Do zabawy potrzebny miły towarzysz i natchnienie, więc swoboda.
Janusz Korczak
Zapraszam Was do drugiej części zabaw integracyjnych. Gdyby Wam nie udało się przeczytać pierwszej z nich, zapraszam tutaj: ZABAWY INTEGRACYJNE CZ. 1
Zabawy te można wykorzystać w różnych grupach i klasach. Na pewno świetnie sprawdzą się jako przerywnik w lekcjach lub na początku formowania się grupy jako element pozwalający poznać się wzajemnie :) Dajcie znać w komentarzu jakie są Wasze ulubione zabawy integracyjne :) lub która podana przeze mnie Wam się najbardziej podoba :)
1. Gra w imiona
Dzieci siadają w kręgu. Pierwsza
osoba mówi nazywam się… . Następna mówi: nazywam się …., a to jest …… i
wskazuje swojego poprzednika. Przedstawiają się wszyscy siedzący w kręgu. Przy
drugim okrążeniu do imienia można dodać coś charakterystycznego o danej osobie,
np.: jestem wesoła Ania, a to jest smutny Miłosz.
2. Wszyscy ci, którzy
………
Dzieci siedzą w kręgu na
krzesłach. Jeden uczestnik zabawy jest bez krzesła i staje w środku kręgu. On
podaje hasła np.: wszyscy ci, którzy lubią zupę pomidorową. Wstają wtedy te
osoby, które lubią zupę pomidorową i muszą zmienić swoje dotychczasowe
miejsce. Osoba wydająca polecenia korzysta z okazji i w trakcie chwilowego
zamieszania zajmuje wolne miejsce.
Inne polecenia:
- wszyscy ci, którzy mają na
sobie coś czerwonego,
- wszyscy ci, którzy lubią
cukierki,
- wszyscy ci, którzy mają
siostrę,
- wszyscy ci, którzy mają długie
włosy,
- wszyscy ci, którzy mają rower
itp.
3. Ludzie do ludzi
Dzieci dobierają się parami.
Osoba, która nie ma pary, kontroluje wykonanie i kieruje pracą dzieci mówiąc
np.: nos do nosa, plecy do pleców, ręka do nogi itp. Kiedy powie: ludzie do
ludzi, każdy uczeń zmienia swojego partnera. Zmienia się także osoba wydająca
polecenia. Osoba, która zostanie bez pary, kontynuuje zabawę.
4. Otwarty krąg
Dzieci siadają w kręgu. Każde z nich kończy zdania:
- najlepsza rzecz, która zdarzyła mi się w tym tygodniu …………
- gdybym był zwierzęciem, to byłbym …..bo ….
- gdybym był owocem, to byłbym … bo ….
- gdybym był kwiatem to byłbym .... bo …..
- gdybym był sławną osobą, to byłbym …. bo…
- chciałbym napisać książkę o ……….
- od grupy oczekuję ……………..
- lubię gdy ………….
5. Walki kogutów
Uczniowie dobierają się parami.
Zakładają ręce do tyłu i próbują wytrącić z równowagi swojego partnera.
Następnie pary chwytają się pod rękę na haczyk (wolna ręka z tyłu). Skacząc na
jednej nodze walczą z drugą parą. Potem trójki przeciwko trójkom, czwórki
przeciwko czwórkom itd., aż dwa rzędy będą się przepychać. Prowadzący
przypomina dzieciom o zachowaniu bezpieczeństwa podczas zabawy.
Dzieci siadają w kole. Jeden
uczeń wychodzi na środek i przyjmuje pozycję, zastygając w „posąg”. Grupa
nadaje rzeźbie tytuł. Następny uczeń dołącza do osoby stojącej na środku i
dodaje swój układ do pierwotnej rzeźby. Dzieci nadają jej nowy tytuł. Można
kontynuować tworzenie rzeźby tak długo, póki nie powstanie pomnik całej grupy.
7. Łańcuch przyjaźni
Dzieci chwytają się za ręce,
tworząc długi łańcuch przyjaźni. Osoba, która jest na początku łańcucha
wykonuje polecenia podawane przez prowadzącego ( np. prowadź łańcuch powoli,
prowadź w całkowitej ciszy,
prowadź szybko, prowadź skacząc na jednej nodze, prowadź w rytm melodii itp.)
Polecenia podawane są szybko i po chwili następuje zmiana prowadzącego.
8. Moje prawe miejsce jest wolne...
Dzieci stoją w miejscu, blisko siebie. Tylko w jednym miejscu krąg jest przerwany. Osoba,
która ma wolne miejsce z prawej strony rozpoczyna zabawę mówiąc: Moje prawe miejsce jest
puste, zapraszam Maćka jako koguta. Osoba zaproszona musi jak najszybciej zająć wolne
miejsce naśladując zwierzę. Teraz rozpoczyna zabawę ta osoba, która ma prawą stronę wolną.
9. Krótkie polecenia w ruchu
Dzieci poruszają się w takt muzyki. W krótkich odstępach czasu wyłączam muzykę i wydaję
krótkie polecenia, które uczestnicy wykonują. Gdy wszyscy zachowają się zgodnie z
poleceniem, włączam muzykę.
Polecenia:
• uściśnij jak najwięcej dłoni,
• popatrz w oczy kolegi lub koleżanki,
• powiedź coś miłego koledze lub koleżance,
• uściśnij jak najwięcej kostek u nogi,
• złap kolegę lub koleżankę,
• uściśnij jak najwięcej dłoni i powiedź: "Cześć",
• naśladuj kelnerkę z pełną tacą szklanek,
• podskocz do góry i krzyknij "Hura".
10. Kto Cię woła?
Jedna z osób odwraca się od grupy. Wyznaczony uczeń szeptem woła tę
osobę po imieniu. Odwrócona próbuje odkryć, kto ją woła, poznając rówieśnika
jedynie po jego cichym głosie, nie odwracając się.
11. Jajko, kura, superkura
Zabawa jest bardzo prosta, a jednocześnie dostarcza wiele śmiechu. :) Każdy z uczestników swobodnie chodzi po wyznaczonym terenie – wszyscy są „jajkiem”. Pokazują to trzymając przed sobą zaciśniętą pięść. Na sygnał prowadzącego, każde jajko szuka innego jajka i w parach grają w papier, kamień, nożyce. Osoba, która wygra staje się pisklakiem. Przykłada dłoń do ust, robiąc z nich „dziubek”. Teraz szuka ona innego pisklaka, z którym może zagrać. Natomiast osoba, która przegrała, nadal jest jajkiem i może szukać innego jajka, z którym może zagrać.
Gdy wygra, któryś z pisklaków, staje się kurą – robi sobie grzebień z dłoni na czubku głowy. Można wprowadzić zasadę, że jeśli nastąpi remis, należy poszukać innego gracza.
Zasada jest taka, że każde ze stadiów – jajko, pisklak, kura, mogą grać tylko ze sobą, czyli jajko z jajkiem, pisklę z pisklakiem , kura z kurą.
Kura, która wygra pojedynek, staje się superkurą, staje w miejscu i unosi rękę do góry. W tym momencie możemy zakończyć grę. Jeśli gra większa liczba graczy, możemy ustalić np. limit 5 superkur.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz