sobota, marca 25, 2023

Dobre praktyki w pracy z dzieckiem dyslektycznym, cz. 4 przepisywanie z tablicy

Praca z dzieckiem dyslektycznym nie należy do łatwych. Wynika to z faktu, że samemu nam ciężko wyobrazić sobie, z jakimi trudnościami mierzy się dziecko, a tym samym tak planować i realizować zajęcia, aby uwzględnić jego potrzeby edukacyjne i rozwojowe. 

O specyficznych trudnościach w uczeniu się oraz dyslksji rozwojowej powstało już kilka artykułów na moim blogu, sprawdź:

Specyficzne trudności w uczeniu się cz. 1

Jak pracować z dzieckiem dyslektycznym cz. 2 etapy pracy

Dziecko z ryzyka dysleksji cz.3

W tym artykule chcę podjąć temat praktyczny i mam nadzieję przydatny w pracy z dzieckiem dyslektycznym. 

Jednym z zaleceń pracy z dzieckiem z dysleksją rozwojową jest unikanie zadawania przepisywania z tablicy



Dlaczego dziecko dyslektyczne nie powinno przepisywać z tablicy?

Przepisywanie z tablicy jest zajęciem bardzo czasochłonnym, zajmuje im bardzo dużo czasu, co może powodować nie nadążanie za tempem pracy na lekcji. W ich notatkach może pojawić się wiele luk, które będą wynikać z nie zdążania przepisywania z tablicy. Oprócz tego u osób z dysleksją rozwojową może pojawić się wiele błędów, gubienie się w tekście. Generalnie jest to czynność bardzo żmudna, stresująca, a pośpiech w przepisywaniu może zwiększać ilość błędów. 

Innym problemem są nieczytelne notatki, które mogą wynikać z graficznie niskiego poziomu pisma, szczególnie u osób z dysgrafią oraz licznych błędów takich jak gubienie części wyrazów, liter, sylab, myleniem linijek. 


Trening odczytywania swoich notatek

Robienie notatek jest zajęciem żmudnym i czasochłonnym, ale przynosi wiele korzyści dla uczenia się, zapamiętywania, a także doskonalenia pisma. 

Notatki dzieci z dysgrafią bardzo często są nieczytelne dla innych, ale też i dla samego dziecka. Każde dziecko z dysgrafią (i nieczytelnym pismem) powinno przechodzić trening odczytywania swoich notatek. 

Może to wyglądać następująco: dziecko przychodząc ze szkoły do domu, powinno odczytać wszystko to, co zapisało w zeszycie, ćwiczeniach w szkole i analogicznie w szkole przeczytać wszystko to, co zapisało w domu. Takie odczytywanie notatek jest ćwiczeniem nijako wymuszającym czytelniejsze pismo. 

Dziecko powinno umieć odczytać swoje notatki, zapiski, nawet jeśli inni tego nie potrafią. Pisanie, które nie jest połączone z czytaniem tego, co się zapisało, tak naprawdę mija się z celem. 

Co można zaproponować na lekcji zamiast pisania lub jak ułatwić przepisywanie?

  1. Podczas notowania na tablicy używaj kolorowej kredy dla oznaczenia poszczególnych linijek tekstu. Ułatwi to przepisywanie i zminimalizuje ryzyko gubienia się w tekście. 
  2. Notatka w formie graficznej jest również ciekawą formą utrwalania wiedzy. Korzystasz z takiej formy notatek? O notatkach graficznych pisałam tutaj: https://www.instagram.com/reel/CiPL61DD7lj/utm_source=ig_web_button_share_sheet
  3. Warto przygotowywać dla dzieci z dysleksją rozwojową zadań domowych w formie pisemnej. Pozwoli to uczniom na ćwiczenie pisania. 
  4. Na zajęciach można zaproponować pracę w parach, dzięki temu uczeń z dysleksją może korzystać z pomocy koleżanki/kolegi. 
  5. Uczniowie mogą mieć wybór, albo przepisywać notatkę z tablicy, albo przygotować notatkę z innych materiałów np. podręcznika. 
  6. Zamiast przepisywania możesz przygotować gotową notatkę do wklejenia do zeszytu. Uczeń w takiej notatce powinien zaznaczyć na kolorow najważniejsze informacje, w czasie kiedy inni przepisują z tablicy. Pamiętaj, by zawsze sprawdzić, czy uczeń wykonał zadanie prawidłowo. 
  7. Możesz zezwolić na zrobienie zdjęcia notatki telefonem, przy czym również pozwól na wklejenie takiej wydrukowanej notatki do zeszytu. 
Jakie masz pomysły na ułatwienie przepisywania uczniom dyslektycznym?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © bluefingersbywiola , Blogger