poniedziałek, lutego 26, 2024

Pomysły na pierwsze zajęcia rewalidacji

    Pierwsze zajęcia rewalidacyjne stanowią kluczowy moment w pracy z dzieckiem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. To właśnie w tym momencie nawiązujemy pierwszy kontakt z naszym uczniem, budujemy relacje, diagnozujemy jego potrzeby oraz stawiamy pierwsze kroki w procesie terapeutycznym. 

    W tym artykule  pragnę podzielić się kilkoma pomysłami na pierwsze zajęcia rewalidacyjne, które mogą stanowić inspirację i wsparcie dla pedagogów specjalnych. Bazując na moim doświadczeniu zawodowym  przedstawię propozycje działań, które mogą wprowadzić ucznia w pracę rewalidacyjną oraz zapewnić mu poczucie bezpieczeństwa i akceptacji.

    Celem tego artykułu jest nie tylko przedstawienie konkretnych pomysłów, ale także zainspirowanie pedagogów do kreatywnego podejścia w pracy z uczniami o różnorodnych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych. Wierzę, że dzięki zastosowaniu omawianych technik oraz otwartości na indywidualne potrzeby ucznia, możemy efektywnie wspierać jego rozwój i osiągnięcie sukcesu w nauce.

Pomysły na pierwsze zajęcia rewalidacyjne

    Pierwsze zajęcia rewalidacyjne powinny być wyjątkowe. Uczeń powinien poczuć, że jest wysłuchany, akceptowany, że ma nasze pełne zainteresowanie. Służy to przede wszystkim nawiązaniu pozytywnego kontaktu terapeutycznego. Relacja z uczniem to podstawa pracy rewalidacyjnej. 
Proponowane przeze mnie zabawy, aktywności możesz wykorzystywać na kilku pierwszych spotkaniach, ale też będą inspiracją na zajęcia przy innej okazji. 

1. Rozmowa

Warto rozpocząć pierwsze zajęcia od rozmowy, po to, aby zrozumieć oczekiwania, cele oraz potrzeby edukacyjne i rozwojowe ucznia.

2. Zabawy icebreaker

Zastosuj proste gry integracyjne, które pomogą uczniowi poczuć się swobodnie i zintegrować  z Tobą jako pedagogiem.

Przykłady:

Zabawa w "Twoje trzy ulubione rzeczy": Poproś ucznia, aby wymienił trzy ulubione rzeczy, np. ulubioną książkę, kolor, film, itp. Możesz również poprosić go o krótkie uzasadnienie, dlaczego akurat te rzeczy są dla niego ważne.

Gra "Zgadnij co to jest": Przygotuj zestaw kart z obrazkami przedstawiającymi różne przedmioty, zwierzęta, owoce, itp. Poproś ucznia, aby opisał przedmioty na obrazkach, a następnie spróbuj zgadnąć, o co chodzi.

Zabawa w "Co zabrałbyś na bezludną wyspę?": Zadaj uczniowi pytanie, co zabrałby na bezludną wyspę, gdyby mógł zabrać tylko trzy rzeczy. Poproś go, aby uzasadnił swoje wybory.

Gra w "Asocjacje": Zaproponuj uczniowi grę w asocjacje. Powiedz mu słowo lub pokaż obrazek, a następnie poproś go, aby wymyślił jak najwięcej powiązanych z nim słów lub pojęć.

Zabawa w "Słowa kluczowe": Zaproponuj uczniowi, aby wymyślił trzy słowa kluczowe opisujące siebie lub swoje uczucia w danym momencie. Następnie poproś go, aby krótko opowiedział, dlaczego wybrał właśnie te słowa.

3. Zabawy zapoznawcze

Zastosuj gry, zabawy,. aktywności, które będą służyły zapoznaniu się z uczniem.

Przykłady:

Zabawa w "Co lubisz?": Poproś ucznia o stworzenie listy rzeczy, które lubi robić w domu, w szkole lub w czasie wolnym. Może to być gra w ulubioną grę, czytanie ulubionej książki, oglądanie ulubionego filmu, itp. To pomoże zrozumieć zainteresowania i preferencje ucznia.

Mapa zainteresowań: Poproś ucznia o narysowanie lub stworzenie kolażu przedstawiającego jego zainteresowania, hobby, ulubione przedmioty w szkole, rodzaj zabawek czy gier, które lubi. 

Zabawa w "Czy to prawda?": Przygotuj zestaw kart z różnymi stwierdzeniami na temat ucznia, np. "Lubisz czytać książki", "Najbardziej lubisz matematykę", "Masz rodzeństwo", itp. Poproś ucznia, aby powiedział, czy stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe. Możesz też zaproponować, aby na zmianę zgadywać, czy dane zdanie opisuje daną osobę czy nie. 

Historia obrazkowa: Przynieś zestaw obrazków przedstawiających różne sytuacje życiowe, emocje, miejsca czy sytuacje społeczne. Poproś ucznia o wybór obrazka, który najlepiej opisuje jego życie lub uczucia. Następnie poproś go o opowiedzenie historii związanej z wybranym obrazkiem. Jeżeli pracujesz ze starszym uczniem, możesz wykorzystać karty Dixit. O kartach i ich wykorzystaniu na rewalidacji napisałam artykuł: https://bluefingersbywiola.blogspot.com/2021/07/dixit-karty-metaforyczne-w-terapii.html

Gra w pytania i odpowiedzi: Przygotuj zestaw pytań dotyczących rodziny, szkoły, zainteresowań, marzeń i planów na przyszłość. Poproś ucznia, aby odpowiedział na pytania, a następnie zadaj dodatkowe pytania w oparciu o jego odpowiedzi.

Listy priorytetów: Poproś ucznia o stworzenie listy priorytetów, tj. co uważa za najważniejsze cele do osiągnięcia podczas rewalidacji, podczas danego roku szkolnego. Następnie omówcie razem te cele i ustalcie, jak można do nich dążyć.

Kreatywne pisanie:  Poproś ucznia o napisanie krótkiej opowieści, wiersza lub listu, w którym opisze swoje oczekiwania, obawy, cele oraz marzenia. Może to być list, w przedstawi siebie, jakie towarzyszą mu uczucia, jakie ma plany. List można zachować i przeczytać ponownie na przykład za kilka miesięcy. Jest to ciekawa forma ewaluacji. 

Moje uczucia/ potrzeby: Poproś ucznia o stworzenie rysunku lub kolażu przedstawiającego jego marzenia, cele lub uczucia związane z rewalidacją. Następnie omówcie razem te prace i co one oznaczają dla ucznia.

4. Stwórzcie kontrakt

Kontrakt jest kluczowym elementem w pracy rewalidacyjnej, ponieważ stanowi podstawę współpracy między pedagogiem a uczniem oraz określa cele, oczekiwania i zasady postępowania w procesie terapeutycznym. 

Zanim stworzycie kontrakt w formie obrazkowej, mapy myśli lub pisemnej możesz wykonać ćwiczenia, które pomogą ustalić cele, potrzeby ucznia. Myślę, że określenie celów wraz z uczniem jest szczególnie ważne w klasach starszych. 
Kontrakt stanowi zobowiązanie obu stron do współpracy w celu osiągnięcia sukcesu w procesie rewalidacji. Jego treść i warunki powinny być regularnie omawiane i dostosowywane w trakcie rewalidacji w zależności od potrzeb i postępów ucznia.

W kontrakcie można uwzględnić:
Szanujemy siebie nawzajem i słuchamy się bez przerywania.
Jestem punktualny.
Pracuję systematycznie na miarę swoich możliwości. 
Po skończonej pracy, mogę wybrać dowolną grę.

Przykłady ćwiczeń na określenie celów, potrzeb ucznia:

Zabawa w "Czy to ważne?": Zaproponuj uczniowi grę, w której będzie musiał wybrać spośród swoich celów te, które są najważniejsze dla niego. Następnie poproś go o uzasadnienie, dlaczego właśnie te cele uważa za najistotniejsze.

Mapa myśli: Poproś ucznia o stworzenie mapy myśli, na której umieści swoje cele oraz drogę, którą planuje podążać, aby je osiągnąć. Możecie razem omówić, jakie kroki będą potrzebne do realizacji każdego celu.

Karta mocnych stron: Poproś ucznia o wymienienie swoich mocnych stron, czyli tych umiejętności, które już posiada i mogą mu pomóc w osiągnięciu celów. Następnie zastanówcie się, w jaki sposób można wykorzystać te mocne strony do realizacji celów.

5. Wykorzystaj gry karciane, planszowe 

Gry planszowe to zawsze świetny pomysł na zajęcia. Możesz skorzystać z szybkich gier, które rozluźnią atmosferę, zaangażują ucznia lub dłuższe gry, które będą służyły samopoznaniu i integracji. 

Przykłady gier:

Dobble
Hokus Pokus FoxGames
Emocje. Nazywam, rozumiem, wyrażam Epideixis Wydawnictwo

6. Ćwiczenia relaksacyjne

Ćwiczenia relaksacyjne są zawsze dobrym pomysłem podczas zajęć. Wprowadź krótkie ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne, które pomogą uczniowi uspokoić się i skoncentrować, np. głębokie oddechy brzuchem, wdech i wydech licząc do trzech, czy wyobrażanie sobie spokojnego miejsca.
Możesz skorzystać również z wizualizacji dostępnych w  książce Możesz więcej niż myślisz. Jak opanować stres i czuć się lepiej w szkole i w życiuhttps://bluefingersbywiola.blogspot.com/2024/01/sposoby-na-radzenie-sobie-ze-stresem-u.html

Ciekawym sposobem na relaksacyje może też być wykorzystanie ćwiczeń z książki W poszukiwaniu spokoju. Dziennik uważności dla dzieci: https://bluefingersbywiola.blogspot.com/2022/09/w-poszukiwaniu-spokoju-dziennik.html


7. Diagnoza 

Podczas kilku pierwszych zajęć wykonuj również ćwiczenia, zabawy, aktywności diagnozujące. Dobierz narzędzia, ćwiczenia do wieku, ale też do diagnozy i zaleceń z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. 

Sfery i umiejętności, które warto sprawdzić to m.in.:
- motoryka duża i mała,
- percepcja wzrokowa,
- percepcja słuchowa,
- mowa,
- umiejętności szkolne: czytanie, pisanie, liczenie. 


    Pamiętaj, aby podczas zajęć rewalidacyjnych dostosować aktywności do indywidualnych potrzeb, umiejętności i zainteresowań ucznia oraz zapewnić atmosferę wsparcia i akceptacji. Mam nadzieję, że artykuł okazał się przydatny. Pamiętaj o aktywności w moich mediach społęczniościowych, to pomaga mi się rozwijać i dalej tworzyć treści.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © bluefingersbywiola , Blogger