piątek, stycznia 07, 2022

Teczka ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi


W tym artykule dowiesz się, jakie dokumenty należy gromadzić, przygotowywać dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 

Teczka ucznia to zbiór gotowych dokumentów do wykorzystania i edytowania :)


Dla kogo prowadzi się teczkę ucznia?

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji, szkoła ma obowiązek prowadzenia indywidualnej teczki i gromadzenia odpowiedniej dokumentacji dla każdego ucznia objętego: 

- kształceniem specjalnym, 

- pomocą psychologiczno- pedagogiczną, 

- zajęciami rewalidacyjno- wychowawczymi (dla ucznia z głęboką niepełnosprawnością intelektualną). 


Krótko mówiąc, taka teczka powinna być prowadzona dla każdego ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi!


Jakie dokumenty powinny się w niej znaleźć? 

Rozporządzenie mówi o tym, aby w takiej teczce znalazły się: 

dokumentacja badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę, doradcę zawodowego, terapeutę pedagogicznego, lekarza oraz innego specjalistę, a także indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. 


 W rozporządzeniu jest to opisane bardzo ogólnie. Poniżej znajdziecie listę takich dokumentów wraz z przykładami do pobrania i modyfikowania. 


1. Orzeczenie o kształceniu specjalnym/ opinia z PPP

Są to najważniejsze dokumenty wydawane przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną. Są podstawą do objęcia ucznia dostosowaniami czy konkretnymi zajęciami. 

Więcej o orzeczeniu i opinii przeczytasz tutaj: OPINIA A ORZECZENIE.

2. IPET - czyli Indywidualny Program Edukacyjno- Terapeutyczny. Dokument ten reguluje funkcjonowanie ucznia z orzeczeniem o kształceniu specjalnym w placówce i opracowywany jest na podstawie orzeczenia. 

Więcej o IPET wraz z przykładem do pobrania znajdziesz tutaj: IPET.

3. WOPFU czyli Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia. 

Dokument ten opracowywany jest dla ucznia z orzeczeniem o kształceniu specjalnym. 

Tworzony jest po otrzymaniu orzeczenia ( przynajmniej tak powinno być). aby ułatwić pisanie IPETu i potem minimum 2 razy w roku szkolnym najlepiej na koniec każdego semestru.

Więcej informacji o WOPFU znajdziesz tutaj wraz z przykładem: WOPFU.

4. OEPPP czyli Ocena Efektywności Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej

Jest to dokument, który opracowuje się (idealnie!) podobnie jak WOPFU, czyli 2 razy w ciągu roku szkolnym. Jest to dokument ewaluacyjny, sporządzany dla każdego ucznia objętego pomocą psychologiczno- pedagogiczną

Więcej o OEPPP znajdziesz tutaj: OEPPP.

5. Plany pracy specjalistów czyli np.:

  • programy pracy rewalidacyjnej,
  • plany pracy zajęć korekcyjno- kompensacyjnych (terapia pedagogiczna),
  • pracy pracy zajęć logopedycznych,
  • plany pracy zajęć z psychologiem, pedagogiem szkolnym,
  • programy zajęć TUS,
  • program zajęć wyrównawczych, 
  • itd...
Krótko mówiąc, warto przygotować program zajęć z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej i  rewalidacji i umieścić je w teczce ucznia. Dzięki temu, łatwiej jest przygotować ewaluację zajęć.

6. Informacje o spotkaniach z rodzicami/ innymi specjalistami dotyczącymi danego dziecka. 

Warto przygotować tabelkę z informacją:

  • dane ucznia,
  • data spotkania z rodzicami/ specjalistami w sprawie dziecka,
  • tematyka spotkania,
  • kto był obecny podczas spotkania,
  • podpis uczestników spotkania. 
Szkoły, które pracują w dzienniku elektronicznym, mogą uzupełniać te informacje, również online. 

Przykładowa tabelka do pobrania tutaj: SPOTKANIA Z RODZICAMI.

7. Arkusze obserwacji
Prowadzenie systematycznie arkuszy obserwacji ułatwia nam ewaluację. Na jednym dokumencie możemy zapisywać, co dziecko umie, co udało mu się opanować w danym roku szkolnym a co należy poćwiczyć. 

Przykładowy arkusz obserwacji znajdziecie tutaj: ARKUSZ OBSERWACJI. 

8. Plan wsparcia ucznia 

Plan wsparcia ucznia to dokument, w którym znajdą się podstawowe informacje dotyczące ucznia, zintegrowane działania nauczycieli, formy wsparcia ucznia i jego rodziców/ prawnych opiekunów, metody pracy z uczniem. 

Jeśli pracujesz na dzienniku elektronicznym Librus- taki dokument powinien znaleźć się w systemie w zakładce Moduły -> Specjalne Potrzeby Edukacyjne. 

Przykładowy plan wsparcia do edycji.

9. Dostosowania

Dostosowania dla ucznia objętego pomocą psychologiczno- pedagogiczną w szkole powinien napisać każdy nauczyciel uczący w klasie (każdy nauczyciel przedmiotu). 

Przykładowy arkusz dostosowań: DOSTOSOWANIA

Ponadto w takiej teczce mogą znaleźć się również scenariusze zajęć, warsztatów,  notatki służbowe, ewaluacje pracy specjalistów i nauczycieli w tym wnioski do dalszej pracy, i inna dokumentacja zespołu nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem. 

! Każdy aneks do dokumentów np. IPET powinien znaleźć się również w teczce ucznia. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © bluefingersbywiola , Blogger