poproś uczniów, aby stanęli w kręgu. Każdy uczestnik ma wymyślić jedną pozytywną myśl lub afirmację dotyczącą radzenia sobie z depresją. Następnie wszyscy uczniowie wykonują krok do przodu, wymieniając się pozytywnymi myślami na temat siebie i innych. To proste ćwiczenie może pomóc w budowaniu pozytywnej atmosfery i wzmacnianiu poczucia własnej wartości.
Jestem wdzięczna/y... - Poproś uczniów o napisanie listu dziękczynnego do siebie lub do kogoś innego. Mogą to być proste rzeczy, za które są wdzięczni w swoim życiu. Następnie można poprosić ochotników o przeczytanie swoich listów na głos lub umieszczenie ich na tablicy jako inspirację dla innych.
Drzewo wsparcia- Przygotuj dużą kartkę lub plakat w kształcie drzewa. Poproś uczniów, aby napisali lub namalowali na kartce, jakie osoby lub działania stanowią ich wsparcie w trudnych chwilach. Następnie umieść wszystkie kartki na drzewie, tworząc w ten sposób wizualną reprezentację wsparcia społecznego.
Pamiętaj, żeby po każdej aktywności zarezerwować czas na dyskusję i refleksję, aby uczniowie mogli dzielić się swoimi przemyśleniami i doświadczeniami. Dodatkowo, upewnij się, że każda aktywność jest prowadzona w taki sposób, aby podkreślić znaczenie empatii, zrozumienia i wsparcia dla osób zmagających się z depresją. Podczas tych zabaw i aktywności ważne jest stworzenie atmosfery akceptacji i szacunku, w której uczniowie mogą swobodnie dzielić się swoimi uczuciami i doświadczeniami.
Jeśli pomysły podobają Ci się, napisz komentarz, udziel się w moich mediach społecznościowych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz