Na początku swojej pracy rewalidacyjnej poszukiwałam pomocy edukacyjnych, terapeutycznych, które wsparłyby mnie podczas rozmów, czy tematyki dotyczących emocji. W taki oto sposób natrafiłam na grę terapeutyczno- edukacyjną "Góra uczuć".
"Góra uczuć" to przede wszystkim narzędzie, które, z powodzeniem spełni swoją funkcje podczas zajęć rewalidacyjnych, terapeutycznych, socjoterapeutycznych.
Gra przeznaczona jest dla:
- psychologów,
- pedagogów,
- psychoterapeutów,
- rodziców.
Głównym założeniem tej gry jest dzielenie się doświadczeniami, emocjami, spostrzeżeniami w sposób bezpieczny. "Góra uczuć" opiera się głównie na zdaniach niedokończonych, zadaniach relaksująco- oddechowych, zadaniach z zakresu komunikacji interpersonalnej oraz ćwiczeniach rozwijające wyobraźnie.
Gra jest świetnym początkiem do inicjowania rozmów o emocjach czy podsumowaniem takich zajęć. Pozwala nam również poznać dziecko, jego sposób myślenia. Gra może spełniać funkcje diagnozującą umiejętność współpracy i komunikacji w grupie.
Opis gry
Wydawnictwo: Heim [https://heim.com.pl/]
Liczba graczy: 2-4
Wiek graczy: powyżej 6 lat
Czas gry: około 30 minut (w zależności od ilości graczy).
Gra zawiera: planszę, pionki, kostkę, koło z emocjami, karty "Bagaż Doświadczeń", karty "Wyzwania", instrukcję gry wraz ze wskazówkami dla prowadzącego.
Przebieg:
Na samym początku każdy z graczy wybiera pionek. Należy potasować wspomniane już karty "Bagaż Doświadczeń" i "Wyzwania" i odłożyć je w odpowiednim miejscu na planszy.
karty "BAGAŻ DOŚWIADCZEŃ"
Gra rozpoczyna się na polu START. Celem graczy jest dotarcie do pola META. Po drodze, każdy z graczy ma okazję poznać siebie i innych, zintegrować się z pozostałymi graczami, nauczyć się mówienia o emocjach: radościach, smutkach, lękach.
!Bardzo ważne jest, aby przed zajęciami ustalić zasady, w których każdy będzie czuł się bezpiecznie. Warto ustalić zasadę, że wszystko, co zostanie powiedziane podczas zajęć jest tajemnicą, pozostaje tylko pomiędzy uczestnikami.
Na polu META znajduje się skrzynia ze skarbem. Każdy z graczy samodzielnie wybiera, co dla niego jest ważne (na końcu rozgrywki gracze mogą namalować, narysować, opowiedzieć)- może nowy przyjaciel, miło spędzony czas, lody malinowe. Każde rozwiązanie jest dobre :)
Rozgrywka toczy się, tak długo, aż wszyscy gracze dotrą na metę, lub gdy pierwsza osoba trafi na pole i zakończy grę.
Karty - zadania
1. Karty "Bagaż Doświadczeń" - karty zawierają głównie zdania niedokończone np.:
- Lubię...
- Cierpię, gdy...
- Gdy jestem zła/y to.....
Zadaniem tych kart jest podzielenie się doświadczeniami, emocjami.
2. Karty "Wyzwania" - karty typu Pytanie czy Wyzwanie. Zadania są łatwe i przyjemne dla dziecka. Wyzwania to zadania oddechowe, ćwiczenia fizyczne, pytania i zadania angażujące innych graczy.
Przykłady wyzwania to:
- Wymień trzy rzeczy lub osoby, które chciałbyś zabrać na bezludną wyspę,
- Opisz szczęśliwą rodzinę,
- Pokaż jak wyglądasz, gdy jesteś wściekły.
3. Na planszy pojawiają się też różne ilustracje. Do tych ilustracji gracze opowiadają o obrazku (na planszy symbol ?). Opisują, co widzą, jakie emocje mu towarzyszą.
4. Koło uczuć- jest pomocą, którą można wykorzystać do opisywania obrazka (symbol ?). Emocję, którą gracz wylosuje jest bazą do stworzenia historii do ilustracji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz