W dzisiejszym artykule dzielę, się z Wami kolejnym przykładowym scenariuszem na zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne, tym razem w temacie rozwiązywania konfliktów.
Poprzednie scenariusze znajdziesz tutaj:
ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KOMPETENCJE EMOCJONALNO- SPOŁECZNE- SCENARIUSZ CZ.1 - integracja
ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KOMPETENCJE EMOCJONALNO- SPOŁECZNE- SCENARIUSZ CZ.2 - jesteśmy grupą,integracja
Uczestnicy dobierają się w pary, przeprowadzają ze sobą wywiady, starają się dowiedzieć jak najwięcej o swoim koledze, czym się interesuje, jak spędza wolny czas, jakie książki lubi czytać, a następnie każdy w kilku zdaniach prezentuje swojego rozmówcę na forum grupy. Podsumowanie zadania: jakie to zadanie dla was było? Co ułatwiło/ utrudniło Wam przekazywanie informacji? Jak się czuliście, gdy koleżanka mówiła o Was?
Zajrzyjcie do Wytwórni Umiejętności Społecznych, po inspiracje i darmową kartę do wykorzystania podczas zajęć.
2. Komunikacja w metaforze - wykorzystanie kart Dixit, do wprowadzenia do tematu.
3. Wykorzystanie kart Komunikuję, co myślę i czuję Anny Jarosz- Bilińska w temacie komunikacji.
Oczywiście można mnożyć zabaw w tym temacie. Poszukuj tych, które sprawdzą się w Twojej grupie.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Temat: Jak rozwiązywać konflikty?
Cele operacyjne:
a) przedstawienie grupie czym jest konflikt
b) zapoznanie się ze sposobami rozwiązywania konfliktów
c) kształcenie umiejętności pracy w grupie
d) uczenie wzajemnego szacunku
- dobry nastrój- kciuk do góry
- zły nastrój- kciuk na dół
- nastrój trudny do określenia (obojętny- ani dobry, ani zły)- kciuk w bok.
Pytania do uczestników po wykonaniu ćwiczenia:
- Co było powodem Twojego nastroju?
- Co czułeś gdy miałeś zły/ dobry nastrój?
- Co czułeś gdy nastrój zmienił się?
Prowadzący prosi aby uczestnicy połączyli się w trzyosobowe grupy. Rozdaje każdej grupie po 3 cukierki i zaleca, aby podzielili je między sobą z zastrzeżeniem, że mają je otrzymać tylko 2 osoby z grupy, a jedna ma pozostać bez cukierka.
Wspólne omówienie sytuacji:
- Czy udało się wam podzielić cukierkami?
- Czy jesteście zadowoleni z podziału?
- Jak czuła się osoba która pozostała bez cukierka?
- Jakie uczucia wiążą się z tą sytuacją?
Celem ćwiczenia jest wytworzenie naturalnej sytuacji konfliktowej, poznanie przyczyn wywołujących konflikt, poznanie zasad poprawnego komunikowania się oraz dróg do kompromisu, kształcenie umiejętności rozwiązywania konfliktów. Po zakończeniu zadania rozmowa na temat tego, jak się czuli uczestnicy zadania, co było przyczyną nieporozumienia w grupie, co należy zrobić aby uniknąć takich sytuacji.
Jedna osoba zostaje Babą Jagą i ma za zadanie zaczarować przez dotknięcie innych uczestników zabawy. Wszyscy uciekają, a Baba Jaga ich goni. Osoba zaczarowana staje nieruchomo i zaczyna krzyczeć. Jej towarzysze mogą ją odczarować dotykając jej i wtedy wraca ona do zabawy.
Zabawa 3. Rywalizacja oczami.
Uczestnicy dzielą się na pary, które rywalizują za pomocą oczu. Przegrywa ten, kto pierwszy mrugnie. Bawimy się, aż zostanie ostatnia para, i wskazujemy zwycięzcę.
Podsumowanie zadania: jak się czuliście w tym zadaniu?
Zabawa 4. Rozmowa /Dyskusja
Prowadzący rozpoczyna dyskusję na temat tego, w jaki sposób można rozwiązywać konflikty. Na tablicy zapisujemy pomysły uczestników. Następnie prowadzący przedstawia sposoby rozwiązywania konfliktów : UNIKANIE, RYWALIZACJA, KONFLIKT – jako niekonstruktywne sposoby radzenia sobie z konfliktem,
WSPÓŁPRACA-jako konstruktywny sposób. Wyjaśnia czym charakteryzują się poszczególne sposoby.
Zabawa 5. Studio Gwiazd.
W związku z tym, że każdy z nas jest wyjątkowy i staramy się rozwiązywać konflikty w sposób konstruktywny to należy nam się nagroda. Teraz każdy z nas jest gwiazdą. Każdy po kolei przechodzi przez szpaler wiwatującego na jego cześć tłumu fanów. Bardzo ważne jest, by w tym ćwiczeniu wzięło udział jak najwięcej osób, ponieważ podnosi ono samopoczucie.
Celem zadania jest nauka wzajemnego szacunku
c) Część końcowa - 5 minut
- rundka: "W jakim nastroju kończysz dzisiejsze zajęcia?"
- "Iskierka"- przesłanie uścisku w kręgu. ,,Iskierkę puszczam z moich rąk, niechaj powróci do mych rąk.”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz