W dzisiejszym świecie, gdzie coraz więcej dzieci boryka się z różnymi formami lęków i niepokojów, istnieje pilna potrzeba skutecznych narzędzi terapeutycznych, które pomogą im radzić sobie z tymi trudnościami. W odpowiedzi na tę potrzebę powstała gra terapeutyczna Lęki? O nie, dzięki!, której wydawcą jest Centrum Diagnozy i Terapii AiS z patronatem Centrum Terapii Mutyzmu, Nieśmiałości i Lęku stworzona specjalnie dla dzieci w wieku od 7 do 13 lat. Jest to innowacyjne narzędzie, które nie tylko angażuje dzieci w proces terapeutyczny, ale także umożliwia im eksplorację swoich emocji i rozwijanie umiejętności radzenia sobie z lękami. W niniejszej recenzji przyjrzę się bliżej tej grze, jej celom terapeutycznym oraz temu, jak może ona być skutecznym narzędziem dla dzieci w różnych sytuacjach życiowych.
Zasady gry
Zasady gry są proste i dostosowane do wieku uczestników. Oto ich krótkie omówienie.
Gra zaczyna się od wyboru pionka przez każdego z uczestników. Gra przeznaczona jest dla 2-3 graczy. Następnie, gracze zajmują miejsce na planszy. Gracze poruszają się po planszy za pomocą rzutu kostką. Każde pole na planszy może mieć różne pytania związane z tematem lęków i sposobami na radzenia sobie z nimi. Gracze odpowiadają na pytania, które pojawiają się na polach planszy i zdobywają punkty. Są trzy rodzaje pytań:
- niebieskie z zadaniami tekstowymi zawierające opis sytuacji lękowej i możliwości jej rozwiązań
- pomarańczowe karty z opisami już rozwiązanych sytuacji lękowych w formie wierszyków,
- zielone karty zawierające pytania, które odnoszą się do przeżywanych stanów lękowych, ich objawów, zasobów pomocnych w poradzeniu sobie z lękiem,
- karty niespodzianki.
Zdobyte punkty wymieniają na karty potwora w klatce. Aby ułożyć go w całości potrzeba 8 punktów. Celem gry jest dotarcie do mety na planszy i pokonanie potwora poprzez uwięzienie go w klatce. Gra zachęca do otwartej rozmowy i dzielenia się własnymi doświadczeniami z lękiem. Gracze mogą wspólnie szukać rozwiązań i udzielać sobie nawzajem wsparcia. Te zasady gry pozwalają na interaktywną i angażującą rozrywkę, jednocześnie umożliwiając dzieciom eksplorację tematu lęków i sposobów ich pokonywania w przyjazny i kontrolowany sposób.
Cele terapeutyczne gry
Gra to przede wszystkim narzędzie terapeutyczne. Jednym z głównych celów tej gry jest pomoc dzieciom w identyfikowaniu i rozumieniu swoich emocji, zwłaszcza tych związanych z lękiem. Poprzez różnorodne zadania i pytania, dzieci są zachęcane do wyrażania swoich uczuć i myśli, co prowadzi do zwiększonej świadomości emocjonalnej.
Gra kładzie duży nacisk na rozwijanie umiejętności radzenia sobie z lękami. Dzieci w trakcie gry mogą uczyć się strategii relaksacyjnych, technik oddechowych oraz sposobów zmniejszania napięcia psychicznego, co może być niezwykle pomocne w sytuacjach, gdy odczuwają niepokój lub strach.
Poprzez interakcję z innymi graczami oraz terapeutą, dzieci mają okazję doskonalić swoje umiejętności komunikacyjne. Mogą dzielić się swoimi doświadczeniami, słuchać innych oraz uczyć się skutecznych sposobów wyrażania swoich potrzeb i uczuć.
Gra promuje budowanie pozytywnych relacji między dziećmi a terapeutą oraz między dziećmi. Poprzez wspólną zabawę i rozmowy, uczestnicy gry mają szansę lepiej się poznać, zrozumieć swoje wspólne doświadczenia i wzmacniać wsparcie społeczne.
Istotnym celem gry jest również wzmocnienie poczucia własnej wartości i pewności siebie u dzieci. Poprzez pokonywanie wyzwań w grze i zdobywanie nowych umiejętności, dzieci uczą się, że są zdolne do przeciwdziałania swoim lękom i osiągania pozytywnych rezultatów.
Dla kogo ta gra?
Gra Lęki? O nie, dzięki! jest przeznaczona dla dzieci w wieku od 7 do 13 lat, które doświadczają różnych form lęków i niepokojów. Może być stosowana zarówno w ramach terapii indywidualnej, jak i grupowej, w szkołach, gabinetach psychologicznych, czy też placówkach opiekuńczych, a nawet przez rodziców.
!Warto wspomnieć, że zaleca się, aby z gry korzystano pod opieką terapeuty, osoby dorosłej.
Z tej gry mogą skorzystać:
1. Dzieci z diagnozą zaburzeń lękowych- Dzieci cierpiące na zaburzenia lękowe, takie jak fobie, lęk separacyjny czy lęk przed nowymi sytuacjami, mogą znaleźć w tej grze wsparcie i strategie radzenia sobie z własnymi obawami.
2. Dzieci przeżywające stresujące sytuacje życiowe- Dzieci, które doświadczyły trudnych sytuacji życiowych, takich jak rozwód rodziców, śmierć bliskiej osoby czy przemoc w rodzinie, mogą odczuwać lęki i niepokoje. Gra może być dla nich pomocna w procesie radzenia sobie ze stresem i trudnościami emocjonalnymi.
3. Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi- Niektóre dzieci mogą mieć trudności w adaptacji do nowych sytuacji, miejsc czy osób. Gra może pomóc im w pokonywaniu tych trudności poprzez naukę umiejętności radzenia sobie z lękiem i zwiększanie pewności siebie.
4. Dzieci chcące rozwijać umiejętności emocjonalne- Nawet jeśli dziecko nie boryka się bezpośrednio z lękami, gra może być przydatna w rozwijaniu jego umiejętności emocjonalnych, takich jak rozpoznawanie i wyrażanie uczuć oraz budowanie zdrowych relacji z innymi.
Podsumowanie
Zdecydowanie polecam grę dla dzieci, które potrzebują wsparcia w radzeniu sobie ze swoimi lękami oraz dla ich terapeutów, rodziców. Dzięki kreatywnemu podejściu i zróżnicowanym zadaniom, gra może być doskonałym narzędziem terapeutycznym, które pomoże dzieciom zrozumieć lęk i budować wewnętrzną pewność siebie. Gra merytorycznie jest przygotowana przez specjalistów pracujących z dziećmi i młodzieżą. Jest porządnie wydana, zasady są przejrzyste i dostosowane do wieku dzieci. Uwielbiam korzystać z gier, które ułatwiają moją pracę, a jednocześnie z takich, które urozmaicają zajęcia, angażują uczniów do refleksji, do pracy nad sobą, dyskusji, wymiany doświadczeń.
Kto chce rozprawić się z lękami? Jeśli podoba Ci się gra, daj znać w komentarzu!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz