wtorek, sierpnia 22, 2023

Pomysły na rewalidację... czyli aktywności rozwijające tworzenie dłuższych wypowiedzi pisemnych

W tym roku szkolnym będę prowadziła rewalidację z uczniami klas starszych. Wiem, że dość dużą trudność sprawia im tworzenie dłuższych wypowiedzi pisemnych. Małymi krokami chcę podczas rewalidacji ćwiczyć te umiejętności, które mogą ułatwić im napisanie opowiadania, opisu, listu, czy innych form. 

Do tych umiejętności należą m.in.:

  • Koncepcja i planowanie czyli  umiejętność zorganizowania myśli i rozplanowania struktury wypowiedzi, określenie celu, tematu i głównych punktów, które zostaną omówione.
  • Badanie i analiza czyli zdolność do przeprowadzenia badania tematu, zebrania informacji i dokonania odpowiedniej analizy. To umożliwi wprowadzenie faktów i dowodów w tekście. Ważna jest tutaj też umiejętność czytania ze zrozumieniem. 
  • Zrozumienie różnych typów tekstów czyli zdolność do rozpoznawania i pisania różnych typów tekstów, takich jak rozprawka, opowiadanie, raport, esej, artykuł itp. Każdy z nich wymaga innego stylu i struktury.
  • Logiczne myślenie czyli umiejętność prezentowania argumentów w sposób logiczny i spójny,  rozwijanie zdolności do wnioskowania i prezentacji faktów w sposób przekonujący.
  • Szeroki zasób słownictwa i umiejętność dobierania odpowiednich słów do kontekstu. Zdolność do wyrażania swoich myśli w sposób różnorodny i interesujący.
  • Czytanie i korekta czyli umiejętność czytania i analizowania tekstu, aby poprawić błędy ortograficzne, gramatyczne i stylistyczne. Czytanie innych prac literackich pomaga zdobyć wiedzę na temat różnych stylów pisania.
  • Praktyka i wytrwałość czyli  pisanie dłuższych wypowiedzi pisemnych wymaga regularnego treningu i praktyki. Im więcej ćwiczymy, tym lepiej rozwijamy tę umiejętność.
Z większością tych wymienionych przeze mnie umiejętności, moi uczniowie mają trudność. Dlatego postanowiłam przygotować kilka propozycji aktywności, gier, zabaw, które będą wspierać w osiągnięciu tego celu edukacyjnego. 





Pomysły na aktywności rozwijające tworzenie dłuższych wypowiedzi pisemnych


1. Tworzenie historii

Poproś uczniów o najpierw ustne, a następnie pisemne stworzenie dłuższej opowieści, w której muszą przedstawiać bohaterów, fabułę i zakończenie.

Podczas ćwiczeń opowiadania możesz wykorzystać:
  • Story Cubes czyli kości opowieści od Wydawnictwa Rebel
  • Gra słów od Wydawnictwo Nasza Księgarnia - przeczytasz TUTAJ
  • Dixit od Wydawnictwo Rebel- przeczytasz TUTAJ
  • Opowiedz mnie od Wydawnictwa Babaryba dla dzieci młodszych- przeczytasz TUTAJ



2. Tworzenie komiksu

Jedną z prostszych technik tworzenia opowiadań jest komiks, czyli wykorzystanie słowa i obrazu. Podczas tworzenia komiksu uczeń musi stworzyć historię, koncepcję swojej opowieści, a jednocześnie przelać ją na papier w formie rysunku, co też jest doskonałym ćwiczeniem rozwijającym umiejętności manualne.  

Ciekawą pomocą, która może wesprzeć w tej aktywności jest książka Jak zrobić komiks Jason'a Ford'a od Wydawnictwa Kropka.




Jest to swojego rodzaju przewodnik tworzenia komiksu. Podoba mi się to, że jest to książka aktywnościowa, dla czytelnika jest to swojego rodzaju ćwiczenie rysowania i wymyślania historii. W publikacji znajdują się instrukcje jak czytać komiks, jak narysować superbohatera, ba! są nawet inspiracje do wyglądu złoczyńców! Poszczególne strony książki można skserować, a na rewalidacji (czy na innych zajęciach np. korekcyjno- kompensacyjnych, edukacyjnych) ćwiczyć tworzenie historii i jej rysowanie. Książka daje możliwość opracowania 10 komiksów. Na każdej stronie uczeń może znaleźć podpowiedzi do historii, co sprawdzi się z dziećmi, które często mówią, że nie mają pomysłu. 




Tworzenie komiksu to świetna zabawa i jest  ćwiczeniem doskonalącym myślenie przyczynowo- skutkowe. Moim zdaniem idealne jak wstęp do tworzenia dłuższych opowieści. Co o tym myślisz?







3. Gra planszowa Opowiadanka

Wraz z uczniem stwórz grę planszową z przedstawionymi na planszy różnymi obrazami, słowami, tematami.
Podczas gry zadaniem ucznia jest tworzenie najpierw zdań, a następnie dłuższych wypowiedzi, opowieści z wykorzystaniem tego, co znajduje się na planszy.

4. Ćwiczenie kreatywnego pisania

Uczeń dostaje zestaw obrazków, słów lub tematów i jego zadaniem jest napisanie kilka zdań na ich podstawie. 

Kilka inspiracji znajdziesz na moim blogu w zakładce REWALIDACJA. 

5. Gra Kto, co, gdzie?

Uczeń losuje trzy kartki, na jednej z nich przedstawiona jest postać (np. nauczyciel, uczeń, mama, tata, Spiderman, itd.), na drugiej przedmiot (np. rękawiczka, butelka, dziennik, itd.), n trzecim miejsce (las, szkoła, sklep, Australia, itd.). Zadaniem ucznia jest napisanie wypowiedzi pisemnej, w której wykorzystają te trzy elementy. 

6. Ćwiczenie na podstawie tekstów literackich 

Uczeń czyta wybrany fragment książki, opowiadania, a następnie jego zadaniem jest rozwinąć go, np. stworzyć zakończenie, wymyśleć, co mogło zdarzyć się potem. 


Jakie inne pomysły na aktywności przychodzą Ci do głowy?

Szeroki zasób słownictwa i umiejętność dobierania odpowiednich słów do kontekstu. Zdolność do wyrażania swoich myśli w sposób różnorodny i interesujący.

3 komentarze:

  1. Dziękuje za wspaniałe pomysły na kreatywną rewalidacje

    OdpowiedzUsuń
  2. Rewelacyjne pomysły- THX :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wow jestem pod wrażeniem:)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © bluefingersbywiola , Blogger