Praca z dzieckiem dyslektycznym nie należy do łatwych. Wynika to z faktu, że samemu nam ciężko wyobrazić sobie, z jakimi trudnościami mierzy się dziecko, a tym samym tak planować i realizować zajęcia, aby uwzględnić jego potrzeby edukacyjne i rozwojowe.
O specyficznych trudnościach w uczeniu się oraz dyslksji rozwojowej powstało już kilka artykułów na moim blogu, sprawdź:
Specyficzne trudności w uczeniu się cz. 1
Jak pracować z dzieckiem dyslektycznym cz. 2 etapy pracy
Dziecko z ryzyka dysleksji cz.3
W tym artykule chcę podjąć temat praktyczny i mam nadzieję przydatny w pracy z dzieckiem dyslektycznym.
Jednym z zaleceń pracy z dzieckiem z dysleksją rozwojową jest unikanie zadawania przepisywania z tablicy.
Dlaczego dziecko dyslektyczne nie powinno przepisywać z tablicy?
Przepisywanie z tablicy jest zajęciem bardzo czasochłonnym, zajmuje im bardzo dużo czasu, co może powodować nie nadążanie za tempem pracy na lekcji. W ich notatkach może pojawić się wiele luk, które będą wynikać z nie zdążania przepisywania z tablicy. Oprócz tego u osób z dysleksją rozwojową może pojawić się wiele błędów, gubienie się w tekście. Generalnie jest to czynność bardzo żmudna, stresująca, a pośpiech w przepisywaniu może zwiększać ilość błędów.
Innym problemem są nieczytelne notatki, które mogą wynikać z graficznie niskiego poziomu pisma, szczególnie u osób z dysgrafią oraz licznych błędów takich jak gubienie części wyrazów, liter, sylab, myleniem linijek.
Trening odczytywania swoich notatek
Robienie notatek jest zajęciem żmudnym i czasochłonnym, ale przynosi wiele korzyści dla uczenia się, zapamiętywania, a także doskonalenia pisma.
Notatki dzieci z dysgrafią bardzo często są nieczytelne dla innych, ale też i dla samego dziecka. Każde dziecko z dysgrafią (i nieczytelnym pismem) powinno przechodzić trening odczytywania swoich notatek.
Może to wyglądać następująco: dziecko przychodząc ze szkoły do domu, powinno odczytać wszystko to, co zapisało w zeszycie, ćwiczeniach w szkole i analogicznie w szkole przeczytać wszystko to, co zapisało w domu. Takie odczytywanie notatek jest ćwiczeniem nijako wymuszającym czytelniejsze pismo.
Dziecko powinno umieć odczytać swoje notatki, zapiski, nawet jeśli inni tego nie potrafią. Pisanie, które nie jest połączone z czytaniem tego, co się zapisało, tak naprawdę mija się z celem.
Co można zaproponować na lekcji zamiast pisania lub jak ułatwić przepisywanie?
- Podczas notowania na tablicy używaj kolorowej kredy dla oznaczenia poszczególnych linijek tekstu. Ułatwi to przepisywanie i zminimalizuje ryzyko gubienia się w tekście.
- Notatka w formie graficznej jest również ciekawą formą utrwalania wiedzy. Korzystasz z takiej formy notatek? O notatkach graficznych pisałam tutaj: https://www.instagram.com/reel/CiPL61DD7lj/utm_source=ig_web_button_share_sheet
- Warto przygotowywać dla dzieci z dysleksją rozwojową zadań domowych w formie pisemnej. Pozwoli to uczniom na ćwiczenie pisania.
- Na zajęciach można zaproponować pracę w parach, dzięki temu uczeń z dysleksją może korzystać z pomocy koleżanki/kolegi.
- Uczniowie mogą mieć wybór, albo przepisywać notatkę z tablicy, albo przygotować notatkę z innych materiałów np. podręcznika.
- Zamiast przepisywania możesz przygotować gotową notatkę do wklejenia do zeszytu. Uczeń w takiej notatce powinien zaznaczyć na kolorow najważniejsze informacje, w czasie kiedy inni przepisują z tablicy. Pamiętaj, by zawsze sprawdzić, czy uczeń wykonał zadanie prawidłowo.
- Możesz zezwolić na zrobienie zdjęcia notatki telefonem, przy czym również pozwól na wklejenie takiej wydrukowanej notatki do zeszytu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz