Bowiem zabawy integracyjne, dobrze przeprowadzone umożliwiają:
- nawiązanie więzi wewnątrzgrupowej (jest to podstawowy składnik zapobiegania bullying'owi),
- zdobycie zaufania (dzieci- dzieci oraz dzieci- nauczyciel), które daje poczucie bezpieczeństwa w grupie,
- utworzenie przyjaznej atmosfery w grupie/ klasie,
- poznanie członków grupy.
Zabawy integracyjne wpływają również kształcąco i wychowawczo na poszczególnych członków grupy. Stymulują rozwój dzieci w sposób twórczy, umożliwiają doskonalenie wiedzy o sobie i otoczeniu, a także kształcą sferę komunikacyjną i językową dzieci.
Pamiętajmy o tym, że zabawy integracyjne stanowią kluczowy element w pierwszej fazie rozwoju grupy!
Poniżej zaproponuje Wam kilka zabaw integracyjnych, które mogą sprawdzić się w różnych grupach. Są to zabawy, które sama często wykorzystuje i znam z doświadczenia. Może ktoś z Was się zainspiruje :)
Dajcie znać w komentarzu Wasze ulubione zabawy integracyjne :)
PROPOZYCJE ZABAW INTEGRACYJNYCH
- Zabawa z kocem
Czas zabawy: 15 minut
Potrzebne materiały: koc/ chusta KLANZA
Grupa wiekowa: od 5 lat
Źródło: doświadczenie własne
Przebieg zabawy:
Dwie osoby trzymają koc. Reszta dzieli się na dwie równe grupy, które stają po dwóch
stronach owego koca. Jeden z uczestników w każdej grupie wysuwa się
nieco do przodu, bliżej koca. Gdy to opada, osoby znajdujące się
naprzeciwko siebie muszą jak najszybciej powiedzieć imię osoby znajdującej się
naprzeciwko. Kto zrobi to wolniej, przechodzi do drużyny wygranej. Koc zostaje ponownie podniesione, a do przodu wysuwa się kolejna
osoba.
2. Daty
urodzenia/ według alfabetu
Czas zabawy: 15 minut
Potrzebne materiały: kartki A4
Grupa wiekowa: od 7/8 lat
Źródło: doświadczenie własne
Przebieg zabawy:
Z kartonów A4
układamy na podłodze most, na który wchodzi każdy z uczestników w przypadkowej
kolejności. Kiedy znajdują się już na tym moście, dowiadują się , iż muszą
ustawić się według dat urodzenia/ imion alfabetycznie. Jeżeli jednak ktokolwiek
dotknie podłogi, tonie. Można utrudnić zabawę, gdy dzieci będą starsze i muszą
ustawić się w kolejności, ale w milczeniu.
3. Pląs „Stononga”
Czas zabawy: 10 minut
Grupa wiekowa: od 5 lat
Źródło: zuchy.zhp.pl
Przebieg zabawy:
Piosenka: Idzie sobie stonoga, stonoga, stonoga, aż się trzęsie podłoga, podłoga bęc.
Ustawiamy dzieci jak do „pociągu”
i śpiewając piosenkę idziemy powoli do przodu. Na „bęc” stonoga się zatrzymuje i pierwsza osoba podnosi prawą nogę
do góry mówiąc „pierwsza noga.”
Później robi to druga osoba, trzecia osoba, i ....tak do końca. Następnie ostatnia
osoba idzie na początek i od początku.
4. Sławne osobistości
Czas zabawy: 15-20 minut
Potrzebne materiały: kartki z
napisem
Grupa wiekowa: od 8 lat
Źródło: zuchy.zhp.pl
Przebieg zabawy:
Wchodzącym
do pokoju prowadzący przypina na plecach kartki z imionami sławnych osób/
postaciami z bajek/ zwierzętami itp. Każdy chodzi po pokoju i próbuje zgadnąć
kim jest, zadając pytania pozostałym osobom. Zapytana osoba może odpowiadać
tylko TAK/NIE. Kiedy odgadnie kim jest,
przypina sobie kartkę z przodu i chodzi dalej pomagając innym.
5. Do punktu
Czas zabawy: 15-20 minut
Grupa wiekowa: od 6 lat
Źródło: M. Jachimska, Grupa
bawi się i pracuje, zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych,
wyd. UNUS, Wałbrzych 1994.
Przebieg zabawy:
Każdy
uczestnik wybiera sobie dowolny punkt sali. Wszyscy chodzą po sali dopóki nie
usłyszą STOP; na ten znak każdy biegnie do swojego wybranego punktu. Są możliwe
różne instrukcje, w jaki sposób można się do tego punktu dostać, np.:
- powiedz CZEŚĆ każdej osobie którą spotkasz po drodze
- patrz w dół gdy idziesz
- biegnij kręcąc się w kółko
- skacz, kręcąc się w kółko
- idź tyłem
- idź z zamkniętymi oczami
- idź powoli
- idź jak najszybciej
- idź w sposób możliwie najbardziej skomplikowany (wybierz jak najdłuższą drogę)
- powiedz CZEŚĆ każdej osobie którą spotkasz po drodze
- patrz w dół gdy idziesz
- biegnij kręcąc się w kółko
- skacz, kręcąc się w kółko
- idź tyłem
- idź z zamkniętymi oczami
- idź powoli
- idź jak najszybciej
- idź w sposób możliwie najbardziej skomplikowany (wybierz jak najdłuższą drogę)
Warianty: można próbować zrobić to bez użycia słów dla starszych dzieci.
6. Smok, księżniczka i rycerz
Czas zabawy: 15-20 minut
Potrzebne materiały: kartki z
napisem
Grupa wiekowa: od 6 lat
Źródło: doświadczenie
własne
Przebieg zabawy:
Zabawa oparta na zasadach gry w
papier kamień nożyczki. Dwie grupy staja naprzeciwko siebie w szeregach, Po
umówieniu się w swoich drużynach co pokazują, na trzy - cztery wykonują gest.
Smok zjada księżniczkę, Rycerz zabija smoka, księżniczka pokonuje rycerza swym
wdziękiem. Można zapisywać wyniki gry na tablicy.
Gesty:
Smoki pokazują rękami gest paszczy
Rycerze gest ugodzenia smoka mieczem
A księżniczki dygają z wdziękiem/ lub np. posyłają buziaka.
Smoki pokazują rękami gest paszczy
Rycerze gest ugodzenia smoka mieczem
A księżniczki dygają z wdziękiem/ lub np. posyłają buziaka.
7. Gorący kartofelek
Czas zabawy: 10 minut
Potrzebne materiały: maskotka/ piłka
Grupa wiekowa: od 3 lat
Źródło: doświadczenie własne
Przebieg zabawy:
Uczestnicy siedzą w kole i podają sobie z rąk do rąk "gorącego kartofelka" (piłka/ maskotka). Wybierają spośród uczestników zabawy osobę siedzącą w środku koła, tzw. "stoper", kórego zadaniem jest wołanie od czasu do czasu hasła "STOP!". Wtedy to uczestnik trzymający w danej chwili "gorącego kartoflka" wypuszcza go z rąk. Sąsiedzi pocieszają osobę z "ziemniakiem" kołysząc go delikatnie w przód i w tył, aż wypowie "DALEJ". Ziemniak wędruje znów od dziecka do dziecka, dopóki „stoper” nie zawoła „stop”.
Jakie są Wasze ulubione zabawy integracyjne? :) Dajcie znać w komentarzach :)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz