Środowisko musi zapewniać bodźce, które przekształcają zainteresowanie w aktywność oraz zapraszają dziecko do tworzenia własnych doznań.
Maria MontessoriZakopywanie się w piasku nad morzem, dotykanie pięknych muszelek, słyszenie szumu morza i odgłos mew gdzieś w oddali, wyczuwanie ryb z pobliskich tawern, zasłanianie oczu ręką przed słońcem...
Mam nadzieję, że tak jak i ja wyobraziliście sobie ten piękny obraz wakacyjny. Zauważcie ile w tym jest piękna i..... zmysłów! Dotyk, równowaga, propriocepcja, smak, węch, wzrok, słuch, wszystko to codziennie i bez ustanku pokazuje nam jak piękny jest świat. Warto rozwijać zmysły, doskonalić, w szczególności wśród mniejszych dzieci.
Dla przypomnienia: ROZWÓJ SENSORYCZNY i ZABAWY SENSORYCZNE CZ.1 .
Dzisiaj kolej na kolejną część z serii zabaw sensorycznych. W tym wpisie przedstawię Wam różne propozycje zabaw, które rozwijają zmysł dotyku. Są to zabawy zainspirowane z różnych stron internetowych i książek, lub zabawy własnego pomysłu :) Do dzieła!
DOTYK
1. Balonowe gniotki
Jak zrobić ? BALONOWE GNIOTKI
Do środka balonów warto wrzucać różne przedmioty i materiały o różnej fakturze i ciężkości. Świetnie nada się do tego: ryż, kasza, mąka ziemniaczana, woda, piasek, koraliki, wata, itp.
Pamiętajmy by dobrze zabezpieczyć balon, by nic z niego nie uciekło :)
Sposób zabawy:
- zrobienie takich gniotków przez dziecko to niekończąca się sensoryczna zabawa;
- samodzielne ugniatanie balonów, sprawdzanie faktur i kolorów;
- rzucanie gniotków do celu - każdy gniotek w końcu ma inną fakturę i ciężkość;
- zgadywanki, co znajduje się w środku (można posłużyć się ilustracjami)
- znana wszystkim dzieciom zabawa ciepło- zimno - chowamy wszystkie gniotki w pokoju/ sali i motywujemy dziecko do ich znalezienia :)
Cel:
- bodźce dotykowe - różne materiały i substancje są świetnym sposobem na zapoznawanie się z różnymi fakturami
- bodźce węchowe- w zależności od tego co wrzucimy do naszego gniotka może to mieć walory węchowe
- percepcja wzrokowo- ruchowa i koordynacja oko- ręka - przygotowanie gniotka
- doskonalenie motoryki małej- przygotowanie gniotka
2. Mata sensoryczna
Jak zrobić?
- Można takie ścieżki sensoryczne zakupić, o np. tutaj: SENSO WOOD
- Można również zrobić samemu
Materiały: karton gruby lub puzzle piankowe, klej na gorąco, różne materiały: sznurki, koraliki, kamyki płaskie, folia bąbelkowa, ryż, makaron, gąbki i cokolwiek innego co Wam przyjdzie do głowy :)
Przygotowanie: na karton/ puzzle piankowe przyklejamy materiały. Zasada: na jeden puzzel/ karton przypada jeden rodzaj faktury.
Sposób zabawy:
- spacerowanie, podskakiwanie po ścieżce sensorycznej;
- masowanie stóp, rąk różnymi fakturami;
- przeskakiwanie na wybrany z dzieckiem puzzel;
- przygotowanie toru przeszkód z wykorzystaniem maty sensorycznej;
Cel:
- bodźce dotykowe- doświadczanie różnych bodźców dotykowych
- percepcja wzrokowa - faktury i materiały, z których wykonana jest mata ma różne kolory
- odwrażliwienie na dotyk - doświadczanie różnych faktur pozwala na przyzwyczajanie się ciała do różnych faktur
- motoryka duża i mała- w zależności od wybranej zabawy dziecko bierze udział w zabawie całym ciałem lub tylko dłońmi
- integracja zmysłu równowagi i wzroku - podskakiwanie na małej przestrzeni (elemencie maty)
3. Labirynty sensoryczne:
Jak zrobić? LABIRYNTY DOTYKOWE
Sposób zabawy:
- żeby przyzwyczaić dziecko do nowych doświadczeń dotykowych można najpierw zabawę przeprowadzić bez zamykania oczu,
- dziecko stara się znaleźć koniec labiryntu za pomocą zmysłu dotyku
- gdy dziecko oswoi się z różnymi planszami i fakturami można zadawać mu zagadki " Jak myślisz jaki to materiał?"
Cel:
- bodźce dotykowe- doświadczanie różnych bodźców dotykowych
- odwrażliwienie na dotyk- przygotowanie dziecka wrażliwego na doświadczenie różnych bodźców dotykowych
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia
4. Sensoryczne domino
Jak zrobić?
Materiały: kartonowe prostokąty, klej na gorąco, różne kolorowe materiały
Przygotowanie: Na grubych prostokątnych kartonikach przykleić różne materiały o różnym kolorze i fakturze, w taki sposób aby na jednym kartoniku znajdowały się dwie różne faktury.
Sposób zabawy:
- Na początku dziecko może ułożyć domino z otwartymi oczami, zachęcam jednak do tego by w późniejszych etapach zamknąć dziecku oczy,
- zadaniem dziecka jest ułożenie domina znajdując i przykładając do siebie dwie takie same faktury.
Cel:
- bodźce dotykowe - zapoznanie dziecko z różnymi fakturami
- bodźce wzrokowe - zapoznanie dziecka z różnymi kolorami
- odwrażliwianie na dotyk - przygotowanie dziecka wrażliwego na doświadczenie różnych bodźców dotykowych
- umiejętności przedszkolne/ szkolne- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i spostrzegawczości
5. Sensoryczne memory
Jak zrobić?
Materiały: kartonowe kwadraty, klej na gorąco, różne kolorowe materiały
Przygotowanie: Na grubych kartonikach przykleić różne materiały o różnym kolorze i fakturze, w taki sposób aby każdych faktur było po dwie sztuki.
Sposób zabawy:
- Na początku dziecko może zagrać w memory z otwartymi oczami, zachęcam jednak do tego by w późniejszych etapach zamknąć dziecku oczy,
- Zagraj z dzieckiem z sensoryczne memory, Waszym zadaniem jest znalezienie dwóch takich samych sensorycznych kartoników.
- bodźce dotykowe - zapoznanie dziecko z różnymi fakturami
- bodźce wzrokowe - zapoznanie dziecka z różnymi kolorami
- odwrażliwianie na dotyk - przygotowanie dziecka wrażliwego na doświadczenie różnych bodźców dotykowych
- umiejętności przedszkolne/ szkolne- rozwijanie pamięci i spostrzegawczości
Jak podobają Ci się moje propozycje? Dodałbyś/ Dodałabyś coś od siebie? :)
Bibliografia:
MOJE DZIECI KREATYWNIE
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz