sobota, sierpnia 31, 2019

Zabawy sensoryczne cz.1

Dawać bodźce dziecku, pozostawiając je jednak wolnym w rozwoju- oto pierwszy obowiązek wychowawcy.
Maria Montessori 

Zabawy sensoryczne, mam wrażenie, że w ostatnim czasie stały się modne (i dobrze!), choć niekoniecznie są one czymś nowym. Zabawy sensoryczne to przede wszystkim edukacja poprzez zabawę, w której wykorzystywane są różne zmysły, po to aby występowała kontrolowana ilość bodźców, które dziecko może znieść. Pamiętajmy o tym, że zbyt duża ilość bodźców na raz może zaszkodzić! Wykorzystujemy tu zasadę " co za dużo to niezdrowo". Zabawy sensoryczne kojarzone są dość często z zajęciami SI (zajęcia integracji sensorycznej). W tym wpisie nie mam na myśli zajęć SI, lecz proste zabawy, których celem jest wspieranie rozwoju sensorycznego.



Tak jak już wspomniałam w poprzednim moim wpisie, który znajdziecie pod tym linkiem: ROZWÓJ SENSORYCZNY .
posiadamy siedem zmysłów, które są od siebie zależne i niezbędne w prawidłowym funkcjonowaniu człowieka. Doskonalenie naszych zmysłów jest możliwe i wręcz potrzebne do prawidłowego funkcjonowania poznawczego i społecznego. 

Poniżej przedstawię Wam różne zabawy i gry, które wspierają rozwój poszczególnych zmysłów. Należy jednak dodać, że te pomysły na zabawy dobrze sprawdzą się w domu (drodzy Rodzice- do dzieła! :)) jednak przy odpowiednich okolicznościach mogą być zastosowane w przedszkolu czy w szkole (etap edukacji wczesnoszkolnej).  Pamiętajcie także by dostosować zabawę do wieku swojego dziecka, dobrowolnie możecie ją modyfikować - utrudniać/ ułatwiać. 

1. Kółko i krzyżyk w piance do golenia

Rekwizyty: pianka do golenia lub budyń, płaska powierzchnia (najlepiej lustro)

Sposób zabawy: 

  • pokryj pianką (warstwą 1 cm grubości) kwadrat około 15 cm x 15 cm na płaskiej powierzchni
  • niech dziecko narysuje w piance cztery linie (dwie poziome i dwie pionowe)
  • zagrajcie w kółko i krzyżyk. Najpierw możecie tylko ćwiczyć rysowanie kółek i krzyżyków w poszczególnych kratkach. 
  • można dodać również do pianki różne barwniki spożywcze, które urozmaicą zabawę :)
Cel: 
  • bodźce dotykowe- pianka do golenia do doskonały materiał do ćwiczeń motoryki małej,
  • izolacja palców- wykorzystywana jest cała dłoń dziecka, jednak rysuje ono tylko palcem wskazującym, 
  • kierunkowość wzrokowo- motoryczna- podwaliny do późniejszego pisania liter,
  • percepcja wzrokowa- śledzenie gdzie znajdują się kratki, krzyżyki i kółka,
  • praktyka i zrozumienie- ta zabawa wymaga planowania, strategii.
⇰ Zabawa zapewnia bodźce dotykowe podczas doskonalenia umiejętności wzrokowych i wzrokowo- motorycznych na trójwymiarowej siatce. 

2. Ukryte skarby



Rekwizyty: piasek w dużym plastikowym pojemniku lub piaskownica na zewnątrz (alternatywa: ryż, fasola lub drobny makaron, jeśli bawimy się w domu, lub mnóstwo pianki do golenia w formie do pieczenia ciasta); zabawki które interesują Twoje dziecko (małe samochody, lalki, figurki, itp., ważne by dziecko było zmotywowane do ich szukania).

Sposób zabawy: 
  • schowaj  przedmioty w piasku i rozpocznij poszukiwania ukrytych " skarbów",
  • powiedz (w razie konieczności pokaż palcem) ile zabawek schowałeś, zmotywuj do zabawy "W piasku ukryłem pięć autek: Zygzaka, Kamasza, Złomka, Sally i Edka. Znajdziesz je wszystkie? " 
  • Zachęć by dziecko włożyło nie tylko dłonie ale i całe ręce. Niech nie rozsypuje piasku na boki. 
Cel:
  • Ćwiczenia zmysłu dotyku- kontakt z różnymi substancjami pomaga dziecku zdobyć informacje o przedmiotach,
  • rozróżnianie dotykiem- rozróżnianie przedmiotów od piasku - ćwiczenie umiejętności rozróżniania dotykiem,
  • odwrażliwianie na dotyk- szukanie przedmiotów w piasku czy makaronie pozwala odwrażliwić dziecko nadwrażliwe na dotyk; przygotowuje dziecko do zdobycia umiejętności typowo szkolnych tj. zapinanie guzików czy pisanie. 
  • umiejętności przedszkolne- dziecko zachęcone zabawą szuka konkretną liczbę przedmiotów, która za każdym razem może się zmieniać- wspomaganie nauki liczenia. 

⇰ Kontakt z różnymi przedmiotami/ substancjami zwiększa tolerancję na bodźce dotykowe i w zależności od układu nerwowego prowadzi do zarejestrowania ich rzez dziecko i odwrażliwienia dotykowego. 

3. "Bujanie" oczu

Rekwizyty: białe kartoniki o miarach 10 cm x 15 cm, huśtawka (opcjonalnie)

Sposób zabawy (wariant 1):
  • narysuj na kartonikach różne kolorowe kształty, mieszaj kolory, tak by rysunki się nie powtarzały (jeśli dziecko potrafi już czytać możesz napisać różnymi kolorami wielkie litery)
  • dziecko kładzie się na ziemi (sprawdź podłoże- musi być bezpiecznie!), Ty stajesz w odległości 3 metrów od niego. Dziecko zaczyna się turlać w twoją stronę (ręce przyciśnięte do boków, ciało wyprostowane),
  • Gdy dziecko porusza się w twoim kierunku, podnoś różne kartoniki, tak by dziecko podczas turlania mogło podać ci nazwę koloru i kształtu lib koloru i litery. 
➩ jeśli dziecko nie chce się turlać, dziecko może wykonać dwa obroty i wtedy wypowiedzieć nazwę lub stanąć w rozkroku, schować głowę między nogami i wtedy podawać nazwy tego, co widzi. 

Sposób zabawy (wariant 2):
  • dziecko buja się na huśtawce. Podnoś do góry kartoniki, a zadaniem dziecka jest ponowne nazwanie kartoników. 
  • zakręć dziecko na huśtawkę i niech wtedy podaje nazwy.
Zabawę można dowolnie modyfikować :)

Cel: 
  • integracja zmysłu wzroku i równowagi- zmysły te muszą współpracować, po to by oczy mogły skupić się na kartoniku podczas gdy głowa znajduje się w ruchu;
  • kontrola wzrokowo- ruchowa- zabawa t wymaga wodzenie wzrokiem i wykonywanie łagodnych ruchów gałką oczną po to by móc skupić wzrok na kartoniku podczas dy ciało jest w ruchu;
  • umiejętności przedszkolne/ szkolne- powtarzanie kształtów, liter, kolorów;

⇰ Tak jak już wspomniałam wcześniej, zmysł równowagi kontroluje małe mięśnie oka, dlatego współpracowanie tych zmysłów ma ogromne znaczenie w kontroli wzrokowo- motorycznej. Ważne jest angażowanie dzieci w różnego rodzaju aktywności, które wymagają integracji tych dwóch zmysłów. 

4. Pudełko sensoryczne

Rekwizyty: duży tekturowy karton, sznurek, piłeczki do ping- ponga, orzeszki styropianowe, podarty papier, kawałki tkanin, duży makaron, popcorn

Sposób zabawy:  

  • upewnij się, że dziecko bierze udział na każdym etapie zabawy,
  • potnij sznurek na kawałki o długości 30-45 cm,
  • w bocznych ściankach kartonu wytnij otwory, tak żeby dziecko mogło do niego wejść. zrób też mniejsze otwory w wieku pudełka,
  • wewnątrz przymocuj sznurek i przyczep do niego piłki, skrawki odzieży, podarty papier, makaron i popcorn. Na początku niech to będzie mała liczba elementów,
  • dno pudełka wyłóż kawałkami pociętych gąbek i orzeszkami styropianowymi.
  • niech dziecko wejdzie do środka, 
  • gdy już się przyzwyczai do nowej sytuacji, możesz przywieszać i dodawać coraz więcej elementów. 
Cel: 
  • zmysł równowagi- bezpieczny sposób do przyzwyczajania dziecko do wchodzenia do różnych pomieszczeń. Gdy jest to duży karton, dziecko może wchodzić i wychodzić kiedy chce. Ponadto jest to fajna kryjówka, a dzieci uwielbiają kryjówki :)
  • bodźce dotykowe- poruszanie się wśród różnych przedmiotów o różnej fakturze zmniejszy wrażliwość dziecka na różnego rodzaju bodźce dotykowe. 
  • kontrola bilateralna- umieszczanie różnych przedmiotów w pudełku wymaga kontroli bilateralnej (jest to koordynacja i współpraca obu stron ciała w ruchu)
  • kontrola aktywności- ponieważ dziecko uczestniczy w tworzeniu pudełka, wchodząc do niego będzie miało poczucie kontroli nad sytuacją. 
⇰Wiele dzieci uwielbia małe przestrzenie, bo jest to świetna kryjówka, inne zaś mogą mieć pewne obawy przed tą zabawą. Jednak przygotowanie takiego pudła razem z nimi daje im poczucie sprawstwa i poczucie kontroli nad sytuacją. Przyzwyczaja je do nowego otoczenia i małych przestrzeni. 

5. Wyścigi w dmuchaniu 

Rekwizyty: stół, bawełniane kule, piłki do ping- ponga lub ziarenka ryżu, słomki o różnej długości i średnicy

Sposób zabawy: 
  • zamień stół w tor wyścigowy :)
  • ułóż bawełniane kule, piłki do ping- ponga oraz inne rekwizyty, które wpadną Ci do głowy lub masz pod ręką,
  • pokaż dziecko jak dmuchać przez słomkę, by przesuwały się one po stole (niektóre dzieci mogą mieć z tym problem, dlatego warto jest trochę poćwiczyć)
  • wykorzystuj różne słomki.
Cel: 
  • kontrola wzrokowo- ruchowa- aby dziecko wiedziało gdzie znajduje się piłka musi skupić wzrok na przedmiocie,
  • wspomaganie oddechu- zabawa ta wymaga zwiększonego oddechu, by dziecko mogło przesunąć przedmiot, świetna zabawa logopedyczna :)
  • kontrola ustno- ruchowa- dziecko musi otoczyć słomkę ustami i przez nią dmuchnąć. 
⇰ Zabawa ta wstępnie przygotowuje dziecko na nauki czytania, w której niezbędną umiejętnością jest skupienie wzroku i wodzenie nim. 

Daj znać, czy moje propozycje Ci się podobają w komentarzu. A jeśli chcesz więcej śledź mojego bloga i mojego funpage na Facebooku- FACEBOOK :)

Bibliografia: 
T. Delaney, 101 ćwiczeń, gier i zabaw dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej, Gdańsk, 2016. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © bluefingersbywiola , Blogger