W tym artykule dowiesz się, jakie dokumenty należy gromadzić, przygotowywać dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Teczka ucznia to zbiór gotowych dokumentów do wykorzystania i edytowania :)
Dla kogo prowadzi się teczkę ucznia?
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji, szkoła ma obowiązek prowadzenia indywidualnej teczki i gromadzenia odpowiedniej dokumentacji dla każdego ucznia objętego:
- kształceniem specjalnym,
- pomocą psychologiczno- pedagogiczną,
- zajęciami rewalidacyjno- wychowawczymi (dla ucznia z głęboką niepełnosprawnością intelektualną).
Krótko mówiąc, taka teczka powinna być prowadzona dla każdego ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi!
Jakie dokumenty powinny się w niej znaleźć?
Rozporządzenie mówi o tym, aby w takiej teczce znalazły się:
dokumentacja badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę, doradcę zawodowego, terapeutę pedagogicznego, lekarza oraz innego specjalistę, a także indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne.
W rozporządzeniu jest to opisane bardzo ogólnie. Poniżej znajdziecie listę takich dokumentów wraz z przykładami do pobrania i modyfikowania.
1. Orzeczenie o kształceniu specjalnym/ opinia z PPP
Są to najważniejsze dokumenty wydawane przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną. Są podstawą do objęcia ucznia dostosowaniami czy konkretnymi zajęciami.
Więcej o orzeczeniu i opinii przeczytasz tutaj: OPINIA A ORZECZENIE.
2. IPET - czyli Indywidualny Program Edukacyjno- Terapeutyczny. Dokument ten reguluje funkcjonowanie ucznia z orzeczeniem o kształceniu specjalnym w placówce i opracowywany jest na podstawie orzeczenia.
Więcej o IPET wraz z przykładem do pobrania znajdziesz tutaj: IPET.
3. WOPFU czyli Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia.
Dokument ten opracowywany jest dla ucznia z orzeczeniem o kształceniu specjalnym.
Tworzony jest po otrzymaniu orzeczenia ( przynajmniej tak powinno być). aby ułatwić pisanie IPETu i potem minimum 2 razy w roku szkolnym najlepiej na koniec każdego semestru.
Więcej informacji o WOPFU znajdziesz tutaj wraz z przykładem: WOPFU.
4. OEPPP czyli Ocena Efektywności Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej
Jest to dokument, który opracowuje się (idealnie!) podobnie jak WOPFU, czyli 2 razy w ciągu roku szkolnym. Jest to dokument ewaluacyjny, sporządzany dla każdego ucznia objętego pomocą psychologiczno- pedagogiczną.
Więcej o OEPPP znajdziesz tutaj: OEPPP.
5. Plany pracy specjalistów czyli np.:
- programy pracy rewalidacyjnej,
- plany pracy zajęć korekcyjno- kompensacyjnych (terapia pedagogiczna),
- pracy pracy zajęć logopedycznych,
- plany pracy zajęć z psychologiem, pedagogiem szkolnym,
- programy zajęć TUS,
- program zajęć wyrównawczych,
- itd...
- dane ucznia,
- data spotkania z rodzicami/ specjalistami w sprawie dziecka,
- tematyka spotkania,
- kto był obecny podczas spotkania,
- podpis uczestników spotkania.
Przykładowy plan wsparcia do edycji.
9. Dostosowania
Dostosowania dla ucznia objętego pomocą psychologiczno- pedagogiczną w szkole powinien napisać każdy nauczyciel uczący w klasie (każdy nauczyciel przedmiotu).
Przykładowy arkusz dostosowań: DOSTOSOWANIA
Ponadto w takiej teczce mogą znaleźć się również scenariusze zajęć, warsztatów, notatki służbowe, ewaluacje pracy specjalistów i nauczycieli w tym wnioski do dalszej pracy, i inna dokumentacja zespołu nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem.
! Każdy aneks do dokumentów np. IPET powinien znaleźć się również w teczce ucznia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz