piątek, września 06, 2019

Zabawy sensoryczne cz. 2

Środowisko musi zapewniać bodźce, które przekształcają zainteresowanie w aktywność oraz zapraszają dziecko do tworzenia własnych doznań.
Maria Montessori 
Zakopywanie się w piasku nad morzem, dotykanie pięknych muszelek, słyszenie szumu morza i odgłos mew gdzieś w oddali, wyczuwanie ryb z pobliskich tawern, zasłanianie oczu ręką przed słońcem... 

Mam nadzieję, że tak jak i ja wyobraziliście sobie ten piękny obraz wakacyjny. Zauważcie ile w tym jest piękna i..... zmysłów! Dotyk, równowaga, propriocepcja, smak, węch, wzrok, słuch, wszystko to codziennie i bez ustanku pokazuje nam jak piękny jest świat. Warto rozwijać zmysły, doskonalić, w szczególności wśród mniejszych dzieci. 

Dla przypomnienia: ROZWÓJ SENSORYCZNY i ZABAWY SENSORYCZNE CZ.1 .

Dzisiaj kolej na kolejną część z serii zabaw sensorycznych. W tym wpisie przedstawię Wam różne propozycje zabaw, które rozwijają zmysł dotyku. Są to zabawy zainspirowane z różnych stron internetowych i książek, lub zabawy własnego pomysłu :) Do dzieła! 



DOTYK

1. Balonowe gniotki 

Jak zrobić ? BALONOWE GNIOTKI

Do środka balonów warto wrzucać różne przedmioty i materiały o różnej fakturze i ciężkości. Świetnie nada się do tego: ryż, kasza, mąka ziemniaczana, woda, piasek, koraliki, wata, itp. 

Pamiętajmy by dobrze zabezpieczyć balon, by nic z niego nie uciekło :)

Sposób zabawy:

  • zrobienie takich gniotków przez dziecko to niekończąca się sensoryczna zabawa;
  • samodzielne ugniatanie balonów, sprawdzanie faktur i kolorów;
  • rzucanie gniotków do celu - każdy gniotek w końcu ma inną fakturę i ciężkość;
  • zgadywanki, co znajduje się w środku (można posłużyć się ilustracjami)
  • znana wszystkim dzieciom zabawa ciepło- zimno - chowamy wszystkie gniotki w pokoju/ sali i motywujemy dziecko do ich znalezienia :)
Cel: 
  • bodźce dotykowe - różne materiały i substancje  są świetnym sposobem na zapoznawanie się z różnymi fakturami
  • bodźce węchowe- w zależności od tego co wrzucimy do naszego gniotka może to mieć walory węchowe
  • percepcja wzrokowo- ruchowa i koordynacja oko- ręka - przygotowanie gniotka
  • doskonalenie motoryki małej- przygotowanie gniotka
2. Mata sensoryczna

Jak zrobić? 
  1. Można takie ścieżki sensoryczne zakupić, o np. tutaj: SENSO WOOD
  2. Można również zrobić samemu
Materiały: karton gruby lub puzzle piankowe, klej na gorąco, różne materiały: sznurki, koraliki, kamyki płaskie, folia bąbelkowa, ryż, makaron, gąbki i cokolwiek innego co Wam przyjdzie do głowy :)

Przygotowanie: na karton/ puzzle piankowe przyklejamy materiały. Zasada: na jeden puzzel/ karton przypada jeden rodzaj faktury. 

Sposób zabawy:
  • spacerowanie, podskakiwanie po ścieżce sensorycznej;
  • masowanie stóp, rąk różnymi fakturami;
  • przeskakiwanie na wybrany z dzieckiem puzzel;
  • przygotowanie toru przeszkód z wykorzystaniem maty sensorycznej;
Cel: 
  • bodźce dotykowe- doświadczanie różnych bodźców dotykowych
  • percepcja wzrokowa - faktury i materiały, z których wykonana jest mata ma różne kolory
  • odwrażliwienie na dotyk - doświadczanie różnych faktur pozwala na przyzwyczajanie się ciała do różnych faktur
  • motoryka duża i mała- w zależności od wybranej zabawy dziecko bierze udział w zabawie całym ciałem lub tylko dłońmi
  • integracja zmysłu równowagi i wzroku - podskakiwanie na małej przestrzeni (elemencie maty)
3. Labirynty sensoryczne:

Jak zrobić? LABIRYNTY DOTYKOWE

Sposób zabawy: 
  • żeby przyzwyczaić dziecko do nowych doświadczeń dotykowych można najpierw zabawę przeprowadzić bez zamykania oczu,
  • dziecko stara się znaleźć koniec labiryntu za pomocą zmysłu dotyku
  • gdy dziecko oswoi się z różnymi planszami i fakturami można zadawać mu zagadki " Jak myślisz jaki to materiał?" 
Cel: 
  • bodźce dotykowe- doświadczanie różnych bodźców dotykowych
  • odwrażliwienie na dotyk- przygotowanie dziecka wrażliwego na doświadczenie różnych bodźców dotykowych
  • rozwijanie umiejętności logicznego myślenia 

4. Sensoryczne domino 

Jak zrobić?

Materiały: kartonowe prostokąty, klej na gorąco, różne kolorowe materiały 
Przygotowanie: Na grubych prostokątnych kartonikach  przykleić różne materiały o różnym kolorze i fakturze, w taki sposób aby na jednym kartoniku znajdowały się dwie różne faktury. 

Sposób zabawy:

  • Na początku dziecko może ułożyć domino z otwartymi oczami, zachęcam jednak do tego by w późniejszych etapach zamknąć dziecku oczy,
  • zadaniem dziecka jest ułożenie domina znajdując i przykładając do siebie dwie takie same faktury.

Cel: 

  • bodźce dotykowe - zapoznanie dziecko z różnymi fakturami
  • bodźce wzrokowe - zapoznanie dziecka z różnymi kolorami 
  • odwrażliwianie na dotyk - przygotowanie dziecka wrażliwego na doświadczenie różnych bodźców dotykowych
  • umiejętności przedszkolne/ szkolne- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i spostrzegawczości
5. Sensoryczne memory


Jak zrobić?

Materiały: kartonowe kwadraty, klej na gorąco, różne kolorowe materiały 
Przygotowanie: Na grubych kartonikach  przykleić różne materiały o różnym kolorze i fakturze, w taki sposób aby każdych faktur było po dwie sztuki. 

Sposób zabawy:

  • Na początku dziecko może zagrać w memory z otwartymi oczami, zachęcam jednak do tego by w późniejszych etapach zamknąć dziecku oczy,
  • Zagraj z dzieckiem z sensoryczne memory, Waszym zadaniem jest znalezienie dwóch takich samych sensorycznych kartoników. 
Cel: 




  • bodźce dotykowe - zapoznanie dziecko z różnymi fakturami
  • bodźce wzrokowe - zapoznanie dziecka z różnymi kolorami 
  • odwrażliwianie na dotyk - przygotowanie dziecka wrażliwego na doświadczenie różnych bodźców dotykowych
  • umiejętności przedszkolne/ szkolne- rozwijanie pamięci i spostrzegawczości

Jak podobają Ci się moje propozycje? Dodałbyś/ Dodałabyś coś od siebie? :)

Bibliografia:

MOJE DZIECI KREATYWNIE

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © bluefingersbywiola , Blogger